NB | 'Dit bewijst dat Hamilton niet alleen veel klaagt, maar ook vrij dom is' Formule 1
Formule 1

NB | 'Dit bewijst dat Hamilton niet alleen veel klaagt, maar ook vrij dom is'

NB | 'Dit bewijst dat Hamilton niet alleen veel klaagt, maar ook vrij dom is'

De Grand Prix van Monaco is elk jaar weer een discussiepunt. De zaterdag is doorgaans geweldig, maar de zondag een soms wat saaie aangelegenheid. Toch viel er genoeg na te bespreken na de openingsronde en het zwakke presteren van Red Bull Racing. Hoofdredacteur Mark Hanselman bespreekt het weekend na, waarbij de situatie van Red Bull besproken wordt en Kevin Magnussen en Lewis Hamilton forse kritiek ontvangen.

- Verdient Monaco nog een plek op de kalender?

'Deze vraag hoort natuurlijk bij het Monaco-weekend! Wat mij betreft wel hoor. Met 24 Grands Prix zou het jammer zijn als alle circuits te veel op elkaar lijken, en het Monaco-weekend is toch altijd een weekend waar veel volgers naar toeleven. Je krijgt door de andere configuratie ook vaak een verrassende pikorde, dus in dominante seizoenen is het vaak een van de weinige weekenden waarbij je niet weet wie gaat winnen.'

'De zaterdag is Monaco is een van de mooiste zaterdagen van het jaar, maar de zondag stelt natuurlijk vaak teleur. Alleen al vanwege de zaterdag en de traditie mag Monaco van mij op de kalender blijven. Die rodevlagregels moeten echter op de schop. Inhalen blijft altijd lastig, maar zo haal je het hele strategische element eruit, en je riskeert ook gewoon oneerlijke uitslagen als de rode vlag later in de race valt. Je stimuleert hiermee alleen maar dat volgend jaar iedereen maar buiten blijft, in de hoop dat er ergens een rode vlag komt.'

'Als minimaal één pitstop buiten een rode vlag of Safety Car verplicht is, houd je in ieder geval nog strategische spanning. Ook niet onbelangrijk: je dwingt coureurs hiermee ook vaker te pushen, en dat kan dan weer leiden tot fouten. Als iedereen vier seconden te langzaam rijdt, is het een stuk eenvoudiger om 78 ronden foutloos te blijven. Wellicht is de verplichting om elk van de drie bandencompounds te gebruiken een optie.'

- Treft Pérez enige blaam in het startincident met Magnussen?

'Ik vind Kevin Magnussen de hoofdschuldige in het startincident met Sergio Pérez en onschuldig slachtoffer Nico Hülkenberg. De Deen heeft er een talent voor om zijn voorvleugel in gaatjes te steken die gaan verdwijnen, en doet dit regelmatig ook in gevechten met coureurs die hij nooit gaat verslaan. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Lewis Hamilton in Canada of Max Verstappen in Singapore. Ik vind het onbegrijpelijk dat Magnussen geen straf heeft gekregen. Waarom bestaan de regels met strafpunten op de superlicentie als de wedstrijdleiding vervolgens niemand wil schorsen?'

'Magnussen heeft die tien punten op zijn licentie dubbel en dwars verdiend, maar telkens als een coureur richting een schorsing gaat, vindt de wedstrijdleiding redenen om geen strafpunten meer te geven. Magnussen heeft geen enkel respect voor zijn collega's, en lijkt niet stil te staan bij het gevaar dat hij ook bezorgt voor de toeschouwers en marshalls. Ditmaal was er enkel een lichte blessure bij een fotograaf, maar het kan ook een keer goed verkeerd gaan, en dan is de FIA er mede schuldig aan dat het niet eerder ingreep. De FIA zegt altijd alles aan de veiligheid te doen, maar grijpt niet in als een coureur veel te vaak gevaarlijke acties laat zien.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

crash brokkenpiloten sergio perez monaco red bull racing rb20 13

'De Haas-coureur heeft ook nog een aflopend contract, en als teambaas zou ik me ernstig afvragen of ik zo'n brokkenpiloot en onprofessionele coureur in mijn auto zou willen laten rijden. Je riskeert niet alleen zware ongelukken met grote gevolgen, maar Haas verliest haar budget ook aan de crashes die Magnussen te vaak veroorzaakt. Oliver Bearman lijkt een zekerheidje bij Haas in 2025, maar misschien moet Ayao Komatsu ook eens op zoek naar een andere ervaren coureur naast de jonge Brit, want aan vrije ervaren coureurs lijkt straks geen gebrek te zijn.'

'Dat brengt me terug bij Sergio Pérez. De Mexicaan moet nooit op deze plekken rondrijden, en vergooit het dus op zaterdag al. Na die zaterdag had hij zijn verlies moeten nemen. Je weet dat je tussen de mindere goden start, en met een coureur als Magnussen moet je gewoon geen risico's nemen als je weet dat je eigenlijk kansloos voor de punten bent. Het enige wat je dan nog kunt doen is de race zonder schade beëindigen en hopen op chaos voor je. Dat de 34-jarige niet goed oplet ofwel Magnussen bewust afknijpt, levert zijn werkgever een miljoenenrekening op die het momenteel niet goed kan gebruiken.'

- Wat is je oordeel over de situatie bij Alpine?

'Ik vind de actie van Esteban Ocon zo mogelijk nog dommer dan die van Magnussen en Pérez. Alpine had dit seizoen pas één punt, en met plekken tien en elf had het Franse team nagenoeg zekerheid op een extra punt in de straten van Monaco. Pierre Gasly laat de deur natuurlijk ook helemaal openstaan, dus het valt te begrijpen dat Ocon in het gat duikt. Bij het uitkomen van de bocht geeft hij Gasly echter geen enkele ruimte.'

'Dat heeft maar één oorzaak: Gasly is zijn teamgenoot. Ocon lijkt de dubieuze instelling te hebben om teamgenoten juist minder ruimte te geven in plaats van meer ruimte. Teambaas Bruno Famin was na afloop kneiterhard in zijn oordeel over Ocon: er zouden gevolgen kom, en hij ging hard optreden. Ik ben benieuwd wat dat wordt. Als hij de daad bij het woord voegt, zijn er maar twee opties: ofwel Ocon een rondje laten bankzitten, ofwel vervangen voor 2025. Overigens kan de beste man beter intern ook echt hard optreden dan het via de media uitspelen. Dat deed voormalig CEO Laurent Rossi ook, en er is een reden dat ik hem nu 'voormalig' CEO noem.'

'Misschien zou dat wel eens goed zijn voor Ocon. Hoe vaak moet hij nog tegen een teamgenoot aanrijden voor er ingegrepen wordt? Hij weet het gaspedaal vaak wel te vinden, maar hij is allesbehalve een teamspeler. Alpine doet meestal toch achterin mee, dus wat heeft het te verliezen door Jack Doohan in Canada eens mee te laten rijden en te kijken hoe hij zich staande houdt? Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat Alpine weinig opties heeft: Doohan is ook niet het nieuwe wereldwonder, en een coureur als Sainz zal Alpine niet bovenaan hebben staan op zijn lijstje.'

- Verstappen zat daarna in een Mercedes-sandwich. Zat er meer in?

'Qua resultaat zat er niet meer in. Zelfs als je drie seconden per ronde sneller bent, haal je een ervaren coureur in Monaco niet in. Je zag dan ook in de puntenposities dat de coureurs slim genoeg zijn om het ook niet te proberen, in het geval van Verstappen zelfs niet met een bandenvoordeel. Er kwam wel nog een leuk strategisch schaakspel omdat Visa Cash App RB schijnbaar aan Yuki Tsunoda gevraagd had om de hele race lang op de pit limiter rond te rijden. Ondanks het lage tempo lag de Japanner daardoor een volle ronde achter voorganger Lewis Hamilton.'

'Hij kreeg dus snel een gratis pitstop, en op een gegeven moment sloeg Mercedes toe. Hamilton kreeg vers rubber, en kon zo de aanval openen op Verstappen. De Nederlander reageerde echter en kwam ruim voor Hamilton terug op de baan, en zo speelde Red Bull een Uno reverse card tegen Mercedes, en kon Verstappen op Russell jagen. Hamilton was boos op Mercedes, omdat het team hem niet verteld had dat hij in zijn outlap moest pushen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

NB | 'Dit bewijst dat Hamilton niet alleen veel klaagt, maar ook vrij dom is'
Hamilton was niet bij de les in Monaco.

'Wat mij betreft bewijst dit dat Hamilton niet alleen veel klaagt, maar zelf vrij dom is. De Brit heeft 340(!) Grands Prix aan ervaring, en kan zelf niet begrijpen dat als hij een pitstop maakt, dat Verstappen dan ook een gratis pitstop krijgt als hij niet pusht op de outlap? Zelfs Mercedes dacht blijkbaar dat dit zó vanzelfsprekend was dat ze hem dit niet hoefden vertellen, maar Hamilton was beledigd toen hij opeens Verstappen voor zich zag, want blijkbaar is het ongelofelijk dat ook Red Bull de strategie in de gaten houdt.'

'Dan zag Hamilton ook Charles Leclerc nog winnen. Aan de ene kant leuk, maar ik krijg steeds meer het idee dat Leclerc Hamilton bij Ferrari het snot voor de ogen gaat rijden. Dat zou voor Hamilton een pijnlijk einde van zijn carrière kunnen opleveren, zeker als hij dit jaar vaker wel dan niet achter George Russell aanhobbelt.'

- Is het code rood bij Red Bull?

'Over code rood hoeft absoluut nog niet gesproken te worden, maar code oranje misschien wel. Over de laatste drie raceweekenden hebben Ferrari en McLaren beter gescoord dan Red Bull. Dat zijn drie heel verschillende circuits: een traditioneel en vrij snel circuit, een krap stratencircuit, en een tijdelijk circuit in Miami. De correlatieproblemen bij Red Bull lijken een serieus zorgpunt te zijn, en de 2025-titel die eerder zo zeker werd geacht, lijkt nu helemaal zo zeker niet meer te zijn.'

'Sterker nog, zelfs de 2024-titels komen in het geding. Hoewel Monaco een tegenvaller was, blijft het circuit wel een outlier. Ik blijf dus bij wat ik eerder zei, namelijk dat Verstappen zijn vierde titel nog wel zal pakken, omdat Red Bull het op circuits als Spanje wel goed zal doen en Verstappen ongelofelijk constant blijft. De constructeursstrijd wordt wél een spektakelstuk, verwacht ik. Dat heeft er ook mee te maken dat ik McLaren het hoogste inschat voor de rest van het seizoen, en het Britse team nog op 92 punten achterstand staat. Ik verwacht dat de drie topteams steeds dichter bij elkaar gaan komen, zeker als Pérez matig blijft scoren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws