Verschoor voorspelt onheil na miljoenenklapper Pérez: 'Dit is echt een probleem' Opinie
Opinie

Verschoor voorspelt onheil na miljoenenklapper Pérez: 'Dit is echt een probleem'

Verschoor voorspelt onheil na miljoenenklapper Pérez: 'Dit is echt een probleem'

Jan Lammers en Richard Verschoor bespreken de crash van Sergio Pérez met Haas-coureurs Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg in Monaco en trekken een conclusie. Tevens bespreken de heren de miljoenenklapper van Pérez, die Mexicaan bovenaan het brokkenpiloten-kampioenschap zet. De kosten liepen erg hoog op voor Red Bull Racing, en dat kan verdere gevolgen hebben, ook voor Max Verstappen.

De Grand Prix van Monaco werd halverwege de eerste ronde al geneutraliseerd vanwege een zware crash van Pérez met de Haas-coureurs. De Mexicaan startte vanaf P16, Magnussen en Hülkenberg vanuit de pitstraat. Ze kwamen elkaar tegen op het stuk na Sainte Devote, waar Magnussen zijn auto naast Pérez wilde prikken, de Mexicaan geen kant op kon en hij de muur in werd geschoven door de Haas-coureur. De meningen over wie de schuld moet krijgen voor de crash zijn verdeeld. 'Je ziet Pérez nog in zijn spiegels kijken. Diegenen die zeggen dat het de schuld van Pérez is, vinden dat hij het had kunnen voorkomen door meer ruimte te laten', begint Lammers in het Ziggo Sport Race Café.

'Ik denk eigenlijk dat de competitie tussen Magnussen en Hülkenberg de oorzaak is van de crash. Magnussen was meer met Hülkenberg bezig dan met Pérez, en als hij dat gat niet in was gedoken, was zijn teamgenoot er ook langsgekomen', analyseert de oud-coureur. 'Magnussen wil gewoon bewijzen dat hij sneller is. Van Pérez denk je: hij had meer ruimte kunnen laten. Maar van Magnussen snap je het niet. Als je al zo onder de loep ligt met alles wat je al hebt gedaan...' zegt Lammers, die zijn wenkbrauwen even optrekt. Magnussen is nog twee strafpunten verwijderd van een race ban, en als de stewards het geen 'first lap incident' hadden gevonden, was de kans groot dat hij in Canada niet achter het stuur zou zitten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez rb 20 crash monaco red bull racing
De tweede keer op rij dat de bolide van Pérez gehavend van het Circuit de Monaco wordt getild. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images).

'Ze hebben het waarschijnlijk tijdens de race onderzocht, omdat ze niets anders te doen hadden', zegt Verschoor enigszins cynisch, die doelt op de lange, niet erg enerverende race in Monte Carlo. 'Maar het was geen handige actie van Magnussen. Je zag Pérez drie keer in zijn spiegels kijken, dus hij wist dondersgoed dat hij er zat', is het Formule 2-talent van mening. 'Je moet je ook afvragen wat er was gebeurd als Pérez hem wel de ruimte had gegeven', gaat Lammers verder. 'Dat was alleen maar uitstel van executie geweest. Ook al was Pérez aan de buitenkant gebleven. Magnussen had er dan naast kunnen blijven, maar ik denk niet dat het hem veel opgeleverd had.'

In Milton Keynes wordt men niet vrolijk van de rekening

Het leverde in ieder geval een opgevouwen RB20 op. Van de auto was heel weinig over. De voorvleugel en achtervleugel lagen in duizenden stukjes op de baan, er zat nog één achterband aan de auto en de zijkant waar Magnussen hem bijna torpedeerde was ook behoorlijk toegetakeld. Pérez staat nu bovenaan het kampioenschap van de brokkenpiloten met schade van zo'n 2,5 miljoen euro. 'Dit is wel echt een probleem', kaart Verschoor aan. 'Pérez zit nu al op 2,5 miljoen in totaal, en de budgetcap zit rond 140 miljoen. De updates hebben ze ook een budget voor, ongeveer twaalf miljoen. Daar zit de schade ook bij. Daar gaat dus al 2,5 miljoen vanaf. Dat is niet fijn, al helemaal niet betreffende de updates voor het einde van het seizoen.'

Lammers ziet het ook gevolgen hebben voor Pérez' teamgenoot, Max Verstappen. 'Dat beperkt Max ook', zegt de oud-coureur. 'In dat verlengde, als we Newey er dan ook nog even bij betrekken, Newey is een fantastische man en hij kan de nieuwe reglementen als geen ander interpreteren. Hij is een heel krachtig iemand. Al die teams hebben van Red Bull kunnen leren, dus zijn nu veel dichterbij gekomen. Alles gaat eenzelfde kant op, daarom is de concurrentie zo dichtbij. Zodra je iets laat zien, laat je een ander zien hoe je dichterbij komt. Voor Red Bull is dat moeilijk, omdat ze nu niet zoveel rek meer hebben.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws