Om veel redenen wordt er maanden na de Grand Prix van São Paulo nog steeds over de legendarische regenrace van Max Verstappen gepraat. De Nederlander won vanaf P17 en zorgde voor een behoorlijke mentale tik bij titelrivaal Lando Norris. Na afloop viel de Brit erover dat men tijdens rode vlaggen een 'gratis stop' heeft. Weliswaar verhit zei Norris dat Red Bull Racing daardoor geluk had. We vroegen Pirelli-topman Mario Isola naar deze regel.
Verstappen had vanzelfsprekend niet alleen geluk tijdens de Grand Prix van São Paulo. Hij reed een uitzonderlijke race en vond grip waar niemand grip kon vinden, waardoor de 27-jarige de race won. De rode vlag kwam uiteindelijk wel goed uit, maar Gianpiero Lambiase en Verstappen besloten zelf voor de strategie te gaan om erop te wachten. Norris en George Russell besloten tijdens de virtuele safetycar naar binnen te gaan, waardoor ze helaas pech hadden.
Norris was na de race behoorlijk teleurgesteld, want hij wist eigenlijk al wel dat het kampioenschap voorbij was. In the heat of the moment zei hij: it's all luck, it has nothing to do with talent. Verstappen gaf aan dat hij daar niet wakker van had gelegen, hij snapte dat het geen belediging was richting hem en zijn team. Norris had tevens kritiek op het feit dat de regels voorschrijven dat men de banden gewoon mag wisselen tijdens een rode vlag en dat er dan geen posities verloren gaan.
Die regel is er immers al jaren. 'Dit is duidelijk een onderdeel van de regelgeving', zegt Isola in een exclusief interview met F1Maximaal.nl. 'In de meeste gevallen wordt een rode vlag gegeven omdat er een ongeluk op de baan is gebeurd. En wanneer er een ongeluk op de baan gebeurt, ligt er puin op de baan en rijden auto's eroverheen. De reden waarom ze de banden mogen wisselen, is omdat niemand het risico wil nemen om met een beschadigde band de baan op te gaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Geen compromissen op gebied van veiligheid
Voorafgaand aan de rode vlag in Brazilië vond er een flinke klapper plaats van Franco Colapinto. De safetycar moest daardoor al door de pitstraat rijden. In combinatie met de regen besloot de wedstrijdleider de race te neutraliseren. Die beslissing was voordelig voor Verstappen, en ook voor de Alpine-coureurs, die op podiumkoers lagen. 'Je kunt het risico niet nemen om met een band de baan op te gaan die niet in perfecte staat is', vervolgt Isola. 'Daarom is besloten deze regel te houden.'
Pirelli en de andere partijen die betrokken zijn bij de besluitvorming betreffende dergelijke regels geven aan dat de veiligheid op nummer één staat. 'We staan altijd open voor aanpassingen van de regels, maar ik denk dat we geen compromissen kunnen sluiten op het gebied van veiligheid', zegt de Italiaan. Ook in het aankomende seizoen wordt er dus niet over nagedacht om die regel uit het F1-wetboek te schrappen. Voor de coureurs komt zo'n moment de ene keer wel goed uit, en de andere keer niet, en dat zal zo blijven.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Regenband perfectioneren blijft lastig
Toen F1Maximaal.nl Isola sprak in Bakoe in september, legde hij uit dat Pirelli altijd openstaat voor kritiek van de rijders. Die kritiek moeten ze echter voorafgaand aan de start van een nieuw seizoen ontvangen, anders zijn de banden al te ver ontwikkeld om nog wat met die kritiek te kunnen doen. We vroegen Isola naar het commentaar van de rijders voor 2025. 'De regenband', zegt Isola direct. 'De regenband is iets dat we een paar keer hebben besproken, ook tijdens de rijdersbriefing.'
De regenband wordt wel regelmatig meegenomen, maar hij lijkt voor de sier in de rekken te staan, want de compound komt amper van stal. 'Ze spraken over de regenband en de noodzaak om de prestaties ervan te verbeteren', legt Isola uit. 'Ik heb ze uitgelegd dat we voor 2025 een nieuwe Extreme Wet-band hebben. Het is geen compleet andere situatie, maar het is zeker een stap in de juiste richting. Het punt is dat, zoals ik hen uitlegde, we niet veel mogelijkheden hebben om regenbanden in een gecontroleerde omgeving te testen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Zichtbaarheid blijft een probleem
Pirelli zou dan geluk moeten hebben met een regenachtige testdag of de baan moet natgemaakt worden middels een sproeisysteem. Dat is echter niet volledig representatief om de regenband te testen. 'Soms regent het, maar als de regen niet consistent is, verandert de baan snel en zijn de verzamelde gegevens niet echt representatief. Dus wanneer we een echte regenbandentest hebben in een gecontroleerde omgeving, is het voor ons mogelijk om betere gegevens te verkrijgen. Maar hebben niet echt een circuit waar deze mogelijkheid bestaat', verklaart Isola.
Hij denkt echter wel dat het gelukt is om wat vooruitgang te boeken met de regenband. 'Ik geloof dat de nieuwe band in ieder geval dichter bij de intermediate ligt, met een beter overgangspunt', vervolgt de Italiaan. 'Ik heb deze aanpak aan de rijders uitgelegd, en uiteraard moeten we voor 2026 een compleet nieuwe band ontwerpen met andere eigenschappen. Maar ik hoop dat we voor 2025 in ieder geval een stap zetten met de regenband. Dan is zichtbaarheid nog een probleem, dat weten we. Hierover hebben we gepraat met de FIA. De FIA heeft geen andere keuze dan een rode vlag als de zichtbaarheid een veiligheidsprobleem vormt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties