Pirelli-topman Mario Isola neemt de opmerkingen van Max Verstappen over enige problemen met de banden zeer serieus, zo legde hij uit in gesprek met F1Maximaal.nl. In het tweede deel van het interview met Isola legt de Italiaan uit hoe problemen met de banden zich vertalen naar balansproblemen met de auto. Isola weet dat niet alleen Red Bull Racing daar last van heeft.
'De capaciteiten van Verstappen staan buiten kijf', legde Isola uit als antwoord op een vraag over hoe Pirelli kritiek van de drievoudig wereldkampioen ontvangt. Verstappen had aangegeven dat hij in 2026 liever over zou gaan naar kleinere banden en als die verhittingsproblemen zouden veroorzaken, moest Pirelli er eens aan gaan werken dat die problemen niet meer zouden voorkomen. Isola gaf aan dat ze daar wel naar hadden gekeken, maar dat het voor hen beter was om de 18 inch-band aan te houden. Enige kritiek van de rijders die Pirelli nu ontvangt kan pas in 2025 aangepast worden.
Dit jaar gaat het sowieso niet zo soepel voor Verstappen op de Pirelli-banden, die de RB20 niet zo makkelijk meer lijkt te kunnen managen als voorheen. Hoe vertalen de balansproblemen zich naar Verstappens moeite met de banden? 'Het is niet alleen Red Bull die problemen heeft met de balans', zegt Isola. 'Bakoe is een goed voorbeeld, waar het balanceren van de voor- en achteras waarschijnlijk het moeilijkste aspect is van de set-up', gaat hij verder. 'Je hebt energie nodig in de voorbanden om ze op te warmen, terwijl je de achterbanden juist koel wilt houden voor tractie. Het is makkelijk om de achterbanden te oververhitten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Daarom is het nu zo moeilijk'
Isola denkt dat het op dit moment dan ook niet zo zeer ligt aan een specifiek probleem dat alleen Red Bull heeft. 'Het punt is dat we nu een kampioenschap hebben waar alles zo dicht op elkaar zit', zegt de Italiaan. 'Waar elke coureur elk klein detail zoekt om een fractie van een seconde te winnen. Toen Max het kampioenschap domineerde, besteedde hij waarschijnlijk minder aandacht aan die details', kaart Isola aan. 'Nu hebben we minstens drie teams die strijden om het kampioenschap. Het is dus wat ingewikkelder, maar Verstappen wil winnen. Hij is een coureur, een kampioen, en hij wil een auto die hem de mogelijkheid geeft om te winnen. Daarom is het nu zo moeilijk, vooral in de kwalificatie.'
De Pirelli-topman zou dan ook diep moeten graven om zich te herinneren wanneer het voor het laatst is gebeurd dat het zo close was. 'We hebben dit jaar races gezien waarin we in Q1 twintig auto's binnen een seconde hadden. Ik kan me geen kampioenschap herinneren waarin het zo close was met alle teams die zo dicht bij elkaar zitten', onthult de Italiaan. Voor Pirelli zijn het dus ook spannende tijden, met name omdat de bandenleverancier hoopt dat het kampioenschap ook in de aankomende jaren zo competitief blijft. Achter de schermen is Pirelli al bezig met de voorbereidingen op 2025 en 2026, waarin de banden dus ook een beetje veranderen om te voldoen aan de eisen van het nieuwe reglement.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Isola trots op 2025-tests
Eerder dit jaar is er een bandentest verreden in Barcelona, voorafgaand aan het weekend in Azerbeidzjan is er getest in Monza en in Mexico zal de tweede vrije training in het teken staan van de bandentest van Pirelli. 'We hadden dit jaar niet veel geluk omdat we een paar tests hadden gepland onder droge omstandigheden, maar helaas regende het. Ook in Monza hadden we een halve dag met regen, in Silverstone één dag, in Spa ook. Dit beperkt de testmogelijkheden, maar ons plan loopt', zegt Isola. 'We zijn nu bezig met het valideren van de compounds met als doel de oververhitting voor volgend jaar te verminderen', legt hij uit.
Daarnaast kijkt Pirelli ook naar het rangschikken van de compounds. 'Dat willen we anders aanpakken, omdat de twee hardste compounds, C1 en C2, te ver uit elkaar liggen. Het tijdsverschil per ronde is te groot', zegt Isola. 'We willen een C1 die dichter bij C2 ligt, en ook de C3 moet dichter bij de C2 liggen. De rest van de compounds zijn goed qua verdeling. We willen volgend jaar tevens de C6 introduceren voor specifieke circuits, zoals stratencircuits, waarbij de huidige C3, C4 en C5 niet agressief genoeg zijn. Dat is het doel voor volgend jaar', verklaart de Italiaan.
C6 gaat niet helpen in Monaco
Toen F1Maximaal.nl Isola vroeg of de C6 zal helpen om meer strategische mogelijkheden tijdens een raceweekend als Monaco, gaf hij toe dat het waarschijnlijk geen wondermiddel zal zijn. 'Eerlijk gezegd zal de C6-compound het probleem in Monaco niet kunnen oplossen, want daar is het probleem dat de auto's te groot zijn en niet in kunnen halen', reageert hij. 'Ik geloof dat we samen met de teams moeten werken om een oplossing te vinden voor Monaco. Monaco is wel uniek. We hebben andere stratencircuits waar we wat agressiever kunnen zijn, en deze selectie kan helpen om naar een tweestopstrategie te gaan of meer inhaalacties op de baan te zien. Maar voor Monaco is dat helaas niet de oplossing', sluit Isola af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties