Oud-coureur verdenkt McLaren: 'Vleugel van elk ander team blijft gewoon op dezelfde plek' Opinie
Opinie

Oud-coureur verdenkt McLaren: 'Vleugel van elk ander team blijft gewoon op dezelfde plek'

Oud-coureur verdenkt McLaren: 'Vleugel van elk ander team blijft gewoon op dezelfde plek'

Voormalig Formule 1-coureur Juan Pablo Montoya denkt dat het wel meevalt hoe snel McLaren echt is, maar dat het vooral in de consistente prestaties en bandenmanagement zit. Hij vraagt zich in ieder geval af hoeveel McLaren verliest nu ze haar slimme achtervleugel niet meer in mag zetten. De Colombiaan lijkt te hopen dat de updates van Red Bull Racing aanslaan. Als dat lukt, denkt hij dat Red Bull beide titels kan redden.

Na de herfststop zal het Formule 1-seizoen zich vanaf 18 oktober weer voortzetten en dat zal gebeuren in Austin. Red Bull heeft goede hoop dat haar updatepakket aanslaat, maar het is nog even afwachten hoe groot de impact gaat zijn. Verstappen sprak onlangs nog zijn vertrouwen uit in het technische personeel en hoopt dat de kampioensformatie nu weer op het juiste pad is, anders gaat het moeilijk worden om de titel nog te bemachtigen. Montoya denkt echter dat het Red Bull nog wel gaat lukken. 'Red Bull is, denk ik, begonnen met het oplossen van de problemen', begint Montoya bij Gambling Zone.

'Als de Red Bull wordt gefixt, en ik denk dat er een pakket aankomt voor de Grand Prix van de Verenigde Staten, zal Pérez ineens Oscar weer verslaan en keert Max terug naar het winnen van races', gaat de Colombiaan verder. 'Dan kan het constructeurskampioenschap in een oogwenk weer kantelen.' McLaren passeerde Red Bull in het constructeurskampioenschap in Azerbeidzjan, waar Sergio Pérez laat in de race crashte en Verstappen niet met de RB20 door een deur kon. Met de zege van Piastri en de P4 van Norris wist McLaren daar een behoorlijke slag te slaan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren oscar piastri lando norris max verstappen red bull racing singapore gp zondag 2024 3
Na Bakoe pakte McLaren weer een hoop punten in Singapore.

Montoya verwacht dat McLarens voorvleugel aangepakt wordt

McLaren kan haar slimme achtervleugel in ieder geval niet meer inzetten, dat bepaalde de FIA voorafgaand aan het raceweekend in Singapore. De Britse renstal maakte op stratencircuits namelijk gebruik van een achtervleugel met een 'mini-DRS', wat hen veel voordelen opleverde. 'Hoeveel gaat McLaren verliezen zonder hun achtervleugel?' vraagt Montoya zich af. 'Dat is de grote vraag. Ik denk dat ze ook hun voorvleugel aan gaan pakken. Als je kijkt naar de voorvleugel van elk ander team, zie je dat die gewoon op dezelfde plek blijft.'

Het team van Norris en Piastri lijkt ook iets innovatiefs te hebben bedacht met de voorvleugel. Zo wordt de auto aerodynamisch veel efficiënter. Helmut Marko zei in Singapore dat de FIA ook direct de voorvleugel aan kon pakken, maar vanuit het bestuursorgaan zijn nog geen geluiden gekomen dat de voorvleugel van McLaren niet voldoet aan de technische richtlijnen. 'Die voorvleugels van McLaren en Mercedes, dat zijn de twee vleugels die naar achteren blijven kantelen', analyseert Montoya. De onderdelen van de vleugel mogen tot een bepaald aantal millimeter doorbuigen, anders is de vleugel niet legaal.

McLaren blaast Montoya niet omver

'Door hoe de vleugels werkten, denk ik dat ze de balans van de auto hebben beïnvloed', gaat Montoya verder. 'Ik denk dat de balans van de auto (zonder die vleugel, red.) een beetje zal verdwijnen, omdat de voorvleugel dan zwakker wordt en de achtervleugel die delta niet op kan vangen. Wanneer je nu de snelle bochten ingaat, zal de aerodynamische balans naar achteren verschuiven, omdat de achtervleugel zijn prestaties niet meer verliest. De snelheid van McLaren is niet verbluffend, maar de consistentie en hoe goed ze voor de banden zorgen, wel', aldus de oud-coureur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris mclaren max verstappen red bull racing gp nederland zondag 2024 3
Heeft Red Bull het lek boven en is de balans in de RB20 hersteld?

Montoya lijkt in ieder geval nog wel vertrouwen te hebben in Red Bull, en dat het team de situatie om kan keren. Verstappen gaf aan dat de circuits vanaf COTA de RB20 wat beter moeten liggen, en dat dat ook al zal helpen. Het ergste is in ieder geval achter de rug, want de double header van stratencircuits was voor de Nederlander niet bepaald fijn. De problemen die Red Bull heeft op stratencircuits kunnen mogelijk pas in 2025 opgelost worden. Er staat nog één stratencircuit op de kalender, dat is Las Vegas. Daar kan McLaren haar achtervleugel in ieder geval niet meer inzetten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws