McLaren was in de drie vrije trainingen weer de torenhoge favoriet, maar net als in Japan trok Max Verstappen in de kwalificatie aan het langste eind. Helmut Marko was uiteraard in de wolken met de prestatie van zijn wereldkampioen, maar besteedde ook aandacht aan het opvallende tactische plan van McLaren. De Oostenrijker kon die aanpak niet waarderen.
De kwalificatie eindigde in Saoedi-Arabië met een titanenstrijd tussen Verstappen en Oscar Piastri, of wellicht eerder tussen Verstappen en de MCL39. Verstappen was in zijn eerste Q3-ronde 0,001 seconde sneller dan de Australiër, en vergrootte zijn voorsprong bij het vallen van de vlag tot 0,01 seconde. De Red Bull Racing-coureur grijpt daarmee zijn tweede poleposition van het seizoen.
Bluf van McLaren
Net als in Japan leek die poleposition tot de start van de kwalificatie buiten bereik te zijn. McLaren domineerde in de vrije trainingen, en in VT3 waren beide coureurs zelfs meer dan zes tienden sneller dan nummer drie George Russell. Verstappen sloot die sessie als vierde af, met een achterstand van 0,84 seconden. 'Ik denk dat McLaren flink aan het bluffen was in de laatste vrije training. Ik denk dat ze maar heel weinig brandstof in de auto hadden zitten', concludeert Marko.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dit lijkt een vaste strategie van McLaren te worden, want in Bahrein hadden de McLaren-coureurs ook al een enorme voorsprong in de laatste vrije training, waarna de kwalificatie toch veel spannender werd. Het kan echter ook aan de omstandigheden liggen, want van McLaren is bekend dat de auto zich bij hoge temperaturen goed staande weet te houden.
Temperaturen
'Wij hebben daarna de auto ook opnieuw afgesteld tussen de vrije training en de kwalificatie', vertelt Marko in gesprek met de Duitse tak van Sky Sports F1. 'Dat pakte precies goed uit, waarna Max een magistrale en nagenoeg onmogelijke ronde neerzette. Hij verloor wel wat tijd in de tweede sector, maar de laatste bocht was weer ongelofelijk.' In die bocht gooide Verstappen in 2021 nog een belangrijke poleposition weg, maar in Q3 was de Nederlander razendsnel in die bocht. 'Het was wederom een geweldige ronde van Max.'
In de avondsessie zakten de temperaturen in Jeddah steeds verder. 'Ja', zo beaamt Marko dat dit in het voordeel van Red Bull was. 'Hoe koeler het wordt, hoe beter het gaat.' De Oostenrijker prijst daarnaast het werk van de engineers. 'Het is wel duidelijk dat dit de beste afstelling was. Daarnaast irriteerde die bluf van McLaren ons allemaal. Nadat Lando Norris de muur raakte, beseften we dat de situatie weer heel anders uitzag.'
Verstappen kampte op vrijdag nog met hoge bandenslijtage, dus een overwinning is nog lang niet zeker. 'We kunnen alleen maar hopen dat de veranderingen aan de afstelling ook positief zijn voor de Grand Prix. Als je vooraan start, en vrije lucht hebt, dan is het leven echter veel gemakkelijker. Inhalen is namelijk zelfs op dit circuit lastig', sluit Marko af. De eerste vijf races van 2025 werden stuk voor stuk door de pole sitter gewonnen, dus de statistieken wijzen wel op een voordeel voor Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties