Max Verstappen wist niet voor het eerst dit seizoen vanuit geslagen positie terug te keren. De wereldkampioen stuntte met zijn tweede poleposition van het seizoen, nadat hij met Gianpiero Lambiase besloot om de afstelling vlak voor de cruciale sessie nog om te gooien. Uiteindelijk was Verstappen één honderdste van een seconde sneller dan Oscar Piastri.
Na ruim zes kilometer op het Jeddah Corniche Circuit had Verstappen daarmee ongeveer 87 centimeter voorsprong opgebouwd op Piastri. Het verschil zat dus duidelijk in de details, en Tom Coronel besloot bij Viaplay dan ook om in te zoomen op die kleine verschillen, waardoor Verstappen ondanks een mindere auto toch weer de beste startplek heeft bemachtigd.
Rijhoogte doorslaggevend
Coronel kaart daarbij de rijhoogte van de RB21 aan. 'Ik zag heel duidelijk dat Max op een bepaald deel van de baan veel meer vonken had dan de rest.' Coronel laat vervolgens beelden zien richting bocht 22. 'Hij trekt eigenlijk één streep met vonken. Dat deed niemand. Dan weet je dus dat de auto wat lager ligt dan bij de rest.' De analist laat vervolgens zien dat er veel minder vonken te zien zijn bij de McLarens. 'Max zoekt nog naar die laatste halve millimeter. Die drive heeft Red Bull altijd. Dat vind ik ook mooi om te zien.'
Voor de kwalificatie zei Verstappen bij Viaplay nog dat Red Bull het vierde team in de pikorde was. 'Dat klopt, want pak Yuki Tsunoda er even bij', reageert Coronel. 'Hij komt een seconde tekort. Dit is typisch wat Max kan.' Zijn Japanse teamgenoot strandde op de achtste startplek, al grijpt hij daarmee wel de beste startpositie van de tweede Red Bull Racing-coureur in zeven maanden tijd. Coronel is dan ook vrij positief over Tsunoda.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Slipstream
'Dit kun je niet verzinnen', roept Coronel uit over de spannende ontknoping in Jeddah. 'In de middensector werd het wel spannend of hij het wel of niet ging halen. Er zijn in die ronde meerdere punten waar hij die honderdste gewonnen heeft.' De analist stipt vervolgens nog zo'n deel van de ronde aan, waarbij Verstappen met een slim plan een voordeel wist te bemachtigen. 'Bij de start van de ronde, liet hij Tsunoda in de laatste bocht voorbij. Hij kon zo de slipstream timen.'
'Dat is honderd procent zeker twee of drie honderdsten', weet de vader van Rocco Coronel. 'Hij kon zelf die afstand timen tussen hem en Tsunoda. Dit is ook gewoon slim zijn.' Verstappen maakte in die openingssector dan ook het verschil. 'Die eerste sector was paars, en de tweede sector was geel. Je zag daarna wel dat hij wist dat hij alles moest geven. Hij ziet ook aan zijn deltatijd waar hij staat.'
Coronel vreesde wel nog even voor een crash. 'Ik dacht dus wel terug aan drie jaar geleden, toen hij in de muur klapte. Hier moest het gebeuren.' Verstappen stelde niet teleur, en greep de poleposition. 'Dit zijn die momenten. Je kijkt ernaar en ziet dat hij het weer gaat flikken. Soms heb je van die momenten dat je hem aankijkt en je ziet hoe hij beweegt. Dit is de Max-factor. Dit heb ik nog nooit iemand anders zien doen', roept Coronel uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen geeft vervolgens in zijn interview bij Viaplay aan dat hij in bochten 13 en 16 nog wat tijd liet liggen vanwege verkeer, en dat zijn banden in bocht 22 daardoor oververhit waren. 'Het zijn details, en hij weet precies waar hij nog een paar honderdsten sneller had kunnen en willen gaan. Tijdens het rijden voel je dat ook', laat de coureur optekenen, die later ook kritisch reageerde op het interview met Lando Norris. 'Hij is weer verslagen. Dat zit in je hoofd, en dat gaat ook niet meer weg. Dan kun je met Sebastian Vettel gaan praten, maar vergeet het maar!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties