Oud-coureur en Sky Sports-analist Ralf Schumacher ziet dat Red Bull Racing voor een lastige taak staat betreffende het contract van Sergio Pérez. Schumacher wordt niet helemaal enthousiast van een verlenging voor de Mexicaan, en legt dan ook haarfijn uit waarom. Bovendien twijfelt hij aan de competitiviteit van Red Bull, en verklaart hij zijn gedachten daarachter, ook betreffende de gevolgen voor Max Verstappen.
Na het rampzalige weekend van Pérez in Monaco wordt er plotseling weer getwijfeld of Red Bull zijn contract nog wel zou willen verlengen. De Mexicaan begon zijn seizoen sterk, waarbij hij twee keer een één-tweetje van Red Bull compleet maakte, maar in Imola presteerde hij al niet zo denderend en in Monaco kende hij een slechte kwalificatiedag en een nog slechtere racedag, aangezien hij betrokken raakte bij een crash met de Haas-coureurs. Hoewel er gezegd wordt dat de crash niet geheel zijn schuld was, loopt Red Bull wel een hoop punten mis. Als hij niet achteraan hoefde te starten, had die crash waarschijnlijk niet plaatsgevonden. Voor 'als' koop je natuurlijk niets. Het is echter de vraag of het invloed heeft op de contractbesprekingen met de Mexicaan.
Schumacher twijfelt. 'Pérez neemt wel veel geld mee', stipt hij aan in een interview met Formel1.de. 'De vraag is ook wie er dan in 2025 een jaar naast Verstappen door moet brengen. Als ik Carlos Sainz was, dan zou ik die uitdaging aangaan. Misschien is 2025 iets anders, maar de markt is momenteel erg moeilijk', vervolgt de Duitser. 'Dat zou Pérez wel kunnen helpen, maar ik zou een andere keuze maken. Op dit moment doet Tsunoda het ook erg goed, en of Liam Lawson nu een beter, en hoger, potentieel heeft, hij heeft zich in ieder geval heel veel verbeterd', zegt de broer van Michael Schumacher. 'Ik vind de situatie met Pérez niet geruststellend om verschillende reden. De nummer één binnen het team is duidelijk, de nummer twee moet de nummer één kunnen coveren, zoals gebeurde met Ferrari en McLaren in Monaco.'
'Max zal dan vaker alleen moeten vechten'
In de afgelopen paar races lukte het Pérez niet op een van de eerste startrijen te kwalificeren, wat automatisch al betekende dat Verstappen vanaf poleposition niet kon rekenen op de steun van zijn teamgenoot. In het geval van Monaco stond Pérez nog verder naar achteren. Nu heeft hij vaak genoeg bewezen de steun van de Mexicaan niet nodig te hebben nu de Red Bull-bolide zo dominant is, maar mocht hij Pérez wel nodig hebben, dan is het gat tussen beide coureurs te groot. 'Red Bull heeft niet langer het voordeel dat de auto zoveel sneller is. Dat betekent dat Max vaker alleen zal moeten vechten', zegt Schumacher. 'In de kwalificatie was het verschil drie tienden in Monaco, maar Pérez ligt eruit in Q1 en Verstappen eindigt als zesde. In de race crashte hij met Magnussen en kon hij niet echt iets laten zien. Daarom ben ik er gewoon niet zeker van.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Velen vinden het opvallend dat de problemen van Red Bull begonnen nadat topontwerper Adrian Newey zijn ontslag had ingediend. In Miami en in Monaco was de 64-jarige echter wel gespot bij Red Bull in de paddock. 'De saga met Horner en het vertrek van Newey overschaduwt alles binnen het team. En nu de auto een beetje scherp is en niet zo makkelijk meer werkt, wordt de druk alleen maar groter. Aan de andere kant, ik begrijp het wel vanuit Max' oogpunt. Pérez geeft hem geen hoofdpijn, hij is er wel, maar zet hem niet te veel onder druk', wijst Schumacher aan. 'Ik denk dat Max, en vooral ook vader Jos, weet wat hij wil. Ze weten dat zo'n dominantie niet eeuwig zal duren, maar je hoort dat het team intern nog steeds een beetje verdeeld is.'
Schumacher wijst meest complete auto van de grid aan
De Duitser gaf na het vertrek van Newey aan dat hij vermoedde dat de topontwerper de eerste dominosteen zou vormen, waarna Red Bull helemaal in zou storten. Daar waren de coureurs en teambaas Christian Horner zelf niet zo bang voor. 'Ik denk dat Red Bull genoeg heeft geleden. Intern ziet het er toch anders uit. Ik zou wel verrast zijn als Red Bull er in het komende jaar, en in 2026, nog steeds is (vooraan het veld, red.)', vervolgt Schumacher. Volgens hem is het dan alsnog onwaarschijnlijk dat Verstappen een overstap naar Mercedes gaat overwegen. 'Ik denk het niet, omdat Verstappen op zoek zal zijn naar de beste auto. En één ding is duidelijk, op dit moment is het niet de Red Bull. Op dit moment zou ik zeggen dat de McLaren het meest complete pakket heeft.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties