Waar 2023 bijna één grote aaneenschakeling van hoogtepunten was voor Max Verstappen, vormde 2024 veel meer een achtbaan. Topweekenden werden afgewisseld met weekenden waarin de frustratie behoorlijk opliep. Zelfs de band met engineer Gianpiero Lambiase kwam even onder spanning te staan, al geeft Verstappen achteraf aan dat hij liever de harde aanpak heeft van Lambiase dan de soms wat vreemde communicatie bij Ferrari.
Na vier overwinningen in de eerste vijf races werd het seizoen van Verstappen en Red Bull Racing steeds lastiger. Aan het begin van het Europese deel van de kalender wist Verstappen de tekorten van de RB20 nog goed te maskeren, maar in de zomermaanden was er op een gegeven moment geen beginnen aan. Mentaal gezien kende Verstappen misschien wel zijn zwaarste weekend in Hongarije.
'Niet zo'n fijne wedstrijd'
Na enkele weekenden, waarin pijnlijk duidelijk was geworden dat McLaren een duidelijk snellere auto had dan Red Bull, kwam de Oostenrijkse renstal met een pakket aan upgrades in Boedapest. Verstappen maakte op donderdag al duidelijk dat dit weekend cruciaal zou zijn, want deze upgrades moesten de balansproblemen bij de RB20 oplossen. Dat gebeurde niet, en het weekend verliep zo mogelijk nog moeizamer dan de weekenden ervoor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat was voor mij niet zo'n hele fijne wedstrijd, om eerlijk te zijn', blikt Verstappen terug bij het eindejaarsinterview van Viaplay. De Nederlander legt bij Max Verstappen, Simply Lovely uit dat dit een optelsom was. 'We hadden nieuwe upgrades, en die werkten niet zo goed. Ik had het ook aan de stok met Lewis Hamilton op de baan, maar dat kwam ook doordat we eigenlijk alles fout deden. Daar kreeg ik natuurlijk ook commentaar op. Ik was er toen even helemaal klaar mee.'
Verstappen leek na de start nog kans te maken op de derde plek, maar Red Bull gaf Verstappen een zware opdracht door Hamilton en Charles Leclerc undercuts te gunnen. Toen Lambiase zich vervolgens meldde op de boordradio met een sarcastische opmerking, over dat Verstappen zijn banden te snel op temperatuur had gebracht na een mislukte pitstop, liep de emmer even flink over. 'Kom nu niet met deze onzin aanzetten! Jullie gaven mij deze f*cking strategie, oké? Ik probeer nu verdomme te redden wat er nog te redden valt', riep Verstappen uit.
Contrast tussen Lambiase en Ferrari
'Ik probeer er ook het maximale uit te halen, en ik merkte gewoon dat het allemaal onder spanning stond', zegt Verstappen nu over die race. 'Dan kan niemand goed functioneren. Na die race hebben we ook goede gesprekken gehad met iedereen, en even duidelijk met elkaar gezeten en duidelijk gezegd wat gezegd moest worden.'
George Russell vertelde in Abu Dhabi nog dat een 'kwart van de engineers' hun cv naar Mercedes, McLaren, en Aston Martin had gestuurd. Verstappen heeft slechts vier vaste engineers: Lambiase, Tom Hart, Michael Manning, en David Mart. Van die vier mannen, zou dus één engineer contact hebben gezocht met andere teams na de woede-uitbarstingen van Verstappen. Inmiddels is bekend geworden dat Manning het team van Verstappen zal verlaten en een andere rol bij Red Bull zal gaan vertolken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen geeft wel toe dat hij zich in Hongarije wel even alleen voelde. 'Op dat moment wel even, in de auto', geeft hij toe. 'Alles zat even tegen, en dan krijg je weer commentaar. Dat was niet fijn, en daar hebben we het ook over gehad daarna, volgens mij in Spa.' Verstappen en Lambiase spraken vier dagen niet met elkaar, en er was een verzoeningsgesprek in België voor nodig, met ook Christian Horner en Pierre Waché, om alles goed uit te praten.
Lambiase kan goed incasseren, maar ook soms uitdelen, en daar is Verstappen wel blij mee. 'GP (Lambiase, red.) en ik zijn altijd heel eerlijk naar elkaar. Dat botst soms natuurlijk ook. Dat heb ik liever dan iemand die alleen maar 'Copy' of 'We are checking' op de radio zegt', zo deelt hij een kleine sneer uit naar Ferrari, dat regelmatig met dit soort opmerkingen komt tijdens de races tegenover de coureurs. 'Daar heb ik ook niks mee.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties