Lyrische Windsor vergelijkt masterclass van 'sublieme' Verstappen met Senna Opinie
Opinie

Lyrische Windsor vergelijkt masterclass van 'sublieme' Verstappen met Senna

Lyrische Windsor vergelijkt masterclass van 'sublieme' Verstappen met Senna

Zoals zo vaak leverde het Circuit of the Americas een boeiende race op met genoeg inhaalacties en spannende gevechten. Ook controverse rondom track limits is onverbiddelijk aan het circuit verbonden, en dat was in 2024 niet anders. Peter Windsor had echter met name aandacht voor de geweldige manier waarop Max Verstappen reed in een race waarin hij steeds meer onder druk kwam te staan.

Na de start, waarbij Verstappen één positie achterstand op Lando Norris omtoverde tot twee plekken voordeel op zijn grote concurrent, bleek al snel dat Ferrari een maatje te groot zou zijn voor de beide titelkandidaten. Uiteindelijk mondde de race uit in een harde strijd voor de laatste podiumplek. 'Het was duidelijk dat Lando het gat naar Max zou gaan dichten', zegt Windsor in gesprek met Cameron CC op YouTube. 'Hij had nieuwere banden, en de McLaren had duidelijk meer grip. Red Bull had het steeds lastiger met de bandendegradatie.'

Windsor vreesde er even voor dat er helemaal geen serieus gevecht zou komen. 'Ik vroeg me af of hij Verstappen meteen zou inhalen, of dat Max zou denken: wow, de derde plek ligt hier voor het grijpen. We hebben het hier over iemand, die het wereldkampioenschap dit jaar waarschijnlijk weer gaat winnen, en hij vecht voor de derde plek alsof het de laatste race is, waarbij het kampioenschap op het spel staat', zegt de 72-jarige vol ontzag. 'Zó graag wilde hij de derde plek. Dit biedt ons een geweldig inkijkje in het hart en de ziel van Max Verstappen.'

Verstappen op een voetstuk geplaatst

'Dit had niks met 2021 te maken', zo verwijst Windsor er toch nog even naar dat hij vindt dat Verstappen toen vaak net wat té ver ging. 'Hij reed hier ongelofelijk netjes. Dan laat ik het incident bij bocht 12 even links liggen. Daarvoor was hij echt subliem, in een auto die steeds minder grip bood. Ik zag hem slechts één keer een wiel blokkeren, in de ronde voor dat incident. Verder positioneerde hij zijn auto perfect. Je zag hem niet in de spiegels kijken, maar hij is zich duidelijk ongelofelijk goed bewust van zijn omgeving, want op de milliseconde, waarin Lando bewoog, reageerde Max. Het was echt prachtig om te zien', oordeelt Windsor.

De analist heeft al vaker aangegeven geen fan te zijn van kunstmatige hulpmiddelen om het aantal inhaalacties te bevorderen, en genoot juist van het rondenlange gevecht. 'Voor mij was dit veel beter dan miljoenen inhaalacties, wat we hier tussen Verstappen en Norris zagen. Het leek een beetje op Nigel (Mansell, red.) en Ayrton (Senna, red.) in Monaco in 1992', zo verwijst de analist naar de legendarische verdediging van Senna op het krappe stratencircuit, met de dominante wereldkampioen van dat jaar, destijds in dienst van Williams-manager Windsor, onder de achtervleugel van de raceleider. 'Het verschil is natuurlijk dat Nigel in Monaco nergens kon inhalen, maar verder was het vergelijkbaar.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lyrische Windsor vergelijkt masterclass van 'sublieme' Verstappen met Senna
Ayrton Senna in de McLaren uit 1992 op het Italiaanse Monza.

Incident met Norris

Hoewel Windsor het liefste praat over hoe geweldig Verstappen zijn auto positioneerde, wil Cameron ook graag de mening van de analist weten over het incident met Norris, waarbij de Brit een tijdstraf kreeg. 'De ronde voor het incident zag Norris dat Verstappen zich verremde. Hij weet dat de voorbanden van Max het opgeven, en hij had een geweldige exit uit bocht 11. Hij had DRS, maar de vraag was wat hij ermee ging doen, want Verstappen verdedigde steeds de binnenkant', zo prijst Windsor nogmaals de keuzes van de Red Bull-coureur.

Hoewel Norris al op het rechte stuk grotendeels voor Verstappen zat, gaf de Limburger niet op. 'Hij remde op het laatst mogelijk moment, dus Norris deed het enige dat hij kon doen, door naar de buitenkant te gaan. Hij moest hopen dat Verstappen de bocht zou missen, zodat hij terug kon snijden, en hem binnendoor kon pakken bij het uitkomen van de bocht, maar Norris plaatst zichzelf in de positie dat, als Verstappen de bocht mist, dat Norris ook geen andere optie heeft dan ook de bocht te missen', zo wijst Windsor er al op dat Norris een tactische denkfout maakte.

Verstappen in de McLaren

Windsor weet het zeker: Verstappen zou die fout nooit gemaakt hebben, en had het veel slimmer aangepakt. 'Met alle respect voor Lando, maar als Max in die McLaren had gezeten, had hij wat eerder geremd, en had hij Lando in de Red Bull door laten schieten, en hem dan bij de exit van de bocht gepakt. Norris bleef echter aan de buitenkant hangen, en hij had veel meer grip en snelheid dan Max. Om een botsing te vermijden - omdat Max het hele circuit gebruikte, zoals Max naar mijn mening ook mag doen - gaat Norris van het circuit af.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lyrische Windsor vergelijkt masterclass van 'sublieme' Verstappen met Senna
Norris was in de kwalificatie nog in bloedvorm, maar liet het in de race liggen.

Domme keuze van McLaren

'Er zijn veel grijze gebieden over het inhalen aan de buitenkant', weet Windsor, die echter aanstipt dat de situatie van Norris duidelijk was. 'Als je dat probeert, en degene aan de binnenkant crasht met jou, dan is het niet jouw fout. Dat hebben we vaak genoeg gezien. Lando deed het juiste door de botsing te vermijden, maar volgens de regels is het heel duidelijk dat je de plek terug moet geven als je het circuit verlaat en daar een plek wint, onafhankelijk ervan of het jouw fout is. Dat is heel erg duidelijk. Veel andere dingen zijn onduidelijk, maar dit is wel erg duidelijk.'

Toch leek dit voor McLaren niet duidelijk te zijn. 'Hier ging het ook verkeerd, want McLaren riep dat ze voor Verstappen zaten bij de apex en dat Norris door moest gaan. Iemand had zo slim moeten zijn om Norris te zeggen dat hij de positie terug moest geven, en dat hij hem toch wel zou inhalen en derde zou eindigen.' De analist denkt dat Verstappen in de laatste vier ronden kansloos zou zijn geweest.

Als McLaren zich aan de regels had gehouden, had het team volgens Windsor ook in een veel betere positie gezeten. 'Op dat moment had McLaren ook naar de wedstrijdleiding kunnen gaan, en kunnen aangeven dat Verstappen een straf verdiende, omdat hij Norris van de baan drukte. Ik denk dat Max die straf ook gekregen had, als Max die plek had teruggeven.' De FIA gaf dit indirect ook aan, door Norris een mildere straf te geven dan normaal is, waarbij het bestuursorgaan verklaarde dat Norris geen andere keuze had dan het circuit te verlaten.

'Het was dus dom van McLaren om zich zo op de radio te gedragen, zelfs tot het punt waarop McLaren tegen Oscar Piastri zegt dat Red Bull Verstappen geïnstrueerd heeft om zo snel mogelijk te gaan, omdat Max een straf zou kunnen krijgen', zegt Windsor vol ongeloof. 'Het is gewoon belachelijk, dat McLaren geen goede keuze kan maken op de pitmuur. Norris verliest zo wéér punten, terwijl het zeker is dat hij Verstappen de ronde erna toch wel had ingehaald.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws