Giedo van der Garde vindt dat Sergio Pérez en Kevin Magnussen er allebei helemaal niet goed uitzagen in Monaco. De Red Bull Racing-coureur liet op zaterdag een goede startplek liggen, en kwam vervolgens Magnussen tegen in de openingsronde in Monaco. Het verhaal eindigde in een harde klapper, met rondvliegende brokstukken.
Pérez heeft niet bepaald een goede trend te pakken. In Japan eindigde hij nog als tweede, in China zakte hij naar P3, in Miami werd dat de vijfde stek, en in Imola ging het in de kwalificatie ook al verkeerd, met een achtste plek tot gevolg. In Monaco pakte de 34-jarige de eerste nulscore van het seizoen, waardoor hij naar de vijfde plek in het kampioenschap afzakte. 'Hij had echt een rampweekend. Het begint al in de kwalificatie. Met zo'n weekend mag je natuurlijk niet als achttiende kwalificeren. Dan is het in één keer weg bij hem, dat hebben we al vaker gezien', zegt Van der Garde in de DRS: De Race Show-podcast.
Red Bull mag de portemonnee trekken
Red Bull heeft het de laatste weken lastiger, en dat maakt het voor Pérez alleen maar ingewikkelder. Waar Verstappen nog om de problemen heen kan rijden, slaagt Pérez daar niet in. 'Normaal gesproken is hij altijd snel op stratencircuits. Alleen dit weekend was het gewoon helemaal ruk. Wat hij gepresteerd heeft, was ook helemaal ruk. Met die auto mag je niet achttiende staan. Als je echter naar de tijden kijkt, is het gat altijd twee, drie, of vier tienden naar Max. Dat was nu ook zo, alleen sta je dan achttiende', aldus de Amsterdammer over het compacte Formule 1-veld.
Verstappen had ook niet zijn beste weekend, kaart Joost Hofman aan, maar Van der Garde vindt het verschil toch groot. 'Max stond er wel, en hij heeft toch zijn punten gescoord, en hij heeft het veel beter gedaan dan Pérez. Het probleem bij Pérez begint in de kwalificatie en vervolgens heb je ook nog die crash', zegt Van der Garde over de klapper die Red Bull volgens Helmut Marko twee tot drie miljoen kost. 'Dit gaat van het budget af bij Red Bull, dus die balen hier enorm van.'
'Veel te agressief'
'Magnussen is veel te eager', zegt Van der Garde over het incident zelf. 'Hij is alleen maar bezig met: ik moet die plek pakken, en ik moet naar voren, en ik rijd voor mijn teamgenoot. Hij was veel te agressief. Je gaat omhoog en die bocht gaat naar rechts, dus je wordt afgeknepen. Als je dan met je linkervoorwiel op zijn rechterachterwiel zit, moet je van je gas gaan. Je zag al veel eerder dat het niet goed zou gaan, dus ga dan van je gas af! Hij hield gewoon vol gas! Dat is zó stom.'
Hoewel het incident een zeer gevaarlijke situatie opleverde, werd het niet uitgebreid onderzocht, en Magnussen werd dan ook niet bestraft. 'Er wordt gesuggereerd dat het puur en alleen te maken heeft met dat het de eerste ronde is, en dat het Monaco is, en het zo krap is. Dan willen ze niet een coureur bestraffen, die dan de volgende race niet rijdt, daar komt het op neer. Zonde, want dan had Oliver Bearman kunnen rijden weer', zo linkt Van der Garde het uitblijven van een straf aan het feit dat Magnussen op het randje van een raceschorsing staat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties