Duitse journalist ontdekt geheim van Verstappen: 'Paste van tevoren zijn rembalans steeds aan' Opinie
Opinie

Duitse journalist ontdekt geheim van Verstappen: 'Paste van tevoren zijn rembalans steeds aan'

Duitse journalist ontdekt geheim van Verstappen: 'Paste van tevoren zijn rembalans steeds aan'

Een week geleden was er nog een storm van kritiek aan het adres van Max Verstappen, maar nu de Grand Prix van São Paulo wordt de wereldkampioen bedolven onder de complimenten en superlatieven. Michael Schmidt, journalist van het Duitse Auto Motor, und Sport, staat op zeer goede voet met de teamleiding van Red Bull Racing, en ontdekte het geheim van Verstappen in de race.

Schmidt staat in de paddock bekend als een van de best ingelichte journalisten, met kijk op de zaak. Dat bewees de Duitser ook maar weer in Formel Schmidt, waarbij hij terugblikte op een van de bijzonderste overwinningen uit de Formule 1. Slechts driemaal werd een race gewonnen vanaf een lagere startpositie dan de zeventiende plek van Max Verstappen. 'Dit had ik natuurlijk niet verwacht, want hij startte als zeventiende, nadat hij in de kwalificatie in Q2 afviel. Daarna had hij ook nog een gridstraf van vijf plekken vanwege de motorwissel', zo kan Schmidt niet ontkennen verrast te zijn door de einduitslag.

Verstappen doet het wéér

'We weten wel dat Max Verstappen in de regen heel bijzonder is', zo geeft Schmidt aan dat hij wel hoge verwachtingen had van de wereldkampioen. 'Dit was gewoon een huzarenstukje. Dit zal iedereen zich nog lang herinneren, net als wat hij hier in 2016 deed. Toen reed hij van de zestiende plek naar plek drie, maar wat hij nu klaarspeelde, was echt ongelofelijk', aldus Schmidt, die duidelijk maakt dat hij dit optreden nog wel wat imposanter vindt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

brazilie 2016 regenrace max verstappen 1 nico rosberg
Verstappen veroverde in 2016 ook al de raceharten van veel volgers.

Alle ogen op Verstappen gericht

Verstappen vormde al vroeg in de race de grote uitzondering, zo legt Schmidt uit. 'Hij was de enige, tot vrij diep in de race, die echte inhaalacties geplaatst had. Het probleem bij dit circuit was dat er in de regen maar één lijn was, die je kon rijden. Dan is het bijna onmogelijk om in te halen.' Daarmee vormde de race een groot contrast met de race uit 2016, toen Verstappen juist nog opzien baarde door wel steeds andere lijnen te rijden, onder meer in bocht 3 en bij het opkomen van het rechte stuk.

Niet alleen het circuit, maar ook de omstandigheden maakten inhalen haast onmogelijk. 'Je hebt daarnaast ook geen DRS in de regen. Bij de meeste inhaalacties haalde Verstappen in de eerste bocht in', weet Schmidt. 'Hij had gemerkt dat als je aan de binnenkant van die bocht aanremt, dat je dan wél grip had, maar hij moest er vooral op letten dat de voorremmen niet blokkeerden.' De Nederlander had aan dat ene stukje asfalt naast de ideale lijn net grip genoeg om de race te beslissen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing lewis hamilton mercedes gp sao paulo zondag 2024 4
Verstappen haalt Hamilton na één ronde al in.

Ook grote namen moesten eraan geloven in die eerste bocht, zoals Lewis Hamilton, en McLaren-coureur Oscar Piastri. Verstappen wist met name de Australiër en leider Ocon van ver uit te remmen, en Schmidt ontdekte hoe Verstappen dat klaarspeelde. 'Bij die inhaalacties had hij van tevoren steeds de rembalans zo aangepast, dat de voorremmen niet zouden blokkeren. Hij had natuurlijk ook een auto, waarmee hij vertrouwen voelde onder het remmen.' Bij het uitkomen van de bocht kon Verstappen zijn concurrenten opvangen in de tweede bocht.

Ocon te slim af

'Hij plaatste eigenlijk alle belangrijke inhaalacties in die bocht, en daar wist hij ook Esteban Ocon te slim af te zijn', gaat Schmidt verder. 'Ook dat was een huzarenstukje. Bij de eerste herstart had hij het kort geprobeerd, maar toen lag er nog te veel water op de baan.' Ocon reed enkele seconden weg bij Verstappen, die achteraf zei dat hij de Fransman net binnen aan het hengelen was, toen er weer een nieuwe Safety Car kwam.

'Hij zei tegen zichzelf: die kans komt later misschien nog wel. Na de volgende Safety Car-periode kwam er nog een herstart, en toen wist hij precies wat Ocon zou doen', legt Schmidt uit. 'Dat had hij bij de eerste herstart al gezien. Ocon wachtte heel lang, voordat hij op het gas ging, en toen voerde hij deze inhaalactie uit', zo sluit Schmidt zijn analyse van de historische zege van Verstappen af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws