Viaplay-analisten en oud-coureurs Ernest Knoors, Christijan Albers, en Giedo van der Garde weten nog niet helemaal zeker of de nieuwe reglementen voor 2026 wel iets goeds betekenen voor de Formule 1. Met name Knoors maakt zich zorgen dat het een negatieve impact kan hebben. Albers vindt een verandering in het reglement alleen al absurd, omdat de teams nu dichter bij Red Bull Racing komen.
Op vrijdag 7 juni maakte de FIA de regels voor 2026 bekend. Eerder wist iedereen natuurlijk al dat het betreffende de motoren heel anders zou gaan worden. 'Ik was er heel pessimistisch over', zegt Knoors in Shakedown, een programma van Viaplay. 'Maar ik zie dingen die wel interessant kunnen worden', zegt hij daarna. 'Vooral die modi van downforce, hoe je de vleugels erop aan kan passen', gaat hij verder. Vanaf 2026 zal er sprake zijn van active aero, en wordt de DRS vervangen door een Manual Override Mode, waardoor er meer elektrisch vermogen ingezet kan worden om inhaalacties te doen.
De nieuwe bolides zullen 300 procent meer batterijvermogen hebben. 'Ik vraag me dan wel af hoe dat gaat als je door Blanchimont en Eau Rouge moet, dat zijn wel bochten waar ze nu al op de limiet zitten', stelt Knoors. Hij verwacht vooral dat het gaat om wie het beste de (elektrische) energie kan bewaren en inzetten. 'Je hebt een grotere batterij, dus meer elektriciteit die je moet opwekken. Dus er komt ergens een tekort aan energie, daarom zijn die modi ook bedacht', gaat Knoors verder. 'Dan wordt het een spelletje van wie het beste zijn energie kan behouden zonder posities te verliezen', legt hij uit.
'Ik vrees dat het daardoor heel strategisch gaat worden. Wat je met de banden al had, krijg je nu met de energie van de batterij. Dat gaat veel impact hebben, en ik denk niet dat het iets positiefs zal zijn.' Albers is het met hem eens. 'Ik vind het absurd', laat de oud-coureur weten. 'De kijker thuis begrijpt nu net wat DRS is', gebruikt hij als voorbeeld. 'Je hebt een reglement gemaakt waarin we nu eindelijk gevechten vooraan zien, en dan komt er weer een reglement dat amper te volgen is.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Één ding is wel gelukt
Albers verwacht dat er weer één team zal zijn dat gaat domineren vanaf 2026, en dan begint het geklaag over meer gevechten en minder saaie races naar zijn idee opnieuw. Één plan is echter wel geslaagd: meer fabrikanten naar de Formule 1 brengen. 'Dit is allemaal met opzet gedaan om die grote merken erbij te halen, maar ik denk dat Domenicali zich wel af gaat vragen of dit de juiste richting is. De auto's worden ook dertig kilo lichter, maar zoveel invloed zal het niet hebben. Als de auto's naar 600 kilo gaan, dan merk je wel een verschil. Dit zal niet echt wat gaan veranderen.'
Vanaf 2026 zullen Audi en Ford zich bij het veld voegen. Audi is nu al betrokken bij Sauber, Ford maakt zich klaar om in 2026 in zee te gaan met Red Bull. 'Maar het zijn toch altijd grote merken?' merkt Albers op. 'Er zijn altijd grote merken die instappen en uitstappen. Die loop blijf je altijd houden. Dat gaat een reglement niet zomaar oplossen', kaart de oud-coureur aan. 'En hoe wil je dat straks gaan doen op de grid dan? Dan heb je al die trolleys en ook nog aggregators voor de batterij die je moet laden, omdat je ze op honderd procent wilt hebben voor de race', gaat Albers verder. 'Ze laden de batterij nu toch ook?' zegt Knoors. 'Ja, maar ze hebben dan een grotere batterij', wijst Albers aan.
Van der Garde: 'Wordt een spelletje wie de beste motor heeft'
Naar het idee van Van der Garde zal het 2026-reglement draaien om wie de beste motor heeft weten te maken. Er wordt verwacht dat Mercedes hierbij erg goed voor de dag kan komen, omdat ze de kennis van de elektrische motoren in Mercedes-straatauto's kunnen toepassen. Voor Ferrari geldt min of meer hetzelfde. 'Dit wordt een spelletje wie de beste motor heeft. En iedereen zal tactisch omgaan met de energie. Dan krijg je dat alles tactisch wordt: wanneer ga je remmen, wanneer ga je van je gas af? Dat zie je ook bij de Formule E. Die gaan halverwege het rechte stuk al van hun gas af om de batterij te laden.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties