Verstappen vreest voor gridstraf: 'Belangrijker om erachter te komen wat de gevolgen zijn' Formule 1
Formule 1

Verstappen vreest voor gridstraf: 'Belangrijker om erachter te komen wat de gevolgen zijn'

Verstappen vreest voor gridstraf: 'Belangrijker om erachter te komen wat de gevolgen zijn'

Voor de meeste coureurs zal de vrijdag in Canada niet als een heel erg nuttige dag aangevoeld hebben, maar Max Verstappen is zonder enige twijfel een van de coureurs die met de meeste ontevredenheid terug mag kijken op de openingsdag van het Grand Prix-weekend. De tweede vrije training leverde voor Verstappen weinig baantijd op vanwege een elektrisch probleem.

In de eerste vrije training kwamen de coureurs ook al niet toe aan het rijden van veel ronden, want de coureurs kregen pas laat groen licht om de baan op te gaan, en daarna onderbrak een crash van Zhou Guanyu een verder nat verlopen eerste sessie ook nog eens. In de tweede vrije training regende het ook, maar was het lange tijd wel droog genoeg om meters te maken op de droogweerbanden. Voor Verstappen bleef het bij één getimede ronde op de slicks.

Na afloop van de training was Verstappen dan ook duidelijk niet tevreden. 'Helaas kon ik in de tweede vrije training niet veel ronden rijden. Het leek erop dat we een elektrisch probleem hadden, dus het team zei tegen me dat ik naar binnen moest komen, en ze onderzoeken het probleem nu', zegt de 26-jarige tegen Formula1.com, terwijl zijn collega's nog niet bij de media terug te vinden zijn. 'Ik ben nog niet in de garage geweest, maar ik weet zeker dat we erachter zullen komen wat het probleem precies was.'

Gridstraf boven het hoofd

De timing van het probleem bij Verstappen is vervelend: Red Bull Racing had net dit weekend nieuwe motoren laten motoren laten monteren bij beide coureurs. Verstappen zette dus ook zijn derde ERS (Energy Recovery System) in. Red Bull bevestigde later dat zijn ERS het probleem vormde. De ERS bestaat uit de MGU-H en de MGU-K, en van beide onderdelen mogen slechts vier versies ingezet worden tijdens een seizoen, waarbij Verstappen dus al voorzien werd van zijn derde MGU-H en MGU-K.

Als dit onderdeel afgeschreven wordt, komt een gridstraf dus dichterbij voor later in het seizoen. Daarnaast miste Verstappen belangrijke meters op het asfalt na een moeilijk weekend in Monaco. 'Het is niet ideaal. Ik had graag meer ronden willen rijden. Veel andere coureurs hebben meer ronden kunnen rijden op een droog circuit, en nu ook op een nat circuit', baalt de Limburger.

Voor Verstappen is het na Miami, Imola, en Monaco de vierde keer op rij dat de vrijdag tot ontevredenheid leidt. 'Het is absoluut niet hoe ik wilde dat het zou gaan in de tweede vrije training, maar ik denk dat het belangrijker is om erachter te komen wat er nu gebeurd is, en wat de gevolgen zullen zijn voor de rest van dit weekend, en ook de rest van het seizoen', zegt Verstappen met het oog op een latere gridstraf. In 2022 en 2023 pakte Verstappen in België beide keren een gridstraf, maar won hij beide races alsnog.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws