Bij Red Bull Racing constateerde men na de testdagen in Bahrein dat de concurrentie opnieuw gebruikmaakte van een soort mini-DRS en terwijl de FIA hier juist een stokje voor wilde steken. Christijan Albers vindt echter dat de werkgever van Max Verstappen niet moet 'zeuren' en zolang de FIA niet ingrijpt doen ze er goed aan om het voorbeeld van de concurrentie te volgen.
Vorig jaar was er na het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan een hoop te doen om de achtervleugel van McLaren, die voor een soort mini-DRS zorgde. De FIA was echter niet content met de manier waarop de vleugel van de MCL38 doorboog en voor 2025 werden er strengere regels opgesteld. De achtervleugel moet meteen vanaf het eerste raceweekend in Australië al conform de nieuwe reglementen zijn, terwijl de regels voor de voorvleugels pas vanaf de Grand Prix van Spanje, het negende raceweekend, van kracht zullen zijn.
Toch zag Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull, dat McLaren, Ferrari en ook Mercedes tijdens de driedaagse test nog steeds met een soort mini-DRS werkten. Dit riep veel vragen op en presentator Erik van Haren noemde het in de Formule 1-podcast van De Telegraaf opvallend dat enkel Red Bull er geen gebruik van maakte. Albers voelde zich echter genoodzaakt om zijn collega meteen te corrigeren. 'Dat is niet waar, want die (de vleugel van Red Bull) zie ik op beeld ook heel duidelijk buigen', zegt Albers. 'We kunnen allemaal wel heel onschuldig doen, maar het hele veld rijdt met flexi-wings. Anders kan je het namelijk niet bijbenen.'
'Alleen bij het ene team is het meer doorontwikkeld dan bij het andere', vervolgt Albers zijn verhaal. 'Het voordeel kan bijvoorbeeld liggen bij McLaren of Ferrari, maar het voordeel kan ook bijvoorbeeld bij het team van Haas zijn, maar daar letten we allemaal niet op', stelt de analist van Viaplay dat er vaak vooral naar de topteams wordt gekeken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Red Bull moet niet zeuren'
Het neemt echter niet weg dat er opnieuw wat commotie is ontstaan rondom de flexi-wings. Het is vooralsnog onduidelijk of McLaren, Ferrari en Mercedes gebruikmaakten van een illegale truc of niet. Pas tijdens het Grand Prix-weekend in Australië zal de FIA de achtervleugels strenger controleren en dan zal er, indien er inderdaad sprake is van een illegale truc, wel worden opgetreden door de het autosportorgaan.
Daar houdt Albers zich dan ook aan vast als hem gevraagd wordt of Red Bull nu moet protesteren. 'Ze zullen wel ergens een richtlijn hebben gehad. En als ze zich daaraan houden, dan houden ze zich aan het reglement', stelt Albers. 'Wat moet Red Bull nu doen dan?', vraagt collega Van Haren zich af. 'Ze moeten meegaan. Zo simpel is het', reageert Albers. 'De informatie die McLaren en Ferrari krijgen, krijgt Red Bull ook. Daar is niks spannends aan. Als ze het niet doen, dan schieten ze zichzelf in de voet', vindt Albers.
Bij Red Bull is men niet bepaald te spreken over wat de andere teams doen, maar daar kan de Viaplay-analist weinig mee. 'Het is aan de FIA om te bepalen of je ermee wegkomt. Laten we eerlijk zijn, volgens mij is Red Bull, samen met een paar andere teams, één van de eerste teams die begon met de flexi-wings. Nu zijn ze er een beetje vanaf gestapt en nu lopen ze te zeuren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties