Viaplay-analisten Ernest Knoors, Tom Coronel en Mike Hezemans laten zich nog een keer uit over de keuze van Red Bull Racing om Sergio Pérez te behouden. Knoors en Hezemans begrijpen het wel, maar Coronel blijft bij zijn punt dat Red Bull in had moeten grijpen. Hij verwijst naar het beleid dat Red Bull eerder had, waarbij de rijderswissels snel werden doorgevoerd als coureurs niet presteerden.
Zoals iedereen weet heeft Red Bull tijdens het topoverleg op maandag na de Grand Prix van België besloten dat Pérez na de zomerstop gewoon een Red Bull-coureur blijft. Zandvoort zal voor de Mexicaan de eerste race zijn na dit overleg. Christian Horner en Helmut Marko willen dat het team hem gaat helpen om zijn zelfvertrouwen weer terug te vinden, maar met alle ogen op hem gericht is het de vraag hoe comfortabel Pérez dit weekend weer plaatsneemt achter het stuur van zijn RB20.
Terwijl Verstappen zelf heeft aangegeven dat wie er in het tweede zitje van Red Bull zit momenteel geen prioriteit is, houdt het onderwerp Pérez de analisten bezig. 'Ik had het liever anders gezien', begint Hezemans in de eerste Shakedown-aflevering van de Zandvoort-week op Viaplay. Deze week zendt Viaplay elke avond een Zandvoort-special uit. 'Ik snap de beslissing wel, maar ik had het liever anders zien', vervolgt de oud-coureur. 'Nu verandert er niets. Ik had liever Yuki daarin gezien. Ik denk niet dat ze nu het constructeurskampioenschap winnen. Ook niet met Yuki, maar nu ook niet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Knoors: 'Je mag dan toch verwachten dat Pérez beter gaat presteren'
Knoors is het deels eens met Hezemans. De voormalig ingenieur denkt echter niet dat Red Bull een betere optie had. 'Als je een onderdeeltje wisselt, wissel het dan wel voor iets wat beter is', zegt Knoors. 'Ik denk dat het grote probleem bij Red Bull is dat ze niemand hebben die ze er zomaar in kunnen zetten en die gegarandeerd beter gaat. Dan heb je een paar races, en ik denk dat ze er zo naar hebben gekeken, zoals Bakoe en Mexico, waar je toch mag verwachten dat Pérez beter gaat presteren. Ik denk dat dat de afweging is geweest', legt Knoors uit.
De oud-ingenieur denkt ook dat Yuki Tsunoda geen optie was. Daniel Ricciardo en Liam Lawson stonden hoger op het lijstje van de mogelijke vervangers van Pérez. 'Hij is nog steeds niet op het niveau waar ze hem graag willen hebben. Alle alternatieven waren voor Red Bull gewoon een te groot risico geweest', concludeert Knoors. 'Je merkt aan Tsunoda dat hij gewoon niet in de running is voor dat zitje. Als je even terugdenkt aan wat incidentjes aan het begin van het seizoen, dan heeft hij daarmee zijn eigen glazen ingegooid.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Coronel zou Tsunoda wel promoveren
Daarmee verwijst Knoors naar de Grand Prix van Bahrein, waar het team de rijders verzocht om van positie te wisselen omdat Ricciardo een bandenvoordeel had. Toen kookte Tsunoda even over. 'Wat je Red Bull denk ik wel kwalijk moet nemen, is dat ze Ricciardo te lang de kans hebben gegeven. Als dat niet was gebeurd, hadden ze Lawson in dat zitje kunnen zetten en was Tsunoda misschien wel klaar geweest voor de overstap', denkt Knoors. Coronel vindt het hele gebeuren met Pérez en Ricciardo niet iets wat bij Red Bull past.
'Het is niet des Red Bulls', vindt de Dakar-coureur. 'Normaal zijn we van het team gewend, als het niet goed genoeg is: hup, vervangen.' Dat heeft de kampioensformatie immers ook met Pierre Gasly en Alexander Albon gedaan. 'Als je dan kijkt naar Yuki, zou hij die ladder moeten beklimmen', denkt Coronel. Viaplay-racecontrol Allard Kalff zei in gesprek met F1Maximaal.nl dat Red Bull misschien inzag dat het wisselen van een coureur niet altijd de problemen oplost. Hij dacht dat dat een reden zou kunnen zijn waarom Red Bull niet te snel Pérez wilde vervangen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hezemans wijst naar de huidige auto
Het verschil met 2023 is ook vooral dat de auto niet meer zo dominant is. Hezemans wijst op het feit dat Pérez in 2023 ook al langzamer was dan Verstappen, en dat het verschil toen ook al groot was. Een achterstand van vier tienden bezorgde Pérez vorig jaar nog een eerste of tweede startrij, maar dat is nu niet meer het geval. 'Ze hadden natuurlijk zo'n goede auto. Met een mindere coureur konden ze ook goed presteren. Dat gaat nu niet meer. Ik zie hem niet eens in Q3 komen, die Pérez, in Zandvoort', sluit Hezemans zuchtend af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties