Robert Doornbos kijkt vol verwachting uit naar de openingsronde in Singapore. De analist van Ziggo Sport verwacht spektakel met Lando Norris, Max Verstappen, en Lewis Hamilton in de top drie, en een steeds spannender kampioenschap. Doornbos vreest er wel voor dat het voor Red Bull Racing niet makkelijk zal zijn om het gat op McLaren verder te dichten.
Red Bull was in Singapore het enige team dat al voor Q3 een rijder zag afvallen. Net als in 2023 haalde Sergio Pérez het laatste kwalificatiedeel niet. 'Hij was op vrijdag nog sneller dan Max in alle trainingen. Dat was wel shocking', deelt Doornbos. Red Bull gooide het roer vervolgens om. 'In de derde vrije training leek het wel alsof ze twee verschillende auto's gebouwd hadden. Eentje was heel stijf afgesteld voor Max, en eentje was veel zachter afgesteld voor Pérez.'
Hit and miss bij Red Bull
Verstappen pakte uiteindelijk de tweede tijd, terwijl Pérez op P13 strandde. 'Dit is geen goede dag voor Checo (Pérez, red.). Het was niet genoeg. Ik denk dat het allemaal met de afstelling te maken heeft. Als je geen goede afstelling hebt, rijd je geen magisch rondje. P2 is wel echt top voor Max, en je kampioenschapsconcurrent staat naast je', zo ziet Doornbos een redelijk ideaal scenario voor Verstappen in de huidige omstandigheden.
Doornbos denkt dat de sterkte van McLaren ervoor zorgt dat het vanaf nu alleen maar spannender wordt in de titelstrijd. 'Het wordt sowieso heel spannend, want er is sowieso nog wel wat paniek bij Red Bull. Ze moeten nu 's nachts een afstellingswijziging doorvoeren, die dan wel goed uitpakt. Ik denk dat ze het liever anders hebben. Je moet weer die rust krijgen', merkt de analist op, die aangeeft dat het vormpeil van Red Bull nu nogal varieert.
Norris versus Verstappen
Doornbos heeft het vervolgens over de snelste man van de dag: Lando Norris. De Brit komt volgens Doornbos de laatste tijd wat arrogant over. 'Toen hij minder succesvol was, was hij eigenlijk leuker. Hij was toen nog enthousiaster', vindt de man van Ziggo Sport. 'Het is al zijn vijfde poleposition dit seizoen, maar hij weet dat hij het in de race moet doen. Zijn starts waren de laatste weekenden wel goed, maar het probleem zit meer in zijn eerste ronde. Dan weet je dat Max agressief is, zeker op een stratencircuit. Hij gaat er morgen voor', voorspelt Doornbos. Verstappen moet bij de start dan wel opletten voor Hamilton.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
McLaren kreeg deze week ook veel aandacht vanwege de flexibelere achtervleugel uit Bakoe, die nu niet langer toegestaan is. 'Is het nu dan zo dat McLaren niet meer zo dominant is, omdat die achtervleugel aangepast is? Nee, want die achtervleugel werkt pas boven de 300 kilometer per uur, dus hier heeft die achtervleugel geen zin. Dit is high downforce', zegt Doornbos. McLaren gebruikte deze vleugel dan ook sowieso al niet op langzamere circuits.
Doornbos legt de snelste ronden van beide coureurs vervolgens naast elkaar. 'In alle sectoren was Lando sneller, al was het verschil marginaal: een halve tiende tot maximaal een tiende per sector. Lando remt later voor de eerste bocht, terwijl Max hem in die eerste bochten meer laat rollen. Hij durft die snelheid was meer mee te nemen. In de tweede sector zien we dat Norris overal wel later remt, maar het is nek aan nek. Aan de data zie je dat Verstappen het niet op één punt heeft laten liggen. Dat maakt het eigenlijk lastiger, omdat je als team dan ook niet weet waar je nog meer kunt winnen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties