Oud-Red Bull Racing-coureur Christian Klien zag hoe moeilijk Max Verstappen en Red Bull Racing het hadden tot het moment van een kleine doorbraak in Singapore. De Oostenrijker weet dat het probleem met de RB20 lastig op te lossen is, en zoals technisch directeur Pierre Waché al had aangegeven, zullen bepaalde dingen pas in 2025 opgelost kunnen worden. Klien schijnt zijn licht erop in gesprek met F1Maximaal.nl.
Het gaat Red Bull al een tijdje niet zo voor de wind als aan het begin van het Formule 1-seizoen. Verstappen luidde na de Grand Prix van Spanje de noodklok al: hij laat de auto er veel beter uitzien dan de RB20 echt is, en dat kan hij niet veel langer meer volhouden. Na de race in Barcelona heeft Verstappen nog geen race meer gewonnen, en bereikten zijn frustraties meerdere keren het kookpunt. De Oostenrijkse renstal hoopte in Zandvoort beter uit de verf te komen, maar Verstappen werd tweede, met een behoorlijke achterstand op Lando Norris.
In Monza ging het voor het gevoel van de drievoudig wereldkampioen nog slechter. Wat was er met de RB20 aan de hand? 'Ik denk dat het lastige met deze ground-effect auto's is, dat als de auto op de knife edge zit, het echt extreem moeilijk wordt om de auto onder controle te houden', zegt Klien. 'Het wordt dan zo lastig om de auto te vertrouwen. De auto wordt dan schokkerig, als het ware, en verliest downforce op plekken in de bochten en op momenten waarop dat niet handig is.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het gebeurt niet alleen bij Red Bull'
Verstappen noemde de auto na de Grand Prix van Italië dan ook een 'monster', en de RB20 zou praktisch volledig over de kop moeten voorafgaand aan de Grands Prix van Azerbeidzjan en Singapore. 'Zo'n probleem kost je een beetje vertrouwen, en uiteindelijk kan je niet meer honderd procent pushen. Je weet dan gewoon niet wat de auto daarna gaat doen en wat er gebeurt, en dan wordt het echt moeilijk om de auto op de limiet te rijden', denkt Klien. 'Het gebeurt niet alleen bij Red Bull, Ferrari had dat probleem vorig jaar. Aston Martin zegt nu iets soortgelijks.'
Vorig jaar had Ferrari ook een lastige auto. De auto had niet genoeg downforce en vrat de banden ontzettend snel op, wat de Scuderia vooral op zondag problemen opleverden. 'Deze generatie auto's en de regelgeving die we nu hebben, is weer die knife edge. Als je een beetje te ver gaat met de ontwikkeling, kan het terugbijten, denk ik', lacht Klien, die eigenlijk wilde zeggen: it comes back to bite you in the ass. Terwijl een probleem opgelost wordt, krijgt Red Bull er een ander probleem voor terug. 'Ik bedoel, dat zag je ook bij Mercedes', gaat Klien verder.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ook zusterteam van Red Bull had problemen
Mercedes heeft pas sinds dit seizoen de stijgende lijn te pakken, maar het is duidelijk dat de bolide van Zilverpijlen nog steeds erg wispelturig is en soms te circuitspecifiek presteert. 'Het heeft hen drie jaar gekost om te begrijpen waar het probleem echt zit en om de auto terug te krijgen op een bepaald niveau. Aston Martin is nog steeds op zoek', kaart Klien aan. 'Ze begonnen vorig jaar zo extreem goed, maar sindsdien hebben ze veel kopzorgen. Het gebeurt niet alleen bij Red Bull, veel teams in de paddock hebben er last van.'
Daarbij wijst Klien naar het zusterteam van Red Bull, dat een nieuwe vloer meenam naar Spa-Francorchamps, maar de auto deed het vervolgens totaal niet meer. 'Het lijkt erop dat het echt, echt lastig is. Het baart Red Bull vooral zorgen omdat ze vechten voor twee titels. McLaren voert de druk op', zegt Klien. Red Bull is in Azerbeidzjan dan ook gepasseerd door McLaren in het constructeurskampioenschap. Verstappen staat nog wel vooraan in het rijderskampioenschap, met een voorsprong van 52 punten op Norris.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vertrek van Newey kan er niet mee te maken hebben
Velen wijzen erop dat de problemen van Red Bull met de RB20 begonnen in Miami, en net voorafgaand aan die race werd aangekondigd dat topontwerper Adrian Newey per direct zou stoppen met de werkzaamheden aan het Formule 1-project van de Oostenrijkse renstal. Meerdere Red Bull-kopstukken, waaronder Helmut Marko en Paul Monaghan, gaven aan dat Newey wel raad had geweten met de moeilijkheden van de bolide. Klien denkt echter niet dat men nu al kan zeggen dat de problemen zijn ontstaan door het vertrek van Newey.
'Dat denk ik niet, nee. Het is ook moeilijk om te zeggen. Is het echt aan hem gerelateerd? Zeker, als hij nog steeds volledig, honderd procent betrokken was bij de auto om het probleem te identificeren, zou het misschien wat sneller opgelost kunnen worden', oppert de oud-coureur. 'Maar voor zover ik heb gehoord, weten ze waar het probleem zit. Hoe dan ook is het lastig, en kost het tijd, om die prestaties terug te krijgen en de concurrentie in te halen. Of het volledig aan Newey gerelateerd is, is echt moeilijk te zeggen. Ik denk dat niemand dat kan zeggen', aldus Klien.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties