Analist met gevatte reactie op Verstappen-probleem: 'Willen de wereldkampioen niet elektrocuteren' Formule 1
Formule 1

Analist met gevatte reactie op Verstappen-probleem: 'Willen de wereldkampioen niet elektrocuteren'

Analist met gevatte reactie op Verstappen-probleem: 'Willen de wereldkampioen niet elektrocuteren'

Analisten Jolyon Palmer en Ruth Buscombe moesten na de vrijdag in Canada concluderen dat het letterlijk en figuurlijk Groundhog Day was voor Red Bull Racing. De bosmarmotten renden weer als vanouds over het Circuit Gilles Villeneuve, terwijl Red Bull een vrijdag had die prima aansluit bij de meest recente race-vrijdagen van het team.

Op een chaotische dag met wisselvallig weer kon Verstappen in de tweede vrije training niet veel ronden rijden. De teller bleef zelfs op maar op één getimede ronde staan, en vier rondjes in totaal, terwijl de meeste toppers ongeveer 25 ronden reden. Verstappen moest al snel het team opzoeken met problemen aan zijn krachtbron, die nota bene in Montréal net vervangen was. 'Als je power unit engineer iets verdachts in de data ziet, vraagt het team aan de coureur om naar binnen te komen, om de power unit te beschermen, en ook om de mensen te beschermen. We willen onze wereldkampioen namelijk niet elektrocuteren', zo omschrijft Buscombe de situatie bij F1TV.

Problemen met de elektrische systemen kunnen gevaarlijk zijn, weet de Britse. 'De coureur komt dus binnen, en daarna zijn er veiligheidsmaatregelen, die de teams moeten volgen. Daarom zagen we ook gele veiligheidstape en de gele rubberhandschoenen, om te zorgen dat je veilig bent. Daarna moeten ze het verder onderzoeken. Het kan ofwel niks zijn, ofwel er kan een probleem met de power unit zijn.'

Buscombe denkt dat de gevolgen vooral op de lange termijn voelbaar zijn. 'Dat gaat je niet zozeer dit weekend beïnvloeden, want zelfs als er een probleem met de power unit is, kunnen ze die 's nachts vervangen, en er een nieuwe motor inleggen. Ze hebben daar wel reserve-onderdelen voor, maar voor later in het seizoen wil je geen kwetsbare onderdelen inzetten, dus dit kan gevolgen hebben voor later in het seizoen, maar ik verwacht niet dat het dit weekend gevolgen zal hebben.' Verstappen mag zo nodig nog een vierde exemplaar van zijn MGU-H en/of MGU-K inzetten.

Optelsom van problemen

Na slechte vrijdagen in Miami, Imola, én Monaco, ging het dus ook in Montréal niet goed op de openingsdag. 'Het is wederom een probleempje bij Red Bull, en ze hebben al geen goede reeks', geeft Palmer aan. 'Als je teruggaat naar Melbourne, liet Verstappen toen met een aanlopende remklauw al heel veel punten liggen. Nu lopen Ferrari, McLaren, en mogelijk ook Mercedes in. Ze kunnen dit soort problemen niet gebruiken, al hebben ze hier niet veel tijd verloren, aangezien het toch al een aparte dag was gezien de omstandigheden. Het is wel weer een volgend probleem met je auto, dat aan je begint te knagen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws