Oscar Piastri heeft met een foutloos weekend het gat naar Lando Norris zo goed als weten te dichten. Afgaand op dit weekend lijkt het steeds duidelijker te worden welke van de twee McLaren-rijders de bovenhand heeft, wat ook in de cijfers voor de Bahreinse Grand Prix terugkomt. Na elke Grand Prix kijken we naar de prestaties van de coureur, leggen we deze naast elkaar en krijgt elke rijder een cijfer voor zijn prestatie, met oog voor pace, racecraft, consistentie en verdere variabelen.
Oscar Piastri - 10
Nieuw weekend, nieuwe perfecte score. Oscar Piastri volgt de 10 van Max Verstappen in Japan op met een eigen 10 - de tweede keer dat het cijfer vergeven is, maar ook dit weekend kunnen we er weer niet omheen. Piastri was een klasse apart, werd geen seconde in de problemen gebracht door concurrenten en heeft zelfs na een late safetycar met een bijzonder ruime marge gewonnen.
Terwijl Lando Norris prutsend de kwalificatie doorkwam, zette de Australiër de McLaren, inmiddels overduidelijk de kampioenschapsbolide van 2025, op poleposition. De start én herstart waren voor hem. In het begin wist George Russell hem nog even bij te houden, maar met vernietigende consistentie gaf hij de Engelsman het nakijken.
Als dit een voorbode is van de rauwe pace en consistentie die we het hele seizoen van de jongeling kunnen verwachten dan denk ik dat weinigen meer twijfelen naar wie de wereldtitel gaat dit jaar. De machtsvertoning was van vergelijkbare klasse van die van Verstappen een week eerder, alleen heeft Piastri de ervaring niet om het 'gewoon' te laten lijken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Oliver Bearman - 8,9
Niet alleen wist Oliver Bearman een laatste gridplaats om te toveren tot een puntenfinish, ook is hij in rap tempo bezig om rookie van het jaar te worden. De Haas was in Bahrein opvallend goed. Ook Esteban Ocon scoort namelijk een ruime voldoende en wist gedurende de wedstrijd een oververhitte Verstappen geruime tijd achter zich te houden. Wie had dat na Australië verwacht?
Desalniettemin is wat Bearman gepresteerd heeft echt bijzonder knap. Een fout in sector 2 betekende dat hij als twintigste wegviel uit Q1 en zijn relatief sterke vorm van vorige wedstrijd niet door kon zetten. Toen Ocon in de kwalificatie crashte, leek het weekend van Haas al voorbij te zijn voordat de race überhaupt verreden was.
Bearman knokte zich uitstekend uit de achterste regionen en kwam als tiende de streep over. Daarmee wist hij na een matige zaterdag zijn fout meer dan goed te maken. Voor elke coureur in dat materiaal zou dit een knappe prestatie zijn, maar voor een rookie is het nog vele malen knapper. Nu kijken wat hij in Saoedi-Arabië uit kan halen, waar hij in 2024 zevende werd voor Ferrari.
Lees ook
Ruzie bij Red Bull: 'Vermeulen vertelde Marko eens flink de waarheid en stormde daarna weg'
Max Verstappen - 7,3
Zelden hebben we Verstappen zo chagrijnig gezien als gedurende het weekend in Sakhir. In de vrije trainingen liep de Red Bull Racing-bolide voor geen meter en ook gedurende de kwalificatie kampte de Nederlander voortdurend met technische problemen. Dat resulteerde in een zevende startplek. Zonde, met name omdat titelrivaal Norris ook een totale off-day had en dit een uitstekende mogelijkheid was voor Verstappen om de WK-leiding naar zich toe te trekken.
Misschien was Verstappen te veel bezig met wat er bij zijn McLaren-concurrent speelde, want nadat hij melding maakte van Norris' startfout, kwam hij totaal niet lekker weg. Tel dat op bij een weekend vol remproblemen, onbalans in de auto en extreme bandendegradatie en die podiumplek, hoe onwaarschijnlijk ook, bleek ver buiten bereik.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat Yuki Tsunoda, die zijn eerste punten voor Red Bull scoorde, hem redelijk aardig bij leek te houden, geeft aan dat de viervoudig wereldkampioen niet in de topvorm was die hij in Japan liet zien. Reden de Formule 1-auto's op woede, dan had Verstappen iedereen op een ronde achterstand gezet, maar helaas is dat niet zo. Frustratie haalt bij Verstappen niet altijd het beste in hem naar boven, zoals we in Hongarije in 2024 bijvoorbeeld ook al zagen. Een lichtpuntje is dat hij op de valreep Pierre Gasly nog wist te passeren, wat hem toch nog twee extra, broodnodige punten opleverde.
Lando Norris - 6,4
Norris is het levende bewijs ervan dat druk echt heel veel kan doen met een mens. Wanneer het ertoe doet en er van hem gevraagd wordt om écht te presteren, laat hij het nu al een paar keer afweten. Laten we eerlijk zijn: in deze McLaren is alles lager dan een tweede plaats eigenlijk een onvoldoende. P6 in de kwalificatie, en zijn scheepslading aan self-pity, waren werkelijk waar niet om aan te zien.
Met een raketstart wist Norris de matige kwalificatie deels recht te zetten, ware het niet dat hij voorafgaand aan de start weer een fout maakte die hem een tijdstraf van vijf seconden opleverde. Daardoor wist hij in de eerste pitstopfase de undercut op Russell niet succesvol uit te voeren en was de tweede plaats niet meer haalbaar. Elke keer dat hij een stap vooruit zet, lijkt hij er meteen weer een achteruit te zetten.
Dat hij nog eerste staat in het kampioenschap is te danken aan het feit dat hij wel nog een podiumplek heeft weten te verzilveren, maar een weekend als Bahrein kan je in een kampioenschapsstrijd niet hebben - al helemaal niet als je tegenstander de consistente Piastri is. Norris was heel snel op Bahrain International Circuit, maar we moeten het er over eens zijn dat er nog enkele plooien gladgestreken moeten worden voordat hij de wereldkampioen is die Zak Brown in hem ziet.
Liam Lawson - 3,2
Race twee bij Racing Bulls na zijn korte periode bij Red Bull was er een om snel te vergeten voor Lawson. Achterin het veld, zonder druk van een veel te competitieve teamgenoot, heeft de Nieuw-Zeelander wederom geen goede indruk achtergelaten. Roekeloze acties op het circuit leverden hem een tijdstraf op en hij lijkt het echt even kwijt te zijn.
De Racing Bulls is een stuk makkelijker te temmen dan de Red Bull, dus we mogen verwachten dat zijn vorm gedurende dit seizoen wel terug zal keren. Dat teamgenoot Isack Hadjar, op Suzuka uitstekend, ook niet in de punten eindigde, geeft bovendien aan dat de bolide dit weekend niet al te sterk was. Daar bovenop komt dat Racing Bulls nu eenmaal niet bekend staat om haar strategisch vernuft. Het matige eindresultaat is de jongeling dus niet volledig toe te schrijven, maar beter dan afgelopen zondag moet het zeker.
Cijfers GP Bahrein
Coureur | Cijfer |
1. Oscar Piastri | 10 |
2. George Russell | 9,2 |
3. Oliver Bearman | 8,9 |
4. Pierre Gasly | 8,8 |
5. Lewis Hamilton | 8,4 |
6. Charles Leclerc | 8,2 |
7. Esteban Ocon | 8,1 |
8. Kimi Antonelli | 7,6 |
9. Max Verstappen | 7,3 |
10. Yuki Tsunoda | 7,1 |
11. Alexander Albon | 6,9 |
12. Carlos Sainz | 6,9 |
13. Lando Norris | 6,4 |
14. Jack Doohan | 5,7 |
15. Nico Hülkenberg | 5,5 |
16. Isack Hadjar | 5 |
17. Fernando Alonso | 5 |
18. Gabriel Bortoleto | 4,4 |
19. Lance Stroll | 4,3 |
20. Liam Lawson | 3,2 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties