Eerder dit seizoen ging het al veel over de vleugels van McLaren. De voorvleugels waren te flexibel, en de achtervleugel was zo ontworpen dat McLaren profiteerde van een mini-DRS. Inmiddels is dit niet meer toegestaan, maar de flex-kampioen ligt wederom onder een vergrootglas. Red Bull Racing verdenkt McLaren en andere teams er namelijk van dat ze de banden koelen met water in de banden.
Het blijft dit jaar een grote politieke tenniswedstrijd tussen beide teams. Na de race in Bakoe beklaagde Red Bull zich over de achtervleugel van McLaren, die overduidelijk te flexibel was. De FIA vroeg McLaren om alle achtervleugels aan te passen voor het weekend in Austin, waarna McLaren niet meer zo dominant is geweest als voor de herfststop, aangezien Ferrari sinds dat moment beide Grands Prix won.
McLaren en Red Bull ruziën verder
Die keuze van de FIA, na druk vanuit Red Bull, zorgde voor een weerwoord vanuit McLaren, dat in Austin de aandacht vestigde op een systeem waarmee Red Bull de hoogte van de voorste bib kon aanpassen. Toby Grüner, journalist van het Duitse Auto, Motor, und Sport kiest de kant van Red Bull. 'Dat was wel erg makkelijk vanuit het oogpunt van McLaren, te makkelijk. De kampioenschapsleider sprak de verdenking uit dat Red Bull zo eenvoudig de rijhoogte kon aanpassen onder Parc Fermé-omstandigheden.'
De FIA gaf McLaren echter geen gelijk, en gaf aan dat er geen enkele indicatie was dat Red Bull het systeem op illegale wijze ingezet had. 'De FIA oordeelde dat het systeem legaal was, maar verzegelde het systeem wel, dat nu niet meer kan worden gebruikt. Dit had als doel om de beschuldigingen van fraude richting Red Bull stil te leggen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull verdenkt McLaren weer
Grüner voegt toe dat er in Brazilië een volgende hoofdstuk aan de controverse kan worden toegevoegd. 'Nu beschuldigt Red Bull haar tegenstander weer. Ditmaal gaat het erover dat McLaren de banden met water zou vullen. Deze truc is bedoeld om de banden van binnenuit te koelen in raceafstanden.' Red Bull heeft het vaak lastig met het bandenmanagement, en denkt dus dat de andere teams dit soort trucjes gebruiken.
'Het water zou via het ventiel in de banden gepompt worden. Zelfs kleine hoeveelheden water zouden het gewenste effect opleveren. Meerdere teams zouden hiervan profiteren in de race-omstandigheden, waaronder ook McLaren', schrijft Grüner. 'Dit mag niet', bevestigt Christijan Albers ook bij Viaplay. Mochten bepaalde teams dit inderdaad doen, kan dit tot serieuze straffen leiden.
Onderzoek geopend
'De FIA onderzoekt de beschuldigingen al. In de laatste twee races waren er geen verdachte observaties, en Pirelli zou de kleinste afwijkingen aan de FIA moeten doorgeven. Volgens Pirelli is er dit jaar nog niks verdachts aangetroffen', deelt de Duitse journalist. 'Als het trucje gebruikt wordt, is het ook de vraag hoe het water in de band kan komen, zonder dat Pirelli dit weet. Daarnaast is het een vraag hoe het water na de race verdwijnt, anders dan door verdamping.'
De tekst gaat verder ondr de afbeelding.
'Zodra de banden gemonteerd zijn, mogen teams er helemaal niks meer mee doen. De teams hebben zelf ook geen middelen om het rubber van de velg te halen en opnieuw te monteren. De enige manier om ze met water te vullen is het ventiel', weet Grüner. 'Het zou wel heel lastig zijn om vloeistoffen in de band te krijgen zonder dat dit opgemerkt wordt, gezien het aantal Pirelli-engineers in de garages.'
'Zo'n trucje zou dan ook extreem riskant zijn. Als het water niet verdampt binnen drie of vier uur na de race, als de banden van de auto gehaald worden, word je al snel verdacht', weet Grüner, die er niet in lijkt te geloven. 'Blijkbaar heeft Red Bull zelf jaren geleden geëxperimenteerd met water in de banden, lang geleden. Destijds was het nog niet verboden, maar de FIA dichtte deze maas in de wet. Bij de constructeurskampioen denkt men dat voormalige Red Bull-werknemers dit trucje bij hun nieuwe werkgevers verfijnd hebben en opnieuw gebruikt hebben.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties