Helmut Marko meent dat de voorgestelde porpoising-wijzigingen van de FIA niet definitief op de agenda staan. Het motorsportorgaan is van plan om vanaf de Grand Prix van België beperkingen in te voeren voor de F1-teams, maar bij Red Bull Racing is men van mening dat deze wijzigingen verre van vast staan. Ook laat Marko zich uit over de politieke strijd die hij op jaarbasis voert met Mercedes en Toto Wolff.
In gesprek met Österreich laat de adviseur van het team uit Milton Keynes zich uit over hoe de suggestie voor porpoisingbeperkingen tot stand gekomen is. 'De teams die vóór stemden, zijn McLaren, Aston Martin en Mercedes. Gek genoeg zijn dat alle teams met Mercedes-motoren. Zou dat toeval zijn?', vraagt de Oostenrijker zich hardop af. In België wil de FIA een maat introduceren waarmee ze porpoising meten. Gaat een team over de maximaal toegestane waarde heen, dan leidt dat tot een diskwalificatie. Marko geeft aan dat deze maat zeker niet vaststaat.
'De beslissing is nog lang niet genomen. Daarvoor heb je meerdere valide argumenten nodig. Alleen het veiligheidsargument is niet voldoende. Ook Ferrari zal dat bijvoorbeeld niet accepteren', vervolgt hij. Met andere woorden: momenteel wil de FIA de wijzigingen doorvoeren uit veiligheidsoogpunt, maar bij Red Bull wordt gesteld dat de FIA met meerdere redenen op de proppen moet komen voordat Red Bull en Ferrari om zijn. Deze teams hebben immers maar weinig last van het fenomeen.
Marko staat nu wederom tegenover landgenoot Wolff op politiek gebied. Het doet een beetje denken aan het 2021-seizoen, waarin Wolff wekelijks bakkeleide met Marko en Red Bull-teambaas Christian Horner. 'Wij zijn geen vijanden. Zo worden we alleen maar afgeschilderd door de pers. We zijn concurrenten, dus dat die psychologische spelletjes gespeeld worden, is niet verrassend', wil Marko er verder over kwijt.
Also read
Update II | Voormalig Mercedes-adviseur over FIA-functie: 'Domenicali werkte ook bij Ferrari'
Red Bull valt tegen in Oostenrijk
Red Bull viel tegen in Oostenrijk. Dat het met de banden te maken had, werd vlak na de Grand Prix al wel duidelijk. Marko laat nu meer details vrij over waar het precies misging: 'We hebben alles volledig geanalyseerd. Verstappen had een oververhittingsprobleem bij de achterbanden. Het begon in de sprintrace al, maar daarna mochten we niets meer aanpassen.' De auto's stonden in parc fermé en Red Bull kon zodoende de oververhitting niet meer voorkomen voor de hoofdrace.
Door de Oostenrijkse race te winnen liep Charles Leclerc in op concurrent Max Verstappen. Het gat blijft groot, maar Marko blaast niet te hoog van de toren: 'We hebben slechts 11 van de 22 races voltooid. We staan op gelijke voet met Ferrari en het verschilt per weekend wie er wint op vorm, tactiek en technische aspecten. Er kan nog van alles gebeuren!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties