Voormalig Ferrari-strateeg en tegenwoordig F1TV-analiste Ruth Buscombe zat tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië op het puntje van haar stoel en was tijdens de chaotische race automatisch aan het analyseren wanneer het beste moment zou zijn waarop de coureurs naar binnen konden komen. Vanwege de wisselende weersomstandigheden was dat moeilijk, maar er was één coureur die zijn pitstop op dat moment perfect timede.
Buscombe is sinds de Grand Prix van Miami onderdeel van het analistenteam van F1TV nadat ze haar functie als strateeg bij Alfa Romeo achter zich liet. De Brit begon haar carrière bij Ferrari, waarna ze ook bij Haas heeft gewerkt, en vervolgens op de pitmuur werkte bij Alfa Romeo. Ze kent veel mensen in de paddock goed, en heeft uitstekende kennis van zaken, waardoor ze altijd veel nuttige dingen kan vertellen over de strategische keuzes van de teams, bandenmanagement en meer zaken, om de kijkers en luisteraars insights te geven in wat er allemaal achter de pitmuur gebeurt.
Haar rol als strateeg kan ze dus nog niet helemaal loslaten, en dat bleek tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. De race verliep enigszins chaotisch omdat het begon te regenen, weer droog werd, en vervolgens weer regende. 'Ik gaf aan in welke rondes de coureurs het beste binnen konden komen', begint Buscombe in de Track Limits-podcast. Op dat moment was ze het cross-over point aan het bespreken, waarop het moment juist was om over te stappen naar de slicks. 'Ik riep nogal luid: nu stoppen! Dus met de informatie die ik had, zou ik de auto naar binnen hebben geroepen tijdens de ronde waarin Max naar binnen kwam.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Buscombe wil McLaren niet beledigen, maar...
Gianpiero Lambiase liet het aan Verstappen over om aan te geven wanneer hij naar binnen moest komen, en dat deed hij in de 39ste ronde van de race. McLaren besloot op dat moment om buiten te blijven. 'Wat ik op dat moment niet had, was toegang tot de data over de banden, omdat de zachte band vorig jaar veel beter was. In de derde vrije training zag het er niet zo goed uit, maar uiteindelijk startten de meeste auto's op medium, wat ook de beste keuze was', gaat Buscombe verder. 'Twee coureurs reden op zacht, en die hadden heel verschillende resultaten. De degradatie was bij de een vijf keer zo hoog als bij de ander.'
De Brit geeft aan dat het dan een tijdje goed kan gaan, maar dat de band ook snel in kan storten. 'Kijk maar naar de situatie tussen Lewis en Lando. Lando verloor twee tienden per ronde op de zachte band, Lewis maar drie duizendsten. Het verschil was dat Lewis geen mediums meer over had, maar McLaren wel. Het is lastig, want deze mensen zijn mijn vrienden, en ik wil nooit iets zeggen waardoor ze het gevoel krijgen dat ik ze aan wil vallen...', peinst Buscombe, die eigenlijk wil zeggen dat McLaren daar een fout heeft gemaakt. 'Elke keer dat je een verkeerde strategische beslissing neemt, of wanneer iemand anders een betere strategische beslissing neemt, is het niet lineair.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Harde band werkte uitstekend voor Verstappen
Naast Red Bull ging ook Mercedes die ronde naar binnen, terwijl McLaren de race verloor door te lang buiten te blijven en een verkeerde keuze te maken met de banden. 'Eigenlijk was Max de enige met een perfecte strategie. Ze riepen de auto op het juiste moment naar binnen, beide keren, en ze kozen een compound die perfect werkte voor die auto. De bolides reageren namelijk heel anders op verschillende compounds, maar bij Red Bull werkte het uitstekend', looft Buscombe. 'Ze hadden wat balansproblemen aan het begin van de race, maar aan het einde was de auto perfect in balans.'
Hoe dan ook vindt Buscombe niet dat McLaren de lading kritiek heeft verdiend. 'Laten we geen toetsenbordkrijgers zijn en zomaar oordelen, want je hebt geen idee wat er op de pitmuur gebeurt als je er zelf niet bij zit', zegt ze. 'Mensen thuis, fans, kunnen natuurlijk hun mening geven, maar het is een lastige kwestie. Als strateeg is het veel beter om aan te nemen dat elke andere strateeg geweldig is en dat ze redenen hadden om iets te doen. Maar ik zou bijvoorbeeld de extra medium niet hebben gespaard. Ik had in die race hetzelfde gedaan als Red Bull of Mercedes', sluit Buscombe af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties