Zes mogelijke verklaringen voor de vormdip van Red Bull Formule 1
Formule 1

Zes mogelijke verklaringen voor de vormdip van Red Bull

Zes mogelijke verklaringen voor de vormdip van Red Bull

De vormdip van Red Bull Racing: het is een van de grootste vraagtekens van het seizoen voor Formule 1-fans. Waar ze het jaar begonnen met een overtuigende zege op de rest van de grid, met een voorsprong van maar liefst 20 seconden, moeten Max Verstappen en Sergio Pérez nu genoegen nemen met een demotie naar middenveldteam. De Grand Prix van Italië, waarin Verstappen en Pérez respectievelijk zevende en negende werden in de kwalificatie, was tekenend voor de grote problemen die er spelen bij de renstal. Maar welke problemen zijn dit? F1Maximaal.nl zet zes mogelijke verklaringen op een rij waarom het zo slecht gaat bij het team van Christian Horner.

1. Red Bull bereikt het prestatieplafond van de huidige reglementen

Red Bull begon het huidige tijdperk als het sterkste team van de grid. 2022 was een indrukwekkend seizoen, 2023 nog indrukwekkender. Er werd verwacht dat ze deze trend door zouden trekken in 2024, maar niets is minder waar gebleken. Naarmate de teams meer gewend raken aan het reglementenpakket dat na 2021 geïntroduceerd werd, merk je dat het veld convergeert - de teams liggen dichter bij elkaar en de concurrentie aan de voorkant van de grid neemt toe. Het bewijs hiervan zien we duidelijk met verschillende racewinnaars in 2024, waaronder van McLaren, Ferrari, Mercedes én Red Bull.

Red Bull lag in 2022 en 2023 ver voor, maar haalde in die jaren alles uit het grondeffect dat er in zat, terwijl de andere teams nog volop in ontwikkeling waren. Denk maar eens aan hoe porpoising de renstallen in het eerste jaar na de reglementswijzigingen geteisterd heeft, en diverse teams ontzettend veel race pace kostte. De ontwikkelingscurve is zeer snel afgevlakt, misschien wel sneller dan de meeste analytici en experts verwachtten. Daardoor lijkt Red Bull op dit gebied stil te staan, terwijl andere teams nog steeds in rap tempo rondetijd winnen.

2. Red Bull voelt de gevolgen van windtunnelstraf

Wanneer je als team in de Formule 1 op de eerste plek eindigt, krijg je per definitie de minste windtunneltijd van de grid. Met elke eindklassering gaat er een beetje windtunneltijd en gebruik van CFD (Computational Fluid Dynamics) af van de totaal toegestane testtijd. Red Bull begon 2023 en 2024 dus al met minder ontwikkelingskracht dan de rest van de grid. Dat het in 2023 ook nog eens een straf kreeg in de vorm van een vermindering van windtunneltijd zal ze dan ook des te meer pijn gedaan hebben.

Red Bull gaf in 2022 te veel geld uit nadat de FIA een budgetplafond ingesteld had voor alle Formule 1-teams. De schade leek in eerste instantie beperkt: het motorsportorgaan snoepte tien procent van de oorspronkelijke windtunneltijd af. Het kan dat deze beperking Red Bull met vertraging raakt, en ze daardoor nu qua ontwikkeling onder meer McLaren en Mercedes totaal niet meer bij kunnen houden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zes mogelijke verklaringen voor de vormdip van Red Bull
De fabriek van Red Bull Racing in Milton Keynes, waar gewerkt wordt aan de Formule 1-bolides. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

3. Onrust bij Red Bull en het vertrek van Newey

Het jaar van Red Bull begon turbulent. De mediastorm naar aanleiding van de ongepaste foto's die Red Bull-teambaas Horner naar verluidt verzonden zou hebben naar een medewerker was niet mals, en daarna begon het alleen nog maar meer te rommelen binnen het team. Red Bull werd verdeeld in twee kampen, met onder meer Helmut Marko en de Verstappens aan een kant, en Horner aan de andere kant. Adrian Newey zag de ellende onder zijn neus ontvouwen.

De Engelse topontwerper besloot dat dit niet in het verlengde lag van zijn eigen definitie van een gezonde samenwerking, en kondigde zijn vertrek aan. Newey heeft in holistische, brede zin verreweg de meeste kennis van Red Bulls auto en de huidige reglementen. Met zijn vertrek was Red Bull dus ook meteen veel technische sturing kwijt. Ook dit zal ongetwijfeld gevolgen gehad hebben voor Red Bulls prestaties in 2024. Denk maar eens aan potentiële balansproblemen wanneer een team het materiaal niet goed begrijpt.

4. Facilitaire voordelen van bijvoorbeeld McLaren

Red Bull heeft in de afgelopen jaren veel geld geïnvesteerd in haar campus te Milton Keynes. Het ging in de berichtgeving hierover echter vooral over de opzet van de motorafdeling. In nieuwe windtunnelfaciliteiten en overige infrastructuur wordt in de tussentijd wel al geïnvesteerd, maar daarover is relatief weinig naar buiten gekomen, al heeft Horner aangegeven dat dit een langdurig en kostbaar proces is, eveneens met budgetlimieten, en lange doorlooptijden. Bij andere teams hebben de PR-afdelingen veelvuldig aangekaart dat er wijzigingen aan de infrastructuur doorgevoerd zijn.

Aston Martin heeft een volledig nieuw complex laten bouwen, maar lijkt daar de vruchten nog niet van te plukken. McLaren heeft een nieuwe windtunnel laten bouwen en het heeft er alle schijn van dat deze windtunnel ze inmiddels wel al een snelheidsvoordeel oplevert. De tegenvallende prestaties van Red Bull kan dit niet verklaren, maar wel waarom Red Bull relatief aan de rest van de grid zoveel tijd verloren lijkt te hebben ten opzichte van het begin van het jaar.

5. Toegenomen kracht van concurrenten zoals McLaren, Mercedes en Ferrari

Het mes snijdt in 2024 aan twee kanten voor Red Bull. Enerzijds hebben zij geen groot ontwikkelingsvermogen meer, anderzijds zijn concurrenten nog volop in ontwikkelingsmodus, en lijken ze over het algemeen de reglementen beter begrepen te hebben op detailniveau. Daardoor zien we dat McLaren en Mercedes gedurende het seizoen snelheid winnen en dat de rondetijden dalen, en bij Ferrari in mindere mate, en dat dat bij Red Bull niet gebeurt.

De enorme groeispurt van McLaren is een onderwerp om nog eens specifiek in te duiken, maar over de gehele breedte van de grid zie je alle teams eigenlijk wel groeien. Waar Ferrari initieel vooral met veel downforce goed uit de verf kwam, hebben ze in Monza weten te winnen door bandenslijtage te minimaliseren. Om dat te doen moet je de bolide en diens eigenschappen goed begrijpen. Mercedes' uitstekende einde van de eerste seizoenshelft toont een vergelijkbare trend.

Een combinatie van diverse factoren

Het is onmogelijk om onder de motorkap te kijken bij Formule 1-teams. Informatie is in de sport ontzettend veel waard, dus de fans weten nooit volledig wat er aan de hand is. De waarheid zal zijn dat de vormdip van Red Bull een combinatie is van de eerdergenoemde factoren. Het vertrek van Newey zal sowieso een rol gespeeld hebben en de kleine hoeveelheid windtunneltijd bijvoorbeeld ook sowieso. Waar het écht misgegaan is, is het feit dat deze verschillende factoren het team allemaal in één jaar raken, en dan ook nog een jaar waarin McLaren een meesterlijk ontwikkelingstraject aflegt.

Kijken we naar het restant van het Formule 1-seizoen dan lijkt het er ook op dat Red Bull hoe dan ook de constructeurstitel uit handen gaat geven. Het verschil tussen Red Bull en McLaren is slechts acht punten en McLaren is in bloedvorm. Daarmee lijkt in 2024 ook een definitief einde te komen aan de hegemonie die Red Bull en Verstappen de afgelopen twee jaar hadden. Voorlopig lijkt het erop dat McLaren het stokje over zal nemen, zelfs als die windtunneltijd weer omhoog gaat en de rest bij het team wederkeert.

Welke van deze factoren hebben invloed op de vorm van Red Bull? Laat je mening achter in de comments.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws