Liam Lawson wordt de zesde teamgenoot van Max Verstappen. De Nieuw-Zeelander heeft al vaker aangegeven dat hij een goede band met Verstappen heeft, maar mag het in 2025 rechtstreeks tegen de wereldkampioen opnemen. Lawson blikt vooruit op zijn kans, en gaat daarbij onder meer in op de rijstijl, zijn geloof in eigen kunnen, en de druk van buitenaf.
Lawson heeft pas elf Grands Prix gereden. Nadat Red Bull hem in 2023 én 2024 in eerste instantie passeerde, wordt hij nu opeens in het diepe gegooid met een promotie naar het hoofdteam. Daar komt hij voor een grote uitdaging te staan als teamgenoot van Verstappen. 'Onzekerheid is misschien het verkeerde woord', zegt Lawson als hem door PlanetF1 gevraagd wordt hoe hij met tegenslagen omgaat.
Zelfkritisch
Red Bull wilde in 2023 eerst Colton Herta in de auto zetten. Toen dat niet lukte, werd Nyck de Vries opgetrommeld, en uiteindelijk verving eerst Daniel Ricciardo de Nederlander. Ricciardo kreeg in 2024 ook eerst de kans bij Visa Cash App RB. Na veel tegenslagen is Lawson nu dus wél eerste keuze. 'Ik geloof er heilig in dat niemand perfect is, en als coureur ben ik ook niet perfect. Er zijn altijd dingen waar je van kunt leren, en waar je beter in kan worden.'
'Ik denk wel dat ik zelfkritisch ben', vervolgt de man uit Hastings. 'Als je bijvoorbeeld naar de afgelopen zes races kijkt, zal ik erop terugkijken en denken: oké, ik had dit en dit beter kunnen doen, en: dit was niet perfect', legt de 22-jarige uit. 'Als je een kwalificatierondje rijdt, denk je achteraf ook aan waar je een blokkerend wiel had, of waar je niet perfect was.' Yuki Tsunoda won het onderlinge kwalificatieduel met 6-0 van Lawson.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.o
Toch lijdt het zelfvertrouwen van Lawson daar niet onder. 'Ik ben me dus heel erg bewust van mijn fouten. Ik denk echter dat het ook belangrijk is om niet aan jezelf als coureur te twijfelen. Als je aan je eigen talent gaat twijfelen, is dat iets anders dan zelfkritisch naar je fouten te kijken', benadrukt de toekomstige Red Bull Racing-coureur.
Rijstijl
Verstappen heeft zijn teamgenoten bij Red Bull vaak met groot verschil verslagen, en daarbij wordt ook vaker gewezen naar de lastig te besturen RB20, die om een specifieke rijstijl vraagt, die goed bij Verstappen zou passen. Lawson kan daar echter weinig mee. 'Als het om de rijstijl gaat, weet ik niet of ik wel echt in een specifieke rijstijl geloof', zo laat Lawson een tekst optekenen, die Verstappen ook vaker gezegd heeft.
Lawson maakt ook duidelijk dat de Red Bull voor hem geen onbekende auto is. 'Ik denk wel dat er bepaalde dingen zijn, waarvan je wilt dat de auto dit doet, maar ik heb ook heel veel tijd besteed aan het ontwikkelen van die auto, als juniorcoureur en als reservecoureur in de afgelopen jaren, dus ik denk dat ik wel vrij goed begrijp hoe die auto in elkaar zit. Ik geloof echter niet zo erin als mensen zeggen dat een auto niet bij je rijstijl past. Als coureurs zijn we professionals, en we moeten ons aanpassen aan de auto.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Omgaan met bekendheid
De Formule 1 is in de afgelopen jaren flink gegroeid, en als coureur van een van de vier topteams zal Lawson nu ook veel vaker onder de aandacht komen. Lawson ziet zichzelf echter niet als celebrity. 'Ik denk dat als je dit aan Max of Lewis (Hamilton, red.) vraagt, dat zij hetzelfde zullen zeggen, en dat ze veel meer een coureur zijn dan een celebrity', zo wijst Lawson naar de twee meest succesvolle coureurs van het huidige deelnemersveld.
'Als iemand zegt dat ze eerder een celebrity zijn dan een coureur, dan zitten ze in de verkeerde sport', voegt het Red Bull-talent toe, die wel begrijpt waar de vraag vandaan komt. 'Ik weet wel dat het bij ons werk komt kijken. Het hoort erbij als Formule 1-coureur, vooral als je verder vooraan rijdt en meer successen boekt. Het maakt deel uit van de sport, maar we zijn er allemaal op gefocust om races te winnen.'
Weinig verschil tussen Red Bull en RB
Lawson denkt zelf dat het geloof in eigen kunnen vooral erg belangrijk is. 'Ik denk dat je hiermee geboren bent of niet. Gelukkig ben ik er wel mee geboren, ik heb altijd het geloof in eigen kunnen gehad. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat het uitmaakt of je in het middenveld vecht of vooraan. Als coureur probeer je toch altijd zo goed mogelijk te presteren. In een kwalificatie probeer je de beste ronde te rijden, of je nu in een topteam zit of in het middenveld.'
'Je probeert de auto zo ver mogelijk vooraan te zetten op de startopstelling', zo houdt Lawson het simpel. 'Als je na je ronde het idee hebt dat je er het maximale uit hebt gehaald, dan is je resultaat verder wat het is. In Qatar, vooral in de sprintkwalificatie, had ik bijvoorbeeld het idee dat er niet meer mogelijk was', zegt Lawson over de sessie, die hij als tiende afsloot. 'Als je dan naar de kwalificatie in Brazilië kijkt, was het nat en stonden we opeens in de top vijf. In een topauto is de aanpak dus hetzelfde. Je probeert het gewoon zo goed mogelijk te doen, en het enige verschil is de positie waar je staat.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties