'Grote zorgen over 2026-regels: gewichtsbesparing lijkt utopie, maar één team ligt dwars' Formule 1
Formule 1

'Grote zorgen over 2026-regels: gewichtsbesparing lijkt utopie, maar één team ligt dwars'

'Grote zorgen over 2026-regels: gewichtsbesparing lijkt utopie, maar één team ligt dwars'

Op de donderdag voor de Grand Prix van Canada pakte de FIA groot uit: het bestuursorgaan kondigde dan eindelijk de 2026-reglementen aan, waarbij niet alleen de motoren, maar ook de chassis flink op de schop zullen gaan. De elektrische componenten zullen verantwoordelijk zijn voor een groter deel van het vermogen, en om te zorgen dat de auto's niet te langzaam worden, komt er actieve aerodynamica, in combinatie met kleinere en lichtere bolides.

Het Britse Autosport weet echter te melden dat er grote zorgen onder de teams zijn over de nieuwe reglementen. De teambazen van de Formule 1-teams steken op zaterdagochtend in Montréal de koppen bij elkaar om de nieuwe voorgestelde regels te bespreken. Daarbij zullen ook Formule 1-CEO Stefano Domenicali en andere aandeelhouders van de partij zijn om de laatste zorgen uit de Formule 1-wereld te bespreken.

De teams zouden van mening zijn dat de FIA bepaalde regels erdoor heeft gedrukt, die niet zullen werken zoals de FIA dit voor ogen heeft. Daarbij maken de teams zich ook zorgen over het algehele aerodynamische concept, waarbij de teams verwachten dat de nieuwe auto's te langzaam zijn, omdat ze te weinig downforce hebben, en op de rechte stukken te snel zullen kampen met lege batterijen. Eerder werd er al voor gevreesd dat die ertoe zou kunnen leiden dat coureurs zelfs op het rechte stuk moeten terugschakelen.

Lichtere auto's, of toch niet?

Daarnaast zijn er zorgen over het dieet waar de Formule 1-auto's op worden gezet. De auto's worden in 2026 dertig kilogram lichter dan in 2024, althans, dat is de bedoeling. De batterijen van de power units zijn zwaar, en aangezien deze batterijen alleen maar groter en bepalender worden, zal dit voor gewichtstoename zorgen. De teams denken volgens Autosport dan ook dat het onmogelijk is om in de buurt van de gewichtslimiet te komen, en dat veel budget in het besparen van gewicht zal worden gestoken, in plaats van verbeteringen aan het chassis. De teams willen ook meer duidelijkheid krijgen over de plannen omtrent de actieve aerodynamica.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

2026 car render 3 5
De voorgestelde regels zijn bij de meeste teams niet zo goed gevallen.

De zorgen van de teams zouden in de afgelopen maanden juist enigszins weggenomen zijn, maar zijn volledig teruggekeerd na de presentatie van de nieuwe regels. Volgens de International Sporting Code van de FIA moeten de reglementen op 30 juni vaststaan, en de teams willen de laatste weken dan ook aangrijpen om nog aanpassingen door te laten voeren. Na 30 juni is er unanimiteit vereist voor regelwijzigingen, wat in de praktijk vaak lastig is.

Bepaalde teams zouden een uitzondering willen zien, waarbij de regels pas in oktober definitief vast hoeven te staan. Dit behoort tot de mogelijkheden, doordat er al een regel is ingesteld waardoor de teams sowieso pas op 1 januari 2025 aan de chassis van de 2026-auto's mogen werken. Aan de nieuwe power units mag wel al gesleuteld en ontwikkeld worden. Het voorstel om het vaststellen van de regels tot oktober zou echter door één team geblokkeerd zijn. Onder extreme omstandigheden mag de FIA volgens artikel 18.2.4 de regels aanpassen, waarbij een meerderheid van de teams voldoende zou zijn om de vaststelling van de nieuwe regels tot oktober uit te stellen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws