Red Bull Racing probeert de schade te beperken, totdat het team na de herfststop in Austin een pakket aan upgrades kan introduceren. In Italië en Azerbeidzjan slaagde Max Verstappen in het beperken van de schade dankzij missers van McLaren en Lando Norris, en in Singapore zorgde hij er zelf met een uitstekende prestatie voor dat Norris in zicht blijft. Race engineer Gianpiero Lambiase toonde zich na de kwalificatie toch niet helemaal tevreden.
Verstappen verscheen na afloop van de kwalificatie voor de microfoon van Viaplay, waar hij in tegenstelling tot bij de persconferentie wel uitgebreid zijn verhaal deed. 'Ik ben er wel blij mee', was de eerste reactie van Verstappen. 'Als je over de lijn komt, en je verbetert niet je tijd ten opzichte van Q2, dan heb je altijd wel het gevoel dat er meer in had gezeten, maar ik denk desondanks dat er niet heel veel meer in zat.'
Hij wijst er dan ook vooral op dat McLaren duidelijk sneller was. 'Als je naar de derde vrije training, en de rondetijd van Lando daar ziet, dan heb ik dat volgens mij in de kwalificatie niet eens gehaald, of net wel.' Verstappen was inderdaad 0,034 seconden langzamer dan zijn concurrent al in de vrije training was. 'Je weet dus dat McLaren heel veel overhad, en als je Lando ook hoort spreken, hoor je ook wel dat dit misschien niet zijn optimale ronde was. Dan heb ik er ook echt wel vrede mee dat we tweede staan, want het had ook zomaar P10 kunnen zijn, als je kijkt naar onze vrijdag.'
Lambiase reageert ingetogen
Chiel van Koldenhoven vraagt namens Viaplay ook naar de reacties op de boordradio, die opvallend waren gezien de magere afgelopen maanden. 'Ik ben er heel blij mee. Misschien klonk het op de radio niet helemaal zo van GP (race engineer Gianpiero Lambiase, red.)', lacht Verstappen over het gebrek aan vreugde van zijn rechterhand bij MaxFM. De Nederlander sloot zijn snelle ronde af, en meldde meteen aan zijn team: 'Ik had het weer heel lastig met de bestuurbaarheid. Ik had het daar vooral onder tractie lastig mee. De achterkant springt en stuitert gewoon', voegt de wereldkampioen toe.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Lambiase reageert vervolgens ook ingetogen: 'Oké, begrepen, Max. Zonde, man. Het is wel een eerste startrij, maar het had poleposition kunnen zijn. Wel goed geprobeerd, en we gaan er in de race voor', vertelde Lambiase aan zijn coureur, die zelf niet al te optimistisch was. 'Laten we wel realistisch blijven. De tweede plek is wel heel, heel goed', zo lijkt hij zich in de auto enigszins te ergeren aan het gebrek aan enthousiasme van Lambiase. Teambaas Christian Horner was dan ook veel positiever: 'Max, dat was een briljante ronde! Je haalde het maximale eruit. Je staat op de eerste rij, en dat is goed voor de race.' Verstappen geeft dan ook over de boordradio aan dat hij blij is met de eerste startrij.
Revanche na 2023
Verstappen is vooral ook blij met deze prestatie op een circuit waar zijn verwachtingen erg laag lagen. 'Ik wil altijd het maximale eruit halen, en ik denk dat dit echt wel het maximale was met hoe de auto nu is, vooral op een circuit waarvan we weten dat het niet ons circuit is. Als je dan tweede staat, is dat beter dan vorig jaar', zegt Verstappen met een triomfantelijke blik. 'Toen hadden we een dominante auto', voegt hij toe over de RB19, waarmee hij zich als elfde kwalificeerde. Singapore is het enige circuit op de Formule 1-kalender waar Verstappen nog nooit wist te winnen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties