Max Verstappen leek in zijn RB21 in Jeddah lange tijd kansloos voor de poleposition, tot de start van de kwalificatie. Opeens stond de snelle Nederlander er weer, en in Q3 trok hij aan het langste eind. Verstappen is desondanks niet helemaal tevreden over zijn ronde en wijst drie zwakke punten aan. Verder blikte hij vooruit op de Grand Prix, en trad hij in detail over zijn mythische kwalificatieronde uit 2021.
Verstappen wordt door Chiel van Koldenhoven gevraagd hoe hij het voor elkaar krijgt om op dit soort momenten altijd weer het maximale eruit te persen. 'Ja, geen idee', geeft de wereldkampioen aan met een glimlach. 'Ik moet zeggen dat ik me goed voelde in de auto. De balans was ook net weer wat beter dan in de derde vrije training. De balans was nog steeds niet hoe ik het graag wil hebben, maar dat is nu eenmaal zo. Dan moet je er het beste van maken.'
Red Bull Racing heeft de zwaktes dus duidelijk nog niet weggewerkt, maar Verstappen had wel een auto waarmee hij kon vechten. Daardoor werd het vooraan steeds spannender, beseft hij. 'We zaten er in elk kwalificatiedeel redelijk dichtbij. Als de druk er echt opstaat, mag je geen fout maken', zo lijkt hij ook naar de crash van Lando Norris te wijzen. De Brit crashte aan het begin van Q3 al, en moet dus als tiende aan de race beginnen.
Zoektocht met Lambiase
Verstappen gebruikte de drie trainingssessies om met Red Bull te zoeken naar verschillende afstellingen. Daarbij hielp teamgenoot Yuki Tsunoda ook mee, aangezien beide coureurs vaak met verschillende set-ups onderweg waren. 'Ik heb gedurende het weekend heel veel verschillende afstellingen geprobeerd. Dat gaf in ieder geval al een idee (van welke kant je moet opgaan, red.)', zo beseft hij dat Red Bull die trainingsuren erg goed kan gebruiken nu de simulator onbetrouwbaar is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Wat we in de kwalificatie hebben gebruikt, was misschien niet wat we hebben getest, maar de vrije trainingen gaven wel een idee van wat we wilden aanpassen, en hoe de auto reageerde. De auto reageert wel op bepaalde veranderingen, gelukkig', zo lacht Verstappen dat het niet alleen maar huilen met de pet op is bij de RB21. Verstappen staat vervolgens ook stil bij de rol van zijn race engineer, Gianpiero Lambiase. 'Ik heb met GP de juiste keuzes gemaakt tussen gisteren en vandaag', zo verwijst hij naar zijn rechterhand.
Drie zwakke punten
Verstappen blikte bij Viaplay ook uitgebreid terug op zijn poleronde. Na de crash van Norris koos de 27-jarige voor een afwijkend plan. 'Ik had die eerste ronde met wat meer brandstof neergezet, omdat ik daarna weer naar binnen moest voor nieuwe banden.' Verstappen reed zijn eerste Q3-ronde niet alleen met meer brandstof, maar ook met banden, die al een volledige out lap achter de rug hadden. 'Ik wist dus wel dat er nog wat tijd in zat.'
'De eerste sector was goed, alleen had ik daarna in bocht 13 en vervolgens in bocht 16 een auto voor me', baalt Verstappen, die zo verklaart dat hij in het middengedeelte niet wist te verbeteren. 'Dat kwam niet helemaal lekker uit. Daar verloor ik een beetje tijd mee. Ik moest daardoor ook iets te veel sturen, en daardoor oververhitte ik mijn banden ook. Daardoor verloor ik in bocht 22 ook wat tijd. Hij stuurde eigenlijk weer niet in, maar je moet er het beste van maken. In de laatste bocht heb ik nog wel wat tijd kunnen vinden, dus het kwam net goed uit.' Verstappen hield dus 0,01 seconde over.
Mythische ronde in 2021
Verstappen was in 2021 ook op weg naar een poleposition, maar crashte toen in de laatste bocht. Nu moest hij daar het verschil maken. Verstappen maakt meteen duidelijk dat hij zich die kwalificatie van ruim drie jaar geleden nog goed kan herinneren. 'Daar zaten ook heel veel dingen, waar je achteraf anders naar terugkijkt. Dat was een beetje hetzelfde verhaal, want ik had ook brandstof voor twee ronden, dus ik wist dat er nog tijd in zat. Die eerste ronde reed ik ook helemaal alleen. Die auto was heel gevoelig voor andere auto's.'
'In die laatste ronde was ik de laatste ronde op de baan, dus je krijgt dan een tunneleffect tussen die muren', legt de wereldkampioen uit. 'Wat fout ging - en dat zag ik niet op mijn stuur - is dat ik negen kilometer per uur harde aankwam bij die laatste bocht. Je wilt dus altijd net wat later remmen, maar als je negen kilometer per uur harder aankomt, is dat net wat te veel. Dat gebeurde toen, maar dat was nu niet het geval.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kansen in de race
Tot slot blikt de Red Bull-coureur vooruit op de race. 'Tot nu toe zijn mijn lange runs heel slecht geweest', vertelt de Nederlander. 'Ik denk wel dat mijn balans nu een stuk beter is, maar zeker niet op het niveau van McLaren, misschien wel op het niveau van Mercedes. We gaan gewoon ons best doen. Je moet altijd proberen te maximaliseren, we starten in ieder geval vooraan.' Verstappen was echter de enige coureur met een serieuze long run in de tweede vrije training, waardoor andere coureurs ook niet goed weten hoe ze ervoor staan. Oscar Piastri was in die racesimulatie wel duidelijk sneller, maar zoals de McLaren-coureur zelf altijd zegt: clean air is king.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties