Red Bull Racing liep in 2024 een paar keer tegen het feit aan dat ze geen low downforce wing hadden meegenomen. Daardoor had de Oostenrijkse renstal in Monza, Bakoe en Las Vegas iets meer moeite met de auto dan bijvoorbeeld McLaren. In Las Vegas kwam het toch goed, wat deels door Max Verstappens bandenmanagement kwam. F1Maximaal.nl vroeg Pirelli-topman Mario Isola naar het gedrag van de banden in Las Vegas.
Verstappen noemde de weekenden op banen met weinig downforce en veel drag, waarbij de topsnelheid dus erg belangrijk is, weggegooide races. In Monza bereikte Red Bull inderdaad een dieptepunt, maar wisten ze wel welke stappen ze vanaf daar moesten ondernemen. In Bakoe ging het al een ietsje beter, maar ondervond Verstappen alsnog veel problemen met de auto. Daarom vreesde hij ook voor Las Vegas. Daar bleek McLaren uiteindelijk meer moeite te hebben met de auto dan verwacht.
Red Bull had geen achtervleugel bij zich die geschikt was voor het circuit dat over The Strip raast, maar was McLaren toch te snel af. 'Las Vegas is een unieke race waar de temperatuur erg laag is en het circuit weinig energie in de banden brengt', zegt Isola in een exclusief interview met F1Maximaal.nl. 'Dat wisten we al voordat we daarheen gingen. Het was dezelfde discussie als vorig jaar mer de teams. Ze maakten zich veel zorgen over de temperaturen, maar uiteindelijk was alles goed.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De rijder maakt het verschil
Vorig jaar, tijdens de eerste editie van de Grand Prix van Las Vegas, was Pirelli iets minder goed voorbereid op de lage temperaturen. Vanwege de lange rechte stukken koelen de banden erg gauw af. 'We hadden geen problemen', zegt Isola over de editie van 2024. 'Als het gripniveau niet hoog is vanwege de kenmerken van het circuit, weten de coureurs hoe ze met minder grip om moeten gaan. In de afgelopen jaren hebben we nieuwe banden en nieuwe compounds ontwikkeld. Deze zijn minder gevoelig voor kou, wat een algemeen probleem is bij motorsportbanden', aldus Isola.
Las Vegas is zo'n circuit waarbij het gripniveau erg laag ligt. Het is dan juist voordelig om met iets meer downforce te rijden, wat Red Bull noodgedwongen moest. 'Dus er waren geen problemen met scheuren in de band, met de performance die de band leverde en geen problemen met slijtage', vervolgt Isola over de ontwikkelingen van Pirelli. 'Graining zou een probleem kunnen zijn bij lage temperaturen, maar opnieuw werd alles op de juiste manier beheerd, dus het was niet echt een probleem.' Verstappen deed dus uitstekend werk met zijn bandenmanagement om Lando Norris voor te blijven.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Sommige coureurs doen iets anders dan de rest
Verstappen vond ook in Brazilië grip waar de andere coureurs niet zo makkelijk grip konden vinden. 'Het draait om een mix van elementen. In verschillende races zien we verschillende reacties. Max werd genoemd, maar we hebben ook andere voorbeelden, zoals Leclerc in Abu Dhabi', wijst Isola aan, refererend aan de inhaalrace die Charles Leclerc reed om van het achterveld naar het podium te komen. 'Dat betekent dat het mogelijk is om posities goed te maken als je je werk op de juiste manier doet', luidt de simpele conclusie van de Italiaan.
'We hebben meerdere keren over degradatie gesproken. Ik weet dat coureurs oververhitting niet prettig vinden, ze houden niet van degradatie, want ze willen maximaal kunnen pushen. Dat begrijp ik volledig, maar we moeten niet vergeten dat zonder degradatie, en dat geldt voor iedereen, het risico bestaat dat je gewoon een rij auto's krijgt die allemaal pushen zonder enige mogelijkheid om in te halen. Waarom? Als je een beetje degradatie hebt op de banden, kun je het verschil maken in hoe je met de banden omgaat.'
De rijder maakt dan zelf het verschil door te laten zien hoe goed zijn bandenmanagement is. De afstellingen van de auto helpen hierbij, maar als de auto uit balans is, kan dat vanzelfsprekend ook nadelig werken. 'Als er geen degradatie is, mis je dit element, dat juist belangrijk is voor de strategie en om verschillen tussen coureurs te creëren. Dit hebben we in verschillende races gezien en het geeft een coureur de kans om zich vanuit het achterveld naar de top te werken, omdat ze iets anders doen dan de rest', sluit Isola af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties