Mario Isola bevindt zich als baas van Pirelli Motorsport in een vrij unieke situatie, waarbij hij toegang heeft tot data van twintig van de beste coureurs ter wereld. De Italiaan sprak in een exclusief interview met F1Maximaal.nl over het bandenmanagement van de coureurs en teams, waarbij hij duidelijk maakt dat de vele trainingsuurtjes in een Grand Prix-weekend in het nadeel zijn van natuurtalenten als Max Verstappen.
In de Formule 2 is het managen van de banden zo mogelijk nog belangrijker dan in de Formule 1. Als je je bandenmanagement niet op orde hebt, is het dan ook erg moeilijk om het hoogste niveau te halen, benadrukt Isola. 'Als je over Formule 1-coureurs praat, is het lastig om een coureur te vinden die niet goed is in het managen van de banden', zo geeft hij aan dat alle heren wel vrij goed weten wat ze doen. 'Qua bandenmanagement is een coureur ook grotendeels afhankelijk van de auto, de afstelling van de auto, en hoe agressief de auto is afgesteld.'
Balans bepalend
Isola legt dus uit dat een echte bandenfluisteraar ook machteloos is met de verkeerde afstelling. 'We weten bijvoorbeeld dat Ferrari in 2023 erg snel was in de kwalificaties, maar het lastig had om de snelheid vast te houden in de races, vanwege de hogere bandendegradatie vergeleken met de andere teams', zo blikt hij terug op het seizoen waarin Charles Leclerc de enige was die Verstappen enigszins partij wist te bieden. 'Dit jaar is dit aspect flink verbeterd bij Ferrari.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull had juist in 2023 een echte zondagsauto, waarbij Verstappen in de race pas echt het verschil kon maken met zijn uitdagers. 'We weten dat Red Bull vaak erg goed is geweest in het managen van de banden. Daarbij ben je afhankelijk van een goede balans, zodat je niet te veel vraagt van de voor- óf achterbanden', vertelt Isola, die daarmee ook aangeeft dat de recente dip qua bandenmanagement bij Red Bull vermoedelijk een gevolg ervan is dat met name McLaren een betere balans heeft.
Toppers hebben extra uitdaging nodig
Zoals Isola maar al te goed weet, wordt tegenwoordig alles gemeten in de Formule 1, en is het binnen een team dus vrij makkelijk om te ontdekken waarin een coureur tekortkomt op zijn teamgenoot. 'Er zijn niet echt grote verschillen meer tussen de coureurs, al hebben we soms omstandigheden, waarbij sommige coureurs zich sneller aan weten te passen vergeleken met hun teamgenoot', aldus de Italiaan, die denkt dat de echte talenten op dit soort momenten komen bovendrijven.
'Je ziet dit verschil vooral in de vrije training. Normaal gesproken convergeren ze richting een vergelijk niveau in de rest van het weekend', voegt Isola toe. Voor de pure toppers is het dan ook alleen maar gunstig als er minder voorbereidingstijd is, en collega's tussen de sessies in geen kans krijgen om bij hun teamgenoot af te kijken. Het gevolg is dan ook dat de beste coureurs komen bovendrijven op een natte baan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Isola merkt op dat coureurs ook in droge weekenden niet altijd goede kansen krijgen om hun teamgenoten te kopiëren. 'In sprintweekenden is dat anders, omdat ze maar één vrije training hebben. Het is dan lastiger voor coureurs om snel genoeg op snelheid te komen', weet Isola. 'Ze hebben dan maar één trainingsuurtje, en soms is het nog minder, omdat we rode vlaggen hebben. Je hebt dan ook veel baanevolutie, waardoor sommige ronden en stints niet erg representatief zijn. Om verschillen te vinden tussen coureurs van hetzelfde team is echter lastig', concludeert Isola, die daarmee stellingen over bandenfluisteraars deels in de prullenbak gooit.
Verstappen blinkt uit
Als alles tot in de puntjes voorbereid kan worden, kan een coureur als Verstappen volgens Isola weinig verschil maken met de rest. Dit ligt anders als de omstandigheden opeens veranderen. 'Het aanpassingsvermogen van Max Verstappen is ijzersterk', zo wordt de wereldkampioen op een compliment getrakteerd. 'Het is honderd procent zeker dat Max niet per toeval wereldkampioen geworden. Hij is wereldkampioen omdat hij de gave heeft om zich aan verschillende omstandigheden aan te passen, en om het maximale uit het pakket te halen dat hij tot zijn beschikking heeft. Waarschijnlijk zelfs 110 procent, maar toch minimaal honderd procent', lacht de man uit Italië.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties