Enkele jaren geleden gaf Peter Windsor nog aan dat het Jeddah Corniche Circuit veel en veel te gevaarlijk was, maar nu geeft de 73-jarige analist toe dat het circuit in Saoedi-Arabië het decor vormde voor een prachtige kwalificatie. Windsor zag Max Verstappen stunten met een nieuwe poleposition, en zoekt naar de juiste bewoordingen om de prestatie van Verstappen eer aan te doen.
De kwalificatie in Jeddah leek uit te draaien op een duel tussen de McLaren-coureurs, maar Verstappen maakte in Q1 al duidelijk dat hij ook niet uitgesloten mocht worden. In Q3 crashte Lando Norris, waarna Verstappen er tot twee keer toe in slaagde om Oscar Piastri net te snel af te zijn. Windsor geeft in zijn analyse op YouTube aan dat Piastri juist een gouden kans kreeg. 'Oscar Piastri leek nu de poleposition te gaan grijpen. Dit was een groot moment voor hem.'
Piastri kan dit weekend de leiding in het kampioenschap overnemen, maar dat geldt ook voor Verstappen en zelfs voor George Russell. 'Piastri zette de snelste tijd weer neer, maar daarna was het wachten op Max Verstappen. Hij kwam als laatste in actie, nadat hij al een hele snelle ronde gereden had. Red Bull moest hem daarna haast een race-pitstop geven om hem weer op pad te sturen', weet Windsor. Dat betekent dus ook dat Verstappen zijn eerste Q3-ronde met meer brandstof reed.
Hartslag bij Verstappen
Windsor kan zijn enthousiasme bij de triomf van Verstappen niet verbergen. 'Hij kreeg het voor elkaar! Hij kreeg zijn banden perfect op temperatuur voor de eerste sector, wat hem in zijn eerste Q3-ronde nog niet lukte.' Verstappen verbeterde zich in die eerste sector met maar liefst drie tienden. 'Daarna kwam hij in een ritme terecht, dat echt kenmerkend is voor Verstappen. Hij reed in de tweede en derde sector niet eens zijn persoonlijk beste tijden, maar hij had wel genoeg topsnelheid.'
'Verstappen greep de poleposition voor Red Bull. Echt een geweldige prestatie!' roept Windsor uit, die opmerkt dat Verstappen onder grote druk altijd komt bovendrijven. 'Ik zou durven wedden dat zijn hartslag in de laatste vijf minuten zeker twintig tot dertig slagen lager lag dan bij alle andere coureurs. Zijn hartslag was waarschijnlijk slechts 95. Deze man is gewoon zó goed, en hij wordt ook alleen maar beter.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor legt uit dat Verstappen in dit soort lastige situaties juist in zijn element is. 'Het is veel gemakkelijker voor Max om op de absolute limiet van die auto te rijden en om één met de auto te zijn, dan om langzaam te rijden. Dit is gewoon wat hij doet, zeker onder druk. Hij was de absolute uitblinker onder de grote druk, die werd opgelegd door dit levensgevaarlijke circuit. Dit was een prachtige poleposition.'
Verschil in rijstijl
'Of Lando Norris poleposition had kunnen pakken, zullen we nooit weten', zegt de Brit over zijn landgenoot, die als tiende aan de race moet beginnen. 'Het probleem met de rijstijl van Lando, en in mindere mate ook bij Oscar, is dat hij zichzelf niet dezelfde marge gunt om fouten te maken. Max rijdt kortere bochten, en dankzij zijn finesse in het midden van de bocht kan hij altijd marge houden voor als iets niet volgens plan verloopt. Lando, en dat is nog erger bij George Russell, is dat ze voor de bocht gaan, en daarna geen ruimte meer hebben om te corrigeren.'
'Oscar zit ook op de limiet, maar zit niet zo extreem op de limiet als Russell. Oscar maakte wel in al zijn ronden enkele kleine foutjes. Hij moest die foutjes steeds herstellen, door meer asfalt te gebruiken. Bij Max kun je geen enkele fout ontdekken, ook al zal hij die fouten zeker gemaakt hebben', beseft Windsor 'Hij weet ze gewoon zo snel te herstellen, en dat is het grote verschil. Het was geweldig om te zien. Ik denk niet dat iemand deze poleposition had durven voorspellen op basis van de vrije trainingen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

2025 is een droomscenario
'We zagen in de vrije trainingen wel hoe snel Red Bull was in de vrije trainingen op de rechte stukken. Onder druk wist Max wel dat hij de absolute limiet in de laatste twee sectoren niet hoefde op te zoeken, omdat hij een voordeel qua topsnelheid had', zo legt Windsor uit dat Verstappen nog wat sneller had kunnen gaan. 'Hij leverde echt heel goed werk. Het draaide er vooral om dat hij de banden perfect voorbereidde voor de eerste sector. Daar won hij ook best veel tijd. In de tweede sector moet je vooral hopen dat je geen langzame auto tegenkomt.' Dat gebeurde Verstappen in bochten 13 en 16 overigens wel.
Windsor verlegt daarna de aandacht naar de race. 'De McLaren is zeker nog de snellere raceauto. Het wordt voor Max dus lastig om in deze DRS-wereld de race te kunnen winnen. Het kan natuurlijk wel, daar is hij goed genoeg voor. De auto is nu ook snel, maar de beste raceauto is zonder enige twijfel de McLaren.' Windsor kijkt er in ieder geval naar uit. 'Een van de mooie dingen aan 2025 is dat we Max in een mindere auto zien. Het is altijd geweldig om deze absolute topcoureurs in een mindere auto te zien. Het is geweldig om te zien hoe hij het beste uit de RB21 haalt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties