Red Bull weet dat correlatieproblemen 'nooit helemaal weg zullen gaan', Waché legt uit Formule 1
Formule 1

Red Bull weet dat correlatieproblemen 'nooit helemaal weg zullen gaan', Waché legt uit

Red Bull weet dat correlatieproblemen 'nooit helemaal weg zullen gaan', Waché legt uit

Red Bull Racing kampte in het 2024-seizoen met correlatieproblemen. Wat ze zagen op de baan kwam totaal niet overeen met de resultaten uit de simulator. Technisch directeur Pierre Waché denkt dat die problemen nooit helemaal opgelost zullen worden. Hij geeft aan dat het team met correlatieproblemen direct 'een beetje verloren' is. De Fransman gaat in op wat dat voor het aankomende seizoen kan betekenen en of de concurrentie die problemen ook kan verwachten.

Na een goed begin van het jaar had de RB20 zichtbaar last van balansproblemen. Die kwamen deels voort uit de correlatieproblemen die het team had. De resultaten uit de windtunnel, simulator en de CFD-modellen kwamen niet overeen met wat de auto op de baan liet zien. De Oostenrijkse renstal leek iets te ver door te slaan met een aantal updates, waardoor de auto op een gegeven moment bijna niet meer onder controle te houden was.

Max Verstappen gaf richting de zomerstop aan dat het team een beetje verloren leek te zijn betreffende wat te doen om de auto wat handelbaarder te maken. Na Hongarije werd een tweede dieptepunt bereikt in Monza, een weekend dat veel inzichten gaf voor de rest van het seizoen. 'Als je een correlatieprobleem hebt, dan ben je zeker een beetje verloren', zegt Waché tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'Max' perceptie is wel iets anders dan die van ons, aangezien er wat vertraging zit tussen wat we naar hem brengen en waar we aan werken.'

'Wat we introduceren, daar is twee à drie maanden ervoor al aan gewerkt. Voor hem zit het gedeeltelijk in die vertraging, maar vanuit ons perspectief geldt: als je een correlatieprobleem hebt, zijn de tools niet meer betrouwbaar', wijst Waché aan. 'En dan moet je de tools aanpassen, zodat je die correlatie weer vindt. Tot die tijd heb je twijfels over alles wat je doet. Het is niet zozeer dat je verloren bent, maar meer dat je twijfels hebt over de resultaten die je tools geven', verklaart de technisch directeur.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing 7 friday monza 2024
In Monza noemde Verstappen zijn auto 'een monster'.

Correlatie zal nooit honderd procent zijn

Na de zomerstop leek Red Bull het probleem deels onder controle te hebben gekregen. Het ging al beter tijdens de Grand Prix van Singapore, en in Austin kon Verstappen na de Grand Prix van Spanje weer eens een zege boeken, al was het een sprintracezege. Waché geeft aan dat de correlatieproblemen in principe nooit weg zullen gaan. 'Nee, het zal nooit helemaal opgelost worden', zegt Waché, die vervolgens aangeeft dat dat waarschijnlijk komt omdat de correlatie tussen praktijk en theorie nooit helemaal overeen zal komen.

'Wat nog wel meer geldt: als je een bepaalde tijd hetzelfde reglement houdt, dan zijn die verbeteringen waar je naar zoekt steeds kleiner. Dan moet de nauwkeurigheid van de tools steeds groter worden', zegt Waché. De Formule 1 bereikt vooral in 2025 een plafond van de reglementen, waardoor de teams ontzettend aan elkaar gewaagd zijn. Het draait dan echt om het behalen van de kleinste winsten om ergens een tiende sneller te zijn. Daarbij komt de correlatie dus nog meer op de details aan.

McLaren kan dezelfde problemen ervaren in 2025

Bij het zoeken naar de kleinste dingen worden alle aspecten van de bolide onder de loep genomen. 'Aan de aero-kant, en hetzelfde geldt voor de ophanging, kijk je naar twee of drie downforcepunten voor de vloer, het bodywork, en ga zo maar door', legt de Fransman uit. 'Dat heeft vervolgens ook weer invloed op delen van de auto die je niet in de windtunnel test, simpelweg omdat je ze niet in CFD na kunt bootsen. Op dat punt begint het gevaarlijk te worden', aldus Waché, die verwijst naar wat er in 2024 gebeurde met de bolide.

Verstappen kampte daardoor in de ene bocht met overstuur en in de bocht erna met onderstuur. 'Als ik dit zeg, dan komt het correlatie-aspect in eerste instantie doordat je naar kleine marges zoekt en ten tweede doordat je sommige fysica niet kunt nabootsen', vervolgt Waché. 'We moeten per definitie met een kleiner model in de windtunnel werken, en niet met de realiteit.' Hij benadrukt dat andere teams met dezelfde problemen kampen, al leken die bij McLaren nog niet echt zichtbaar te zijn.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull weet dat correlatieproblemen 'nooit helemaal weg zullen gaan', Waché legt uit
Het plafond van de regels wordt bereikt in 2025, gaat McLaren ook problemen ervaren?

De Britse renstal had na de openingsfase de snelste auto. Waché lijkt te denken dat McLaren die problemen dit jaar wel tegen kan komen. 'Afgelopen jaar, ja, maar ik weet het niet', zegt hij. 'Aan het begin van het seizoen waren ze helemaal nergens. Het jaar ervoor waren ze nergens en in 2022 ook niet. McLaren heeft sinds Miami een goede auto geproduceerd, maar in de 2,5 jaar ervoor maakten ze niet echt indruk', stelt Waché. 'Ik weet niet waar ze nu staan, maar ik weet vooral niet waarom ze niet eerder die performance hebben gevonden.'

Voor Red Bull moeilijker om performance te vinden

Richting het einde van het 2023-seizoen maakte McLaren een enorme sprong, maar begin vorig jaar kampten ze opnieuw met wat problemen. De Britse renstal ging van derde of vierde op de grid echter in een keer naar de positie van het dominante team, terwijl ze ook risico's namen met de updates. 'Ik weet niet of het vinden van performance aan de correlatie lag of iets anders', zegt Waché. 'Ik zit natuurlijk niet in het team, maar het resultaat voor ons is in ieder geval dat het nu moeilijker is om extra performance te vinden met de tools die we hebben.'

Ondanks dat Red Bull de correlatieproblemen niet helemaal op kan lossen, is er wel verbetering gekomen. 'Het is verbeterd in de gebieden die we begrijpen', bevestigt Waché. 'Maar in de Formule 1 komt er altijd wel weer een nieuw probleem. Het is de realiteit en het is ook waarom we hier zijn, om te anticiperen op problemen die je mogelijk kunt krijgen. Het is gevaarlijk om het systeem blind te vertrouwen. Ik zeg niet dat we het niet moeten vertrouwen, maar je moet alles in perspectief zien en weten dat je op het circuit niet precies reproduceert wat je test.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen pierre wache red bull racing gp sao paulo zondag 2024 5
Waché en Verstappen konden zegevieren in Brazilië, maar hopen in 2025 weer wat vaker op het podium te staan.

Waché wijst aan dat de situaties op het circuit ook snel kunnen veranderen. 'De wind kan anders staan, de banden kunnen het gedrag van de auto veranderen', somt hij op. 'Bovendien moeten we niet vergeten waar we het over hebben. We praten over één milliseconde, dus dat maakt het lastig.' Het komt weer neer op de details die Waché al eerder noemde. Hij geeft tevens aan dat het noodzakelijk is dat een team niet blindelings vertrouwt op de cijfers. 'Een team is alleen maar goed als je twijfels hebt en nooit zeker van jezelf bent. Als je dat wel bent, weet je zeker dat je faalt.'

De Fransman vond het daarom ook interessant om naar de problemen van 2024 te kijken en oplossingen te zoeken. 'Om heel eerlijk te zijn, vond ik het afgelopen jaar als engineer heel positief. Als je wint, dan kijk je nooit op hetzelfde niveau naar de problemen en alle details dan wanneer je problemen op het circuit hebt', lijkt Waché ook McLaren te waarschuwen. 'Als je niet het snelst bent, dan kijk je dieper en probeer je te leren. Des te meer je leert, des te meer dat een investering in de toekomst is.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws