Achterdocht bij Red Bull over McLaren-trucje: 'Ze zagen het toen de band van de velg kwam' Opinie
Opinie

Achterdocht bij Red Bull over McLaren-trucje: 'Ze zagen het toen de band van de velg kwam'

Achterdocht bij Red Bull over McLaren-trucje: 'Ze zagen het toen de band van de velg kwam'

Max Verstappen won in Brazilië zijn 62e Grand Prix, waarbij hij vanaf de zeventiende plek vertrok. Christijan Albers en Erik van Haren blikken in de Formule 1-podcast van De Telegraaf terug op de race, waarbij ook enige informatie vanuit Red Bull Racing wordt gedeeld. De start van Verstappen wordt besproken, net als zijn teamgenoot voor 2025 en het onderzoek dat de FIA op verzoek van Red Bull opende naar de mogelijkheid dat teams sjoemelen met de banden.

Erik van Haren geldt in de paddock als een van de best geïnformeerde journalisten, zeker als het op Red Bull aankomt. De Nederlander sprak even kort met Michael Manning, de engineer die verantwoordelijk is voor de starts van Verstappen, en deelt dat Manning het een van Verstappens beste starts ooit noemde. Albers beaamt dat, maar heeft wel een kleine kanttekening. 'Je mist wel al twee coureurs voor je, met Alexander Albon en Lance Stroll', zo beseft Albers dat Verstappen eigenlijk als vijftiende startte.

Geniaal bij de start

In de eerste sector won Verstappen al vier plekken en schoof hij op naar P11. 'Hij werd bij de start ook nog verrast door Oliver Bearman, want die kwam voor geen meter weg, dus hij moest ook nog sturen. Dan krijg je nog meer tractieverlies, en daarna zat hij een beetje opgesloten', zo beseft Albers dat Verstappen niet eens echt geluk had bij die start. 'Wat hij geniaal deed, is dat hij in bocht 2 aan de binnenkant bleef zitten, om in bocht 3 buitenom te gaan, waar alle anderen op de ideale lijn bleven zitten. Ze zaten ook achter elkaar vast, waardoor ze niet konden versnellen. Hier pakte Max ook Franco Colapinto en Valtteri Bottas nog even, en hij dook meteen in de versnellingsbak van Lewis Hamilton.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

brazilie sao paulo start george russell lando norris 12
Verstappen zit in de eerste bocht al voor Pérez.

Aan het einde van de openingsronde nam Verstappen de tiende plek van de recordkampioen over. 'Dan zit je er meteen bij, en dan komt hij in zijn element en tot leven. Daardoor presteert hij iets dat buitenaards is', zo is Albers ronduit lovend over het optreden van Verstappen in Brazilië, die uiteindelijk met bijna twintig seconden voorsprong won.

Teamgenoot van Verstappen

Pérez eindigde op zondag weer buiten de punten, en wat Van Haren en Albers betreft is het dan ook eerder de vraag wie zijn vervanger wordt in 2025. Albers zet in op Liam Lawson. 'Yuki Tsunoda heeft een geweldig jaar gehad, maar als je Liam Lawson ziet, hoe hij zonder enige ervaring instapt en hoe constant hij is en hoe weinig fouten hij maakt en hoe agressief hij ook racet, zou hij een ideaal team vormen met Verstappen. Mark my words, daar zou dan wel wat vuurwerk komen', voorspelt de Eindhovenaar.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen sergio perez yuki tsunoda liam lawson mexico 12
Wie is volgend seizoen de teamgenoot van Max Verstappen?

Van Haren voegt nog een derde naam toe aan de mogelijke opties. 'Horner is heel gecharmeerd van Colapinto, en hij heeft ook heel veel budget, met een grote markt in Argentinië. Het kost wel geld, want ze moeten hem afkopen van Williams.' Naar verluidt zou Williams zelf 20 miljoen dollar willen ontvangen voor haar reservecoureur. 'Ik denk dat Horner meer neigt naar Colapinto, en dat Helmut Marko meer neigt naar Liam Lawson', meent Van Haren.

Hoewel Colapinto op de zondag in Brazilië tweemaal crashte, geldt de jongeling nog steeds als een serieuze optie. 'Ik denk dat Colapinto een betere teamgenoot voor Verstappen is, omdat hij dan meer de overhand heeft. Dat heeft hij bij Lawson ook wel, maar Lawson kan nog wel eens wat laten zien. Dan heb je twee agressieve coureurs naar elkaar, en ik vind Lawson agressiever dan Colapinto', legt Albers uit.

Controverse rondom McLaren

Tot slot gingen beide mannen in op het laatste FIA-onderzoek naar onder meer McLaren. Volgens Red Bull zouden verschillende teams via het ventiel water in de banden injecteren, om zo de banden te koelen tijdens de race. 'Ik vroeg het aan iemand van het team, en ze zeiden dat het wel kon, maar het is niet eenvoudig', deelt Albers. Red Bull meent dat teams dit doen, omdat het Oostenrijkse team dit in een ver verleden zelf ook gedaan heeft, toen het nog legaal was. Oud-werknemers zouden die kennis bij hun nieuwe teams ingezet hebben. Bij McLaren wordt er dan al snel aan technisch brein Rob Marshall gedacht.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Achterdocht bij Red Bull over McLaren-trucje: 'Ze zagen het toen de band van de velg kwam'
Rob Marshall is tegenwoordig belangrijk voor McLaren.

'Pierre Waché heeft een doctoraat in vloeistofmechanica', zegt Van Haren over de technisch directeur van Red Bull, die er dus ook wel verstand van heeft. Van Haren ging zelf op onderzoek uit. 'Ik kreeg ook te horen dat het misschien geen water is, maar dat het een andere vloeistof kan zijn. Ze hebben het blijkbaar gezien, toen de band van de velg werd gehaald bij Norris, bij een eerdere race', weet Van Haren op basis van zijn contacten bij het team van Verstappen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws