Bridgestone en Pirelli bevechten elkaar: 'Op papier is er maar één waarschijnlijk winnaar' Opinie
Opinie

Bridgestone en Pirelli bevechten elkaar: 'Op papier is er maar één waarschijnlijk winnaar'

Bridgestone en Pirelli bevechten elkaar: 'Op papier is er maar één waarschijnlijk winnaar'

Journalist Joe Saward is in zijn laatste editie van The Green Notebook ingegaan op de actualiteiten in de Formule 1. Naast de vele Max Verstappen-fans die heel Europa doorreizen om hun idool aan het werk te zien, bespreekt Saward de strijd tussen Pirelli en Bridgestone om de Formule 1-teams vanaf 2025 van banden te voorzien. Tot slot komen de recente geruchten omtrent het budgetplafond ter sprake.

Saward, woonachtig in Frankrijk, reed met zijn auto terug naar huis na de Hongaarse Grand Prix. Hij was duidelijk niet de enige: 'Ik ben enorm onder de indruk als ik dit soort lange reizen afleg door het aantal Max Verstappen-fans op de weg, maar helaas hebben sommigen van hen niet dezelfde rijvaardigheid als Max', oordeelt Saward. 'Sommigen rijden in auto's die niet buiten het autokerkhof toegestaan zouden moeten zijn, en anderen zijn zo koppig dat ze op de linkerbaan blijven rijden zonder iets te geven om de lange rijen die zich achter hen vormen.'

Bridgestone versus Pirelli

Na een klacht over de vele Nederlandse fans komt Saward ter zake. 'Iets anders om naar uit te kijken is de bandenoorlog, omdat Bridgestone en Pirelli elkaar bevechten om de enige bandenfabrikant te worden voor de Formule 1 tijdens de volgende periode, van 2025 tot 2027. De deal bedraagt dus drie seizoenen, met nog een optie voor een vierde seizoen, en betreft niet alleen de Formule 1, maar ook Formule 2 en Formule 3. Volgens de laatste berichten zijn beide bedrijven door de FIA erkend als kandidaten voor de tol, en nu moet de Formula One Groep het beste commerciële contract afdingen met één van de twee.'

Waar Pirelli als huidige bandenleverancier een voordeel lijkt te hebben, aangezien het jarenlang aan de eisen van de Formule 1 heeft voldaan, kan er echter een ingewikkelde situatie ontstaan. 'Op papier is er maar een waarschijnlijke winnaar, omdat Bridgestone een veel groter bedrijf is met 24,1 miljard dollar per jaar aan inkomsten, terwijl Pirelli de op vijf na grootste speler in de markt is met 5,9 miljard dollar aan inkomsten.' Het lijkt er dus op dat Bridgestone commercieel gezien waarschijnlijk meer te bieden heeft.

Toch heeft Bridgestone ook nadelen. 'Pirelli heeft alle benodigde technologie om banden te produceren in 2025, en Bridgestone is lang niet actief geweest in de sport, en zou dus eerst een uitgebreid testprogramma moeten doen. Hoe gaat dat werken? De teams zijn graag betrokken bij tests, maar er zijn beperkingen, waardoor Bridgestone mogelijk haar eigen auto zou moeten bouwen. Pirelli schijnt nog maar één laatste deal te willen, aangezien het bijna alles in de Formule 1 heeft bereikt dat het wilde bereiken, dus Pirelli nog een laatste deal laten tekenen kan onverstandig zijn, omdat het Bridgestone kan wegjagen. Het laatste dat de Formule 1 wil is zonder bandenfabrikant eindigen, dus de keuze is ingewikkeld.'

Meer controverse op komst omtrent budgetplafond?

De laatste weken gaan er de nodige geruchten rond over hoeveel teams en welke teams de budgetlimiet in 2022 overschreden zouden hebben. Zo wordt Aston Martin regelmatig genoemd, maar ook de namen van Mercedes, Alpine en Red Bull Racing doen de ronde. 'Er wordt veel gesproken over overtredingen van het budgetplafond in 2022, ook al zegt de FIA dat het de cijfers nog aan het verzamelen is. Dit doet de Formule 1 geen goed', vindt Saward, die erop wijst dat er nog altijd veel onduidelijkheid bestaat. 'Er zijn nog steeds vraagtekens over wat wel en niet mag worden gedaan en het vaststellen van de grenzen is nog altijd hit and miss.'

Het gevolg is dat de teams een van twee mogelijke routes kiezen: 'Sommige teams schreeuwen over hoe hun prestaties hierdoor beïnvloed worden, terwijl anderen stil blijven als zij degenen zijn die de limieten opzoeken. De Formule 1 zegt dat de beste manier om het probleem op te lossen is door punten van de teams af te pakken en niet door het uitdelen van financiële straffen, en dat klinkt logisch, maar al deze regelaanpassingen zijn niet goed voor de sport. Het laatste probleem schijnt bij het creatieve gebruik van onderaannemers en dochterondernemingen te zitten. We gaan zien of dit nieuwe controverse zal opleveren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws