Fernando Alonso heeft de openingsdag van het Grand Prix-weekend in Canada als snelste afgesloten. De Spanjaard startte in 2022 en 2023 na natte kwalificatiesessies ook al vanaf de eerste rij, achter Max Verstappen. De Nederlander bleef ditmaal op P18 steken, omdat hij zijn sessie vroegtijdig moest beëindigen vanwege een ERS-probleem, nadat hij vandaag een nieuwe power unit had gekregen van het team. Achter Alonso sloten George Russell, Lance Stroll, en Charles Leclerc aan op de plekken twee, drie, en vier.
Na een natte eerste vrije training, was het in aanloop naar de tweede vrije training droog. De hemelsluizen werden vlak voor de start van de tweede sessie echter weer op een kier gezet. Bij de start van de sessie stonden de meeste topcoureurs dan ook aan het einde van de pitstraat te wachten op groen licht, in een poging om een ronde op de droogweerbanden neer te kunnen zetten, voordat het te hard zou regenen voor zelfs de C5-banden.
De regen kwam echter net een minuut of twee te vroeg, en de negen coureurs die een poging deden op de slicks, zochten bijna allemaal meteen weer de pitstraat op. Alleen Mercedes-coureur George Russell en Lewis Hamilton probeerden aan een snelle ronde te beginnen. Russell staakte die poging, terwijl Hamilton met een 1:34,8 zo'n 25 seconden langzamer is dan de verwachte poletijd op een droog circuit. Een ronde later reed de 39-jarige coureur dan ook weer de pitstraat in. Charles Leclerc reed wél op intermediates naar buiten, maar opvallend genoeg was de baan nog niet nat verklaard, en daardoor was dit nog niet toegestaan. Het incident wordt na afloop onderzocht, maar vermoedelijk blijft het bij een waarschuwing.
Gasly's voorbeeld geeft rest vertrouwen
Waar Hamilton eieren voor zijn geld koos na een snelle ronde op de droogweerbanden, hield Gasly ondanks de regendruppels vol. De Fransman kreeg steeds meer temperatuur in zijn banden, mede omdat het steeds minder hard regende, en daardoor wist Gasly ronde na ronde te versnellen, tot een 1:22,5 bij zijn derde poging. Terwijl Gasly na zijn volgende ronde, een 1:20,7, weer naar binnen reed, kwamen veel collega's juist naar buiten.
Daarbij liet Fernando Alonso zijn klasse zien. De Spanjaard blonk in 2022 en 2023 al uit in natte kwalificaties, en was ook op de halfnatte baan supersnel. Met temperatuur in de banden snelde hij naar de eerste tijd, terwijl Red Bull en Stake als enige teams nog binnen bleven staan, en nog geen ronden reden op het Circuit Gilles Villeneuve, waar de rondetijden nog steeds zo'n tien seconden verwijderd waren van de optimale rondetijd. Thuisrijder Lance Stroll liet zien dat Aston Martin onder deze omstandigheden goed presteert, en dook als eerste in de 1:19, maar enkele seconden later verhoogde Alonso de lat alweer naar 1:18,6. Een ronde later reed de Aston Martin-coureur al een 1:17,8.
Verstappen snel klaar
Voor Verstappen verliep de sessie minder voortvarend: aan het begin van de sessie sleutelde Red Bull Racing al aan de remmen bij de Nederlander, en toen Verstappen eindelijk op slicks naar buiten kwam, moest hij het na één snelle ronde voor gezien houden. Na een 1:19,3 te hebben gereden, kwam Verstappen naar binnen omdat hij aangaf dat het rook alsof iets aan het branden was. Het bleek een ERS-probleem te zijn, waarmee de sessie voor Verstappen voorbij was. De Nederlander had net dit weekend een nieuwe motor gekregen.
Veel tijd op een droog circuit liep Verstappen overigens niet mis: Alonso wist de snelste tijd aan te scherpen naar 1:15,8, maar daarna begon het weer harder te regenen. De uitslag stond daardoor al ruim voor het einde van de sessie vast. George Russell liet de tweede tijd noteren achter de man uit Oviedo, voor Lance Stroll, Charles Leclerc (op mediums), Daniel Ricciardo, Kevin Magnussen, en Lewis Hamilton. Pérez kwam niet verder dan P10 in de niet al te representatieve sessie, terwijl Verstappen tot P18 kelderde.
In het laatste deel van de training was het te nat voor de droogweerbanden, maar met de verwachting dat het ook in de kwalificatie weer zal gaan regenen, grepen de meeste mannen de kans in de slotfase wel nog aan om meters te maken op de intermediatebanden, waarvan de teams na de tweede training sowieso één setje mogen laten vervangen. Verstappen liep dus wel een nadeeltje op in de nattere omstandigheden, al is het de vraag of dat echt een serieus nadeel op zal leveren in de rest van het weekend.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties