Zes Formule 1-teams hebben zich in de afgelopen weken verzet tegen de porpoising-ingreep die de FIA wil doen. Dit heeft Autosport tijdens het Grand Prix-weekend in Frankrijk vernomen. Eerder liet Helmut Marko al weten dat de wijzigingen van het motorsportorgaan er nog niet definitief doorheen zijn, en nu blijkt dat Red Bull Racing op steun kan rekenen van vijf andere teams.
De FIA wil uit veiligheidsoverwegingen vanaf de Grand Prix van België de mate van stuiteren meten van de Formule 1-teams aan de hand van een zelf opgestelde maat. Daarnaast wilde de FIA de randen van de vloer 25 millimeter hoger leggen, de 'keel' van de diffuser hoger leggen en strengere tests introduceren voor buigingen bij de vloeren.
De teams wachten momenteel op een gedetailleerd voorstel van de wijzigingen voor 2023, maar nog voordat dit voorstel op tafel ligt, kan de FIA al rekenen op weerstand. De wijzigingen gaan veel geld kosten. Dat, gecombineerd met het feit dat de meeste teams porpoising inmiddels hebben geminimaliseerd, zorgt voor wrijving tussen het motorsportorgaan en diverse teams.
Ferrari en Red Bull zijn tegen
Maar liefst zes teams weigeren de wijzigingen van de FIA klakkeloos aan te nemen. Volgens het eerdergenoemde medium betreft het Ferrari, Red Bull Racing, AlphaTauri, Alfa Romeo, Haas en Williams. Zij vragen zich af of het argument van de FIA - dat de wijzigingen uit veiligheidsoverwegingen doorgevoerd moeten worden - legitiem is.
De FIA kan uit veiligheidsoogpunt veranderingen doorvoeren zonder daar toestemming voor te krijgen van de teams, maar dan moet er wel sprake zijn van een significant risico op veiligheidsbasis. Er wordt gesuggereerd dat diverse teams niet vinden dat porpoising hier onder valt, en dat zij naar FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem gestapt zijn om aan te geven dat ze het niet eens zijn met de gang van zaken.
Mocht de FIA alle neuzen niet dezelfde kant op krijgen in deze kwestie dan kan Ferrari besluiten om haar veto te gebruiken. De FIA kan dan de wijziging niet zonder toestemming van de deelnemers doorvoeren. De vraag is echter of deze veto gebruikt kan worden om aanpassingen te blokkeren die uit gerechtvaardigde veiligheidsoverwegingen gedaan worden. Daarmee vallen de teams dus terug op het eerdergenoemde punt: is porpoising een veiligheidsprobleem dat groot genoeg is om de FIA hierin haar gang te laten gaan?
Also read
Update II | Voormalig Mercedes-adviseur over FIA-functie: 'Domenicali werkte ook bij Ferrari'
Vrees voor dominantie Mercedes
De primaire reden dat een meerderheid van de teams zich zorgen maken is dus, zoals eerder genoemd, financieel. Wanneer de teams de rijhoogte van de auto's zo erg zouden moeten verhogen als initieel voorgesteld door de FIA dan zouden ze het ontwerp van de 2022-bolides moeten heroverwegen, en vanwege het budgetplafond zijn enorme ontwerpwijzigingen niet door te voeren.
Wel zouden teams bereid zijn om kleinere aanpassingen te accepteren, ondanks dat er vrees heerst voor een toekomstige dominantie van Mercedes. De wijzigingen aan de vloer zouden namelijk vooral Mercedes in de kaart kunnen spelen. Mercedes zou dit jaar de porpoisingproblemen nadrukkelijk aangekaart kunnen hebben om zo de FIA te forceren om actie te ondernemen.
Een teambaas, die niet bij naam genoemd wordt, stelde hier het volgende over: 'De wijzigingen voor 2023 zijn zo extreem omdat Mercedes stelt dat ze voor volgend jaar meer dan 40 procent aan downforce gevonden hebben. Daarom hebben ze de FIA aangespoord om actie te ondernemen. Als dat werkelijk is wat Mercedes gedaan heeft, kan je ze de wereldtitel van dat jaar alvast geven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties