Red Bull maakt een bijzonder jaar door. De Oostenrijkse renstal begon het seizoen dominant en leek af te stevenen op een derde constructeurstitel op rij. Nu we richting het einde van het seizoen gaan, lijkt Red Bull echter een wonder nodig te hebben om deze titel binnen te slepen; ze zijn namelijk gepasseerd door McLaren, die ook over een veel snellere auto lijkt te beschikken. Volgens Michael Schmidt, journalist bij Auto Motor und Sport, zijn er verklaringen voor de problemen en legt hij uit hoe Red Bull weer de weg naar boven heeft gevonden.
Volgens Schmidt is Red Bull constant opzoek naar wat er is fout gegaan. 'Het wereldkampioensteam schommelt tussen de hemel en de hel. Op zoek naar de fout worden er voortdurend nieuwe afstellingen geprobeerd en nieuwe versies van de vloer gebruikt. Dit zorgt voor vormschommelingen, daarom is Red Bull sinds de zomerstop niet meer de oude geweest.'
Waar ging het mis?
De eerste race na de zomerstop was op Zandvoort. Het weekend begon moeizaam, maar uiteindelijk vielen de eindresultaten niet heel erg tegen, zo ziet Schmidt ook. 'Zandvoort begon slecht, maar eindigde nog enigszins bemoedigend met een tweede en zesde plaats', stelt de Duitser. Volgens hem was het in Monza echter een compleet ander verhaal. 'In Monza ging het van slecht naar zeer slecht. Toch zouden de ingenieurs uitgerekend tijdens het slechtste weekend van het jaar het licht zien.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vanaf hier moest Red Bull de weg naar boven weer inslaan, en dat lukte. In Azerbeidzjan kwam Red Bull aardig voor de dag, toch leverde dit geen goed resultaat op. 'Bakoe was een stap vooruit, maar alleen met één auto. Sergio Pérez reed tot aan zijn crash met Sainz constant op podiumkoers. Max Verstappen zakte echter volledig weg. Een iets andere set-up dan Pérez maakte van de RB20 een bandenvretend monster', stelt Schmidt. Verstappen werd uiteindelijk door de crash van Sainz en Pérez vijfde, maar verloor alsnog punten aan Lando Norris in het rijderskampioenschap.
Er is vooruitgang
Singapore is normaal gesproken een baan die niet veel goeds betekent voor Red Bull en Verstappen. In 2023, waarin Red Bull compleet domineerde, won het team uit Milton Keynes elke race, behalve die in Singapore. Toch had het team in 2024 de zaken beter voor elkaar, ondanks dat het weekend lastig begon. 'In Singapore begon het opnieuw ellendig', stelt Schmidt. De auto's stonden te hoog en waren te zacht afgesteld. Met een andere afstelling, eigenlijk het tegenovergestelde van vrijdag, kon Verstappen op zaterdag en zondag naar de tweede plaats rijden.'
'Wel was het gat naar de McLaren nog steeds 21 seconden, maar het was wel een vooruitgang', vervolgt Schmidt. 'Pérez had moeite om zich snel aan te passen aan de veranderde afstelling. Bij hem moet het vanaf het begin goed gaan, anders krijgt hij geen grip op de situatie', concludeert de Duitser over de prestaties van Red Bull in de afgelopen races. In Austin neemt Red Bull een grote update mee. Hierdoor moeten ze zichzelf weer kunnen meten met de MCL38.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties