Max Verstappen heeft zijn wereldtitel in 2024 weer geprolongeerd, maar makkelijk was het bepaald niet. Na de start van het seizoen vulde haast iedereen de volgende titel van Verstappen alweer met potlood in, maar Red Bull Racing zakte vervolgens snel terug. Verstappen blikt nu terug op het absolute dieptepunt van zijn seizoen.
Na de openingsraces werd het al snel duidelijk dat Red Bull haar dominantie kwijt aan het raken was. In Miami en Imola had McLaren de snellere auto, en die trend bleef ook in de maanden daarna aanhouden. Voor de zomerstop waren de onderlinge verschillen nog beperkt, waardoor Verstappen vaak nog goede resultaten wist te boeken. Daarbij werd de regenspecialist geholpen door natte omstandigheden in Canada en Engeland, waarbij hij tweemaal uitliep op uitdager Lando Norris.
'Dingen aanpassen, anders wordt het niks meer'
Voor de zomerstop introduceerde Red Bull upgrades aan de RB20, die in Hongarije niet goed uitpakten. In België eindigde Verstappen ondanks een gridstraf weer knap voor Norris, maar na de zomerstop ging het van kwaad tot erger bij de Oostenrijkse renstal. Verstappen noemt de Grand Prix van Italië het absolute dieptepunt bij het eindejaarsinterview van Viaplay. 'Het was heel duidelijk. Dat was gewoon een vreselijk weekend', is de enige conclusie die Verstappen kan trekken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen sprak na dat weekend zelf uit dat hij het geloof verloor dat hij wereldkampioen zou worden. 'Mijn auto ging gewoon voor geen meter. Ik had totaal geen balans. Daardoor werd het ook heel duidelijk waar het probleem voor ons zat. Vanaf dat moment was het wel echt: shit, nu moeten we echt wel dingen gaan aanpassen om stappen te zetten, anders wordt het niks meer', zo deelt de Limburger het gevoel vanuit het team na dat weekend.
Daarnaast werd Red Bull er in Monza niet door geholpen dat de voormalige constructeurskampioen geen speciale achtervleugel ontworpen heeft voor dit soort circuits. Red Bull maakte die keuze in 2022 al, omdat het team niet verwachtte dat de teams met zó weinig downforce zouden rijden onder de huidige reglementen. Daarnaast hielpen de crashes van Sergio Pérez niet mee bij het beschikbare budget. Voor 2025 moet Red Bull afwegen of het zich nog loont om voor twee weekenden zo'n speciale vleugel te ontwerpen. Naast Monza gaat het daarbij om Las Vegas.
Opgeklommen uit diep dal
Verstappen verklaart dat hij zich in Italië machteloos voelde achter het stuur van de RB20. 'Als rijder probeer je alles te maximaliseren, maar daar viel er echt niks van te maken, om eerlijk te zijn. Ik eindigde daar op de zesde plek, dat was niet best', weet de Red Bull-coureur, die van geluk mocht spreken dat Norris slechts derde werd. De Brit liep daardoor slechts acht punten in op Verstappen, doordat Norris wel de snelste rondetijd liet noteren.
Sindsdien ging het weer beter bij Red Bull. Verstappen sloeg de plank in Bakoe nog mis met de afstelling, maar werd daarna tweede in Singapore. 'Ik moet wel zeggen dat het team heel snel heeft gereageerd. In de race erna hadden we ook al wat kleine veranderingen aan de auto, die het zeker iets verholpen. Daarna hebben we steeds meer stappen gezet.' Verstappen won in Brazilië en Qatar uiteindelijk nog twee Grands Prix.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties