Max Verstappen heeft het seizoen afgesloten met een zesde plek. Dat was niet waar de Nederlander op hoopte, maar misschien wel waar zijn auto recht op gaf. Een serieuze kans op een beter resultaat ging al bij de start verloren, na een incident met Oscar Piastri. Ziggo Sport-analist Renger van der Zande neemt de start onder de loep, en vermoedt dat Verstappen heel goed wist waar hij mee bezig was.
De 38-jarige coureur zag een vermakelijke race in Abu Dhabi. 'Het mooie was dat de toppers van achteraan naar voren kwamen geracet: Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Max Verstappen, en Oscar Piastri', vertelt Van der Zande bij het Race Café. Leclerc en Hamilton moesten achteraan starten, terwijl Verstappen en Piastri na de eerste bocht ver terugvielen.
Ferrari sterk, maar niet sterk genoeg
Van die vier mannen eindigde Leclerc uiteindelijk het hoogst. De Monegask kwam als derde over de streep, maar dat was onvoldoende voor Ferrari om de constructeurstitel te grijpen. 'Leclerc was toch wel een beetje pissig aan het einde van de race, want hij had ergens gehoopt dat hij nog voor Lando Norris zou eindigen in het kampioenschap', zo wijst Van der Zande ook op het duel bij het coureurskampioenschap, waar Norris net als tweede eindigde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ferrari liep wel zeven punten in op McLaren, maar kwam veertien punten tekort om de titel te grijpen. 'Je zag twee sippe gezichten bij Ferrari aan het einde van de race. Waarom?' vraagt Van der Zande zich af. 'Ze reden een wereldrace. Leclerc reed echt een wereldrace. Hij startte helemaal achteraan.' De titel voor Ferrari ging vooral in de zomermaanden verloren, na een mislukte vloerupgrade in Spanje.
Verstappen denkt aan de lange termijn
Van der Zande neemt vervolgens de start onder de loep. 'De lichten gingen uit, en Verstappen deed een do-or-die. Ik noem dit investeren in volgend seizoen', zo meent de analist dat Verstappen vooral een statement maakt. 'Verstappen zet hem namelijk aan de binnenkant, en hij moest over de kerbstones. Dan stuiter je altijd een beetje van de kerbstones af, en dan raak je het wiel van de gozer, die naast je zit.'
'Dit is investeren in volgend seizoen, door Verstappen', vervolgt Van der Zande. 'Max zegt hiermee: als ik achter je zit, zet ik hem er altijd naast, of het nu een klein gaatje is of een groot gaatje. Uiteindelijk doet Piastri hier helemaal niks fout in mijn ogen. Ik denk dat Piastri hem misschien niet eens zag, tot hij ernaast zat. Piastri zou ook gewoon op de baan zijn gebleven, en hij liet ook een klein gaatje aan de binnenkant.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Max kreeg tien seconden straf voor deze actie', zo lijkt Van der Zande dat overdreven te vinden. Hij wijst erop dat Verstappen niet veel meer had kunnen doen. 'Hij zit er weliswaar naast op de apex, en stuurt vol naar links. Hij kan niet meer insturen dan dit. Hij springt van de kerbstones, en tikt tegen zijn achterwiel, en ze spinnen allebei', merkt Van der Zande op.
Verstappen bood na afloop meteen zijn excuses aan, en stak de hand in eigen boezem, maar tijdens de race verdedigde hij zichzelf nog via de boordradio. 'Hij zegt dat hij er helemaal aan de binnenkant tussen zat. Dat klopt Max, maar dit was een do-or-die met een laag slagingspercentage', weet de IMSA-coureur, die wel blij is dat Verstappen zijn fout gewoon toegeeft. 'Het is wel heerlijk dat Max gewoon zegt dat het niet gelukt is, en dat hij niet zit te janken.'
Uitwijken of crashen
Van der Zande benadrukt dat Verstappen dit soort acties met het oog op 2025 inzet. 'Als coureur denk je: ik ben al kampioen. Als ik hier wil winnen, moet ik veel geluk hebben, want Norris is erg snel. Ik ga investeren in volgend seizoen. Ik zit erachter en ik ben Max Verstappen, dus ik zet hem er vol aan de binnenkant tussen, en jij moet uitwijken. Dat is eigenlijk wat hij zegt. Als je niet wijd gaat, ga je er samen af, en dat is ook wat er gebeurt', concludeert de analist.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties