Olav Mol heeft bij het Ziggo Sport Race Café teruggeblikt op de Grand Prix van Red Bull Racing in België. De commentator plaatst zo zijn twijfels bij de afstelling waar Max Verstappen voor koos. Collega Rick Winkelman luisterde de hele race via de boordradio mee en vond het contrast tussen Hongarije en België opvallend groot.
Verstappen reed op vrijdag in België in de eerste vrije training met een opvallend grote achtervleugel op het snelle Spa-Francorchamps, waarna hij in de tweede vrije training een achtervleugel uitprobeerde met minder downforce. Uiteindelijk viel de keuze voor de rest van het weekend op die grotere achtervleugel, waardoor Verstappen in de natte kwalificatie in het voordeel was, en op zondag vooral in de middensector uitblonk.
Teamorder bij Red Bull
Mol vraagt zich af of die keuze van Verstappen nu zo goed uitpakte, zeker aangezien de Limburger vanaf de elfde plek moest komen. 'Allemaal leuk en aardig dat Verstappen veel wint in die tweede sector, maar daar kan je in principe toch niet inhalen. Max had echt het DRS-momentum nodig om in de buurt te blijven en om aan te vallen. Heel vaak kwam hij zelfs met DRS nauwelijks dichterbij', zo benoemt Mol dat Verstappen zijn snelheid vaak niet kon gebruiken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen zat eerst lange tijd vast achter George Russell, en later achter Charles Leclerc. De wereldkampioen kwam ook tweemaal achter zijn teamgenoot terecht. Eén keer haalde Red Bull hem voor een pitstop naar binnen, en de volgende keer moest Sergio Pérez aan de kant voor Verstappen. Mol meent dat de Mexicaan zich daarbij als een uitstekende teamspeler opstelt: 'Ik blijf dat roepen, ik denk dat Pérez dat heel goed gedaan heeft. Je hebt eigenlijk maar twee momenten hiervoor in een rondje. Hij geeft Verstappen vrije lucht op voor Max het belangrijkste punt in de ronde', zegt hij over de positiewisseling voor Pouhon.
Stilte op Max FM
Waar Verstappen in Hongarije nog zeer gefrustreerd overkwam, merkte collega Rick Winkelman op dat Verstappen zich in zijn geboorteland gedeisd hield. 'We hebben niks gehoord van vloeken of schelden, zoals in de vorige wedstrijd. Het was juist heel erg rustig. Ik weet niet of dat een afspraak is geweest, maar er was niks dat opviel', vertelt de autosportjournalist, die ook opmerkt dat Verstappen qua snelheid machteloos was. 'Max zat een aantal ronden achter Russell, en toen vroeg hij: zal ik gaan? Hij kreeg te horen dat hij free to go was. Dat gebeurde niet genoeg.'
In de slotfase van de race zat Verstappen tussen Leclerc en Norris, en de Nederlander gaf na afloop aan dat hij vreesde zijn titelconcurrent niet achter zich te kunnen houden. Dat lukte wel, mede dankzij - of ondanks - bepaalde fouten van de Brit. Zo ging Norris onder meer rechtdoor bij de busstopchicane. 'Hier wint hij echt tijd mee', aldus Mol. 'Hij krijgt een track limit, maar hier pakt hij echt vijf of zes tienden. Hij pakt gewoon een kortere weg.' Norris kwam via dat moment binnen DRS, maar het werd verder niet onderzocht.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties