Duits medium wijst Norris als geluksvogel aan: 'Coureurs moeten de regels kennen' Opinie
Opinie

Duits medium wijst Norris als geluksvogel aan: 'Coureurs moeten de regels kennen'

Duits medium wijst Norris als geluksvogel aan: 'Coureurs moeten de regels kennen'

Max Verstappen vergrootte op de zondag in Brazilië zijn voorsprong op Lando Norris met achttien punten, maar toch vindt Michael Schmidt, journalist van het Duitse Auto, Motor, und Sport, dat juist de Brit goed wegkwam in Brazilië. Schmidt schat daarnaast de verhoudingen tussen de topteams in met het oog op het laatste drieluik van het seizoen.

Norris beklaagde zich na afloop van de race over de rode vlag, waarbij Verstappen een gratis pitstop kon maken, maar Schmidt vindt dat de 24-jarige de hand toch echt in eigen boezem moet steken. 'De eerste fout was al dat Lando Norris de leiding aan George Russell verloor. Hij was ook sneller dan Russell, maar kon hem niet inhalen vanwege de slechte topsnelheid', zo wijst Schmidt op de afstelling van het Britse team. 'Ze raakten ook een beetje in paniek toen het harder begon te regenen.'

McLaren gooit het weg

McLaren haalde beide auto's naar binnen voor nieuwe intermediatebanden, en die keuze pakte slecht uit. 'Ze hadden de intermediates al zwaar belast, en besloten het op veilig te spelen. Oscar Piastri stopte nog eerder dan Norris, maar wel onder de Virtual Safety Car. Daarna werd iedereen uitgenodigd om ook een pitstop te maken, maar je moet zeggen dat ze bij Red Bull de zenuwen onder bedwang hielden. Christian Horner zei dat nieuwe intermediates bij die hoeveelheid regen ook weinig meer opleverden. Het meest logische was dan ook om naar full wets te wisselen, maar dat is ook een risico omdat de bui niet lang zou aanhouden. Verstappen zei al over de radio dat de race stilgelegd moest worden.' Dat gebeurde uiteindelijk ook.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Duits medium wijst Norris als geluksvogel aan: 'Coureurs moeten de regels kennen'
Lando Norris met een dure pitstop in Brazilië.

'Bij McLaren waren ze een beetje te nerveus', aldus Schmidt. 'Ze hadden minimaal één auto buiten moeten houden, vooral als je ziet wat Verstappen deed. Daar werd de race wel door beslist. Verstappen en de Alpine-coureurs werden niet nerveus, en beslisten zo de race.' McLaren had er ook voor kunnen kiezen om met Norris op Verstappen te reageren, maar nam het zekere voor het onzekere, ook met het oog op het constructeurskampioenschap.

McLaren blijft favoriet

Hoewel Verstappen de race uiteindelijk won, denkt Schmidt dat we naar een heel ander weekend hadden gekeken als het niet geregend zou hebben. 'Als het droog is, hebben ze nog steeds het voordeel, zeker over één ronde. De McLaren is nog altijd de snelste auto, en ze stonden in de sprintrace ook op de eerste rij', benadrukt de Duitser. 'In de kwalificatie pakte Norris ook poleposition. De MCL38 is dus de snelste auto, maar ze waren niet dominant als ze misschien verwacht hadden', zegt Schmidt over de sprintrace. 'Verstappen haakte aan, en maakte hen al een beetje nerveus, maar ik denk wel dat McLaren nog de snelste auto heeft. Ferrari heeft tijdelijk de sterkste auto gehad, maar McLaren heeft met de vloer en de nieuwe voorvleugel een stap gezet.'

Hoewel Red Bull Racing in Brazilië in de sprintrace al goed voor de dag kwam, wijt Schmidt dat vooral aan de afstelling bij Verstappen. 'Red Bull had een goede afstelling. Ze hadden ook veel vermogen, en dat zag je ook aan de topsnelheden. Ze hadden ook de rijhoogte goed berekend. In de twee ronden voor de Safety Car en de rode vlag, lag er veel water op de baan. In die ronden werd het gat tussen Esteban Ocon en Verstappen vergroot van 2,4 seconden tot 8,7 seconden in twee ronden tijd. Dat laat zien dat de Alpine hoger afgesteld was dan de Red Bull, dat verder alles goed deed met de bandendruk.' Schmidt legt uit dat Ocon in deze ronden sneller was, omdat hij vanwege de hogere rijhoogte minder last had van standing water.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

alpine 2024 brazilie racedag esteban ocon
Dankzij de regen had Alpine minder nadeel van de zwakke motor.

Norris mazzelt

Schmidt krijgt vervolgens de vraag voorgelegd of Norris niet zelf gemazzeld heeft in Brazilië, aangezien de nummer twee uit het kampioenschap slechts een boete van 5.000 euro kreeg voor het wegrijden tijdens de afgebroken start. 'Absoluut, de coureurs zouden de regels moeten kennen. Verstappen kende de regels wel', aldus Schmidt, die dus vond dat het niet zo moeilijk zou moeten zijn. 'Hij zei tegen zijn team dat ze geen toestemming hadden om weg te rijden, en dat bevestigde het team. Norris maakte een fout, dat was duidelijk. Norris kon niet zien wat Lance Stroll deed, maar McLaren had hem wel laten weten dat hij in de grindbak stond. Wat mij betreft zijn ze allemaal goed weggekomen', zo richt Schmidt zich ook op George Russell en beide coureurs van Visa Cash App RB.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws