Ziggo-analisten niet enthousiast over nieuwe reglementen: 'Daar gaat iets fout' Opinie
Opinie

Ziggo-analisten niet enthousiast over nieuwe reglementen: 'Daar gaat iets fout'

Ziggo-analisten niet enthousiast over nieuwe reglementen: 'Daar gaat iets fout'

Er is de afgelopen dagen een hoop te doen om de nieuwe reglementen voor 2026. Lang niet iedereen is te spreken over de plannen van de FIA, waaronder ook Max Verstappen niet. Ook aan de tafel van Ziggo Sport zijn de analisten niet bepaald enthousiast. Daarnaast zullen de motorreglementen Red Bull Racing in 2026 gaan nekken, zo verwacht Robert Doornbos.

Volgens Doornbos bestaat er geen twijfel over: Red Bull wordt in 2026 geen kampioen. 'Je moet bij een fabrikant zitten', zegt de oud F1-coureur vol overtuiging in het Race Café. 'Een fabrikant wordt in 2026 kampioen. Het wordt Ferrari of Mercedes. Die reglementen zijn zo complex voor een privateer om dat in te kopen. Welke motor moet je hebben? En weet je wat het is, Mercedes kan zeggen: we hebben 145 miljoen budget voor het F1-team, maar we pompen er nog driehonderd miljoen bij in de ontwikkeling van de MGU-K.'

Presentator Rob Kamphues concludeert dat er dus slechts twee kanshebbers voor de titel zijn in het 2026-seizoen', al beseft Doornbos dat hij er nog een paar is vergeten. 'Of Audi, het kan natuurlijk ook zijn dat zij een waanzinnige motor bouwen en Honda ook.' In Ford, dat samenwerkt met Red Bull, heeft Doornbos echter beduidend minder vertrouwen. 'Ja, maar zij hebben maar een heel klein belang in dat project. En in 2014 bewees Mercedes dat niemand in de buurt kon komen. Daarom denk ik ook dat het bij Max en Mercedes gaat gebeuren', spreekt Doornbos nog maar een keer de verwachting uit dat Verstappen in 2026 bij het Duitse team rijdt.

Teams protesteren tegen reglementen

Rick Winkelman meldt vervolgens dat eerst nog maar moet blijken dat de plannen van de FIA daadwerkelijk doorgaan. 'De teams hebben een soort van protest aangetekend tegen de voorgestelde reglementswijzigingen', zegt de commentator, die het standpunt van de F1-teams wel lijkt te begijpen. 'Ik vind het zelf heel raar dat ze een auto ontwikkelen met een motorsysteem dat niet snel genoeg gaat. En dan denken ze: oké, dan laten we de achtervleugel maar bewegen. Daar gaat gewoon iets fout', stelt Winkelman, die bijval krijgt van Doornbos.

'Je moet niet doorslaan met al die regeltjes. Ik las ook dat Max zei: wat is het volgende dat ze gaan introduceren? Dat je bananenschillen uit de cockpit moet gooien?', herhaalt Doornbos, die ook nog een ander probleem ziet, hetgeen Verstappen na de bekendmaking over de reglementen zei. 'Het is ook lastig om de engineers te remmen. Zij worden betaald om binnen de reglementen de limiet op te zoeken, dus als je gaat zeggen dat ze niks van innovatie toe mogen passen, waarom zou een fabrikant dan honderden miljoenen gaan investeren in die klasse?', aldus Doornbos.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws