Robert Doornbos is onder de indruk van het werk dat Adrian Newey levert bij Red Bull Racing. Tijdens de testdagen in Barcelona mocht de wereld van de Formule 1 voor het eerst de daadwerkelijke RB18 aanschouwen. De auto van de Oostenrijkse renstal sprong direct in het oog door de opvallende sidepods. Ook Doornbos is onder de indruk van de bolide van Max Verstappen.
'Newey levert weer een meesterwerk', zegt de voormalig Formule 1-coureur over de nieuwe Red Bull-auto tegen Motorsport.com. 'Hij blijft een briljante man. Ik heb zelf anderhalf jaar met hem mogen werken, maar niet zo intensief als Max nu met hem werkt. Ik kon een aantal keer met hem meekijken en toen stond hij gewoon naast de auto schetsen te maken op een papiertje om zo nieuwe dingen te bedenken.'
De ingenieur van Red Bull lijkt zich weer volledig te kunnen focussen op de Formule 1. Een paar jaar terug focuste de Brit zich nog op andere projecten. 'Hij lijkt de smaak weer te pakken te hebben dankzij Verstappen', vervolgt Doornbos. 'Hij heeft het juist gevoel weer gekregen. Ik zie nu dat hij weer met een meesterwerk is gekomen. Als ik kijk naar de vleugels en de sidepods, dan is het een waanzinnige auto om te zien.'
Newey en Red Bull maken spannende keuze
Red Bull is een andere weg ingeslagen dan de meeste teams in de Formule 1. Samen met McLaren heeft de Oostenrijkse renstal aan de voorkant van de bolide gekozen voor een pull rod-ophanging, waar de andere teams gekozen hebben voor push rod. Er zitten enkele voordelen aan de een pull rod-ophanging. Zo ligt het zwaartepunt van de auto lager en kan er gereden worden met een stijver chassis. Hiermee kunnen de bochten in een hogere snelheid worden genomen.
Wel stelt Doornbos dat er nu geen weg meer terug is voor Red Bull. 'Het is echt een keuze waar je je aan vast moet houden, ook al zijn er twijfels sinds de eerste test. Als je nu nog van strategie verandert dan loop je de rest van het seizoen achter de feiten aan.' De keuze voor de ophanging staat hangt namelijk samen met hoe de rest van de auto is ontworpen. 'Je kiest voor een filosofie en daar houd je je aan vast. Het zal dus moeten blijken welke teams gelijk zullen krijgen.'
Also read
Verstappen: 'Er is niet één specifiek punt waar ik aan wil werken'
'Verstappen evenaarde tijden Ferrari in Barcelona, maar met minder brandstof'
Doornbos: 'Red Bull zal stress van de titelstrijd hebben gevoeld'
Vorig jaar hebben de meeste Formule 1-teams zich volledig kunnen focussen op de nieuwe reglementen. Red Bull zat op dat moment verwikkeld in een hevige titelstrijd met Mercedes. 'Ze kunnen zeker met twee auto's tegelijk omgaan, maar ik denk dat ze de stress wel hebben gevoeld', doelt Doornbos op de ontwikkeling van de nieuwe auto tijdens de titelstrijd. 'In de Formule 1 draait het om de details en je moet het elk weekend opnieuw voor elkaar weten te boksen. Je mag niks aan het toeval overlaten.'
Sterk onderbuik gevoel bij Doornbos over Ferrari
Door de reglementswijzigingen moeten teams nu dichter bij elkaar komen te liggen. Tijdens de eerste testdagen in Barcelona waren Ferrari en McLaren bovenaan de tijdenlijst te vinden. 'Dat is Ferrari natuurlijk wel een beetje aan haar stand verplicht. Na een paar jaar droog te hebben gestaan moeten ze natuurlijk weer eens een Grand Prix winnen. Ze hebben me in ieder geval verrast met een mooie auto. Het gaat er natuurlijk om dat het qua techniek en aerodynamica goed zit, maar dat lijkt vooralsnog het geval.'
Ook McLaren zat er goed bij tijdens de testdagen. De voormalig Formule 1-rijder zag al een tijdje de stijgende lijn bij de Britse renstal. 'Vorig jaar zat McLaren ook dicht tegen de topteams aan, maar toen presteerden ze niet constant genoeg. Hoe leuk zou het zijn als Ferrari en McLaren elk weekend kunnen meedoen om de podiumplekken? Dat zou alleen maar goed zijn voor de sport', aldus Doornbos.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties