De maat is vol bij de Formule 1-coureurs: in Singapore kreeg Max Verstappen nog een taakstraf vanwege het gebruiken van het F-woord, en datzelfde woord in de persconferentie na de Grand Prix van Mexico leverde Charles Leclerc een boete van 10.000 euro op, waarvan de helft voorwaardelijk. De rijdersvakbond reageerde met een open brief aan de FIA, en dan met name aan het adres van FIA-president Mohammed Ben Sulayem. Analist Tom Coronel gaat in op de ophef.
Verstappen kreeg dus in Singapore een zwaardere straf dan Leclerc enkele weken later. Dat heeft ermee te maken dat de regerend wereldkampioen weigerde om zich te verontschuldigen voor het gebruik van de krachtterm, waar Leclerc meteen na zijn vergissing zijn excuses aanbod, en hoopte dat hij niet samen met Verstappen een taakstraf hoefde uit te dienen. Na vijf dagen besloot de wedstrijdleiding inderdaad dat Leclerc met enkel een boete bestraft hoefde te worden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Coureurs zijn het moe
De GPDA, de rijdersvakbond, reageerde na het weekend in Brazilië middels een open brief, waarin de onvrede over met name FIA-president Mohammed Ben Sulayem geuit werd. Tom Coronel reageerde in de uitzending van Slam FM op die open brief. 'F*ck it, zo ben ik ook. Ik begrijp heus wel dat, als je mensen gaat beledigen, dat dit een soort van scheidslijn is, maar als je het over een ding of een situatie hebt, dan is het geen schelden. Dan uit je je frustratie of je gevoel met een woord, dat óók als scheldwoord wordt gebruikt. Dat zijn twee verschillende dingen.'
Coronel vindt juist dat het Ben Sulayem is, die de confrontatie blijft opzoeken. 'Dit heeft te maken met de huidige FIA-president, die op een gegeven moment een statement wilde maken. Ik begrijp heus wel dat er niet constant gescholden moet worden over de radio. Aan de andere kant zendt de Formule 1 het ook zelf uit, nadat erover gesproken is. Je kan het ook gewoon wegpiepen. Het is de emotie, die een sporter heeft. Dat is adrenaline, en dat is niet te stoppen. Dat is onmogelijk.'
'Verstappen heeft gewoon gezegd dat hij er maling aan heeft, dus hij herhaalde ook het F-woord bij de persconferentie. Hij kreeg meteen een taakstraf, omdat hij het belachelijk vond', lacht Coronel. 'Charles Leclerc deed het ook, dus hij kreeg 10.000 euro boete. De coureurs hebben een vakbond, met George Russell als woordvoerder', zo geeft Coronel aan dat de Mercedes-coureur het samen met GPDA-directeur Alexander Wurz voor het zeggen heeft. 'Ze hebben een brief gestuurd naar de FIA: nu even kappen. Tot hier begrijpen we het, maar daarnaast bepalen wij toch ook voor een deel de spelregels, want wij zijn uiteindelijk de acteurs. Dat wordt nu een beetje touwtrekken.'
De tekst gaat verder onder de afbeeldling.
Coronel hoopt wel dat de FIA ook luistert naar de oproep van de twintig coureurs. 'Je moet het toch samen oplossen. Als je de baas gaat spelen, krijg je weerstand. De coureurs zeggen dat ze het begrijpen, maar trekken wel een streep. Ik vind het belangrijk dat de FIA een punt maakt met het schelden, maar ik vind het ook belangrijk dat de coureurs zeggen: tot hier en niet verder', zo vat hij de open brief van de GPDA aan.
Gedoe op het circuit
'Er komen meer regels, en dus ook meer gezeik. Je hebt ook die regels, met hoe ver je met je neus naast de andere auto moet zitten en hoe ver je een ander naar buiten mag duwen', voegt Coronel toe, die vindt dat er de laatste tijd te veel gedoe over de regels is. 'Het is heel makkelijk: heb gewoon respect voor elkaar, en als je het niet hebt, weet je hoe je moet vechten. Dan moet je er iets feller ingaan, en dan maar met zijn tweeën eraf. Zo is het racen altijd geweest. Het wordt nu een beetje strategisch racen, en niet meer puur racen. Ik vind het maar raar tegenwoordig.'
'De regels moeten door de FIA bepaald worden in samenspraak met de coureurs', zegt de ervaren coureur. 'Dat is eigenlijk waar het over gaat. Nieuwe regels moeten met de coureurs besproken worden, en niet alleen door de FIA bepaald worden.' De FIA gaf na de race in Austin al aan dat er nieuwe richtlijnen zullen komen over het racen, maar het bestuursorgaan heeft nog niet gereageerd op de ophef over het gebruik van krachttermen.
'Max is niet nep'
'Max is puur natuur', aldus Coronel. 'Er is geen grijs gebied, het is zwart of wit. De emoties moeten er zijn in de sport. Dat maakt de sport ook. Als je dat niet meer hebt, wordt het nep. Dat is Max niet, en dat is de Formule 1 niet. Laat Max Max zijn', is het verzoek van de analist bij Slam FM. 'Sinds Max in het hele spelletje zit, is er nooit een saai moment. Er gebeurt zoveel en het is zo hectisch, omdat hij ook een uitgesproken persoon is. Dat maakt het ook interessant en leuk.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties