Red Bull Racing moet aan de bak voor de seizoensstart in Bahrein. De Oostenrijkse renstal wist tijdens de testdagen in Barcelona veel meters te maken en de rondetijden zagen er prima uit, maar er is nog wel een gat te dichten richting Ferrari. Dit blijkt uit een analyse die recent verschenen is op Auto, Motor und Sport.
In de analyse van het Duitse autosportblad worden de diverse sectoren van Circuit de Barcelona-Catalunya aangehaald. Uit de tijden van de teams in deze sectoren is het een en ander op te maken. Zo kent de laatste sector een zeer traag gedeelte, wat een goede indicatie biedt van de snelheid van de auto's in langzame bochten/sectoren, terwijl de eerste sector veel snelle bochten kent, waardoor de tijden in sector 1 eveneens eigenschappen van de bolide blootleggen.
Op basis van de eigenschappen van het circuit heeft redacteur Michael Schmidt de teams uitgelicht. Uiteraard kon Red Bull Racing, het team van Max Verstappen, niet onbesproken blijven. 'Red Bull reed twee dagen onopvallend rond op het middenveld, en probeerde het onderstuur in langzame en middelsnelle bochten weg te werken', ziet Schmidt. 'Alleen de cijfers van de laatste dag bieden hoop.'
'Kracht van de RB18 in trage bochten'
In die cijfers van de laatste dag komt naar voren dat Red Bull op bepaalde delen van het circuit op de snelheid van Ferrari zit, maar in bepaalde sectoren ook nog niet. 'Verstappen behaalde vergelijkbare rondetijden als Ferrari op de C3-band. Wel waren zijn stints van kortere lengten, wat het vermoeden wekt dat hij met minder brandstof in de tank reed', beargumenteert de Duitser.
'De kracht van de RB18, zoals deze in Barcelona op het circuit stond, zit hem in de langzame bochten', concludeert hij over het team uit Milton Keynes. Dit resultaat staat haaks op de verwachtingen rondom McLaren, bijvoorbeeld. Het team van Lando Norris en Daniel Ricciardo lijkt het in de snelle bochten juist goed te doen, maar mist op het rechte stuk en in de trage bochten weer snelheid.
Ferrari oogt sterk
Het team dat op alle gebieden sterk en betrouwbaar oogt, is Ferrari. 'De F1-75 lijkt geen zwakke punten te hebben', weet Schmidt. 'Qua topsnelheid bevindt Ferrari zich op het middenveld. In de eerst en tweede sector klokken ze tijden die in de top 4 vallen, terwijl ze op de tweede plaats staan in de laatste, trage sector.' Met andere woorden: Ferrari heeft op alle gebieden wel wat.
Met de introductie van een verbeterde motor loopt het op topsnelheid niet zo achter de feiten aan als in 2020 en 2021. Daarnaast heeft het een chassis ontwikkeld dat in trage bochten met name tijd lijkt te winnen ten opzichte van de concurrenten. In deze trage bochten valt relatief veel tijd te winnen, wat betekent dat de voortekenen voor een uitstekend seizoen voor Charles Leclerc en Carlos Sainz er zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties