Pirelli-topman Isola waardeert hoe kritisch Verstappen is: 'Zijn capaciteiten staan buiten kijf' Interviews
Interviews

Pirelli-topman Isola waardeert hoe kritisch Verstappen is: 'Zijn capaciteiten staan buiten kijf'

Pirelli-topman Isola waardeert hoe kritisch Verstappen is: 'Zijn capaciteiten staan buiten kijf'

Pirelli-topman Mario Isola neemt de opmerkingen van Max Verstappen over het bandenassortiment en de ontwikkelingen van de Italiaanse bandenleverancier voor 2026 zeer serieus. Een tijdje terug gaf Verstappen aan dat hij niet helemaal tevreden was met waar Pirelli mee bezig was, dus geeft Isola wat tekst en uitleg. Alle kritiek van Verstappen is altijd welkom, en de Italiaan waardeert het dan ook als de Nederlander aangeeft wat beter kan, zo verklaart hij tegenover F1Maximaal.nl.

Hoewel het 2024-seizoen nog niet eens afgelopen is, is Pirelli achter de schermen al bezig met de voorbereidingen voor 2026. Naast de bolides zelf, de motoren en de aerodynamica vereisen de nieuwe technische regels ook een aanpassing aan de banden. Zo houdt Pirelli de banden met een grootte van achttien inch aan en zal de diameter van de band verkleind worden van 720 millimeter naar 705 millimeter. De breedte van de voorbanden zal van 305 millimeter naar 275 millimeter worden aangepast, de achterbanden gaan van 405 millimeter naar 375 millimeter. Het hoofddoel daarbij is om de luchtweerstand te verminderen.

'Bij kleinere banden wordt oververhitting erger', reageert Isola. 'Dat is logisch, want als je meer energie in een kleinere band stopt, genereer je meer hitte in de band. Maar het oorspronkelijke idee voor de 2026-auto's was om naar 16 inch-banden te gaan. We hebben een analyse gedaan bij Pirelli met onze ingenieurs en hebben daarna gezegd: als je naar zo'n kleine band gaat, kan je veel onverwachte gevolgen krijgen, vooral omdat ze de auto's niet langzamer zullen maken. De auto's voor 2026 zullen qua prestaties dicht bij de huidige auto's liggen', legt Isola uit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen singapore gp zondag 2024 23
Qua grootte zal er niet bijzonder veel veranderen aan de banden.

Verstappen wilde juist wel naar de kleinere band

Een tijd geleden had Verstappen echter aangegeven dat hij liever de 16 inch-banden terug zag keren. Naar zijn idee was het beter om over te stappen naar een kleinere band. 'Misschien moet Pirelli er meer tijd aan besteden om ervoor te zorgen dat de 16 inch-banden dan niet oververhit raken', luidde het commentaar van de drievoudig wereldkampioen. Isola glimlacht als F1Maximaal.nl hem aan die reactie herinnert. 'Verstappen is een wereldkampioen. Zijn capaciteiten staan buiten kijf, en elke opmerking of kritiek die ons kan helpen om beter te begrijpen hoe de rijders zich voelen en hoe we de banden kunnen ontwikkelen, is meer dan welkom.'

Isola stoort zich dan ook niet aan de uitgesproken mening van Verstappen. 'Ik heb er geen probleem mee. Het is vrij normaal dat je als enige leverancier feedback krijgt van de coureurs. Dat kan positief of negatief zijn', weet de Pirelli-topman. 'Het belangrijkste is dat we uit elke negatieve opmerking iets kunnen halen om in de toekomst een betere band te ontwikkelen. Het punt is dat, als we een negatieve opmerking krijgen aan het begin van het seizoen, we het pas het volgende jaar aan kunnen pakken', legt Isola uit. De kritiek van Verstappen dit jaar kan dus pas in 2025 echt opgelost worden, en daar is Pirelli serieus mee bezig.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen mario isola pole pirelli
Verstappens opmerkingen zijn bij Pirelli meer dan welkom.

'Dat is voor ons de juiste weg om gewicht te besparen'

Om terug te komen op het onderwerp van de 2026-auto's, laat Isola weten dat Pirelli naar het idee van de bandenleverancier de juiste stappen heeft ondernomen om het totale gewicht van de auto te reduceren. 'We begrijpen dat het belangrijk is om lichtere auto's te hebben. Daarom hebben we een voorstel gedaan voor een kleinere 18 inch-band. Kleiner qua breedte, iets kleiner in diameter, maar niet een compleet ander formaat, omdat dit kan leiden tot een situatie met veel oververhitting', legt Isola uit.

'Voor ons is de juist weg om, als we wat gewicht willen besparen, iets kleiner te gaan, maar niet te veel', vult hij aan. Voor 2026 heeft de FIA besloten dat de auto's na de race, inclusief coureur en banden, niet lichter dan 768 kilogram mogen wegen. Tot het einde van het 2025-seizoen is dat minimum gewicht 798 kilogram. De auto’s zullen dus dertig kilogram lichter worden. 'We kunnen natuurlijk ook geen Formule 1-auto's hebben die uiteindelijk langzamer zijn dan Formule 2-auto's. Dat heeft geen zin', zegt Isola. 'Daarom moeten we, als we dezelfde prestaties willen behouden, accepteren dat de banden iets groter zijn', sluit hij af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws