In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien keer je wel iets minder vaak terug naar je favoriete Formule 1-website. Maar niet getreurd: in dit weekoverzicht houden we je elke zondag bij over al het nieuws dat de afgelopen week de revue gepasseerd is, om je met een verfrist geheugen een nieuwe winterweek in te laten gaan. Wat gebeurde er deze week allemaal in de F1-wereld? Check het hier in het winters weekoverzicht van F1Maximaal!
Maandag 12 december: eerste bewegingen
De afgelopen week stond in het teken van transfers onder de teambazen. De geruchten rondom Frederic Vasseur werden op maandag steeds hardnekkiger, maar het was Jost Capito die voor het eerste 'breaking news' zorgde. De Duitser was twee jaar lang de CEO en de teambaas van Williams, nadat hij de taken van Claire Williams, de dochter van oprichter Frank Williams overnam. Ook François-Xavier Demaison, de technisch directeur van Williams, besloot om de renstal te verlaten.
'Het was een waar voorrecht om het team van Williams te leiden in de afgelopen twee seizoenen en om de fundering voor de ommekeer neer te leggen', wordt Capito geciteerd door een persbericht van Williams. 'Ik kijk ernaar uit om het team het pad naar succes te zien voortzetten.' Het team heeft nog geen vervanger aangesteld. Matthew Savage, voorzitter van Dorilton, geeft aan blij te zijn dat Capito 'zijn pensioen heeft uitgesteld' om twee jaar geleden aan de slag te gaan bij het team, wat een mogelijke verklaring is voor het vertrek.
Dinsdag 13 december: Vasseur en Seidl zijn de volgenden
Dinsdag ging werkelijk de kogel door de kerk bij Ferrari: Vasseur is de nieuwe teambaas en vervangt Mattia Binotto. Ook kondigde Andreas Seidl, teambaas bij McLaren, zijn vertrek aan. Het een lijkt met het ander verbonden te zijn, aangezien Audi het team van Sauber over gaat nemen en de vacature daar Seidl op het lijf lijkt te zijn geschreven. In een persbericht van Alfa Romeo liet Vasseur weten trots terug te kijken op zijn tijd als teambaas.
'Nu mijn tijd bij het team van Alfa Romeo ten einde komt, kan ik met warme gevoelens terugkijken op de afgelopen zes jaar', zegt de Fransman in het persbericht. 'Ik ben trots op het werk dat het team geleverd heeft en ik ben ervan overtuigd dat we de juiste fundering hebben neergelegd. Ik heb het idee dat al mijn dagen bij het team ervoor hebben gezorgd dat ik klaar ben voor mijn volgende uitdaging.' Die volgende uitdaging ligt dus bij Ferrari.
Woensdag 14 december: Stella staat klaar bij McLaren
Snel na het nieuws dat Seidl vertrekt bij McLaren, stond de vervanger alweer klaar. Andrea Stella begon zijn Formule 1-carrière bij Ferrari rond het jaar 2000 en heeft samengewerkt met onder andere Michael Schumacher, Kimi Räikkönen en Fernando Alonso. Vervolgens ging de ingenieur zo'n vijftien jaar later naar het team van McLaren, waar hij uiteindelijk directeur werd van de raceafdeling. Dankzij de vele ervaring van de Italiaan was hij volgens Brown de logische vervanger van Seidl.
Ondertussen sprak Carlos Sainz zijn vertrouwen uit in zijn nieuwe teambaas Vasseur. 'Ferrari is gigantisch met 1.200 of 1.300 mensen, en hij moet zien hoe iedereen werkt en weten welke veranderingen hij nodig heeft. Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag, het zal tijd kosten', begint de Spaanse coureur tegenover Marca. 'Ik vertrouw hem, ik ken hem en ze hebben goed over hem gesproken. Hij heeft al geprobeerd me te contracteren bij Renault, we hebben onderhandeld en we hadden contact, en dinsdag belde ik hem en ik had mijn eerste contact als Ferrari-coureur, ik weet dat hij het goed zal doen.'
Lees ook
Brown heeft vertrouwen in de nieuwe teambaas: 'Stella heeft duidelijk een bak ervaring'
Vertrek Seidl komt mogelijk door 'explosieve' Brown: 'Weet niet of dat bij Duitse mentaliteit past'
Donderdag 15 december: Schumacher naar Mercedes
Het volgende transfernieuws kwam de volgende dag alweer. Mick Schumacher ondertekende een contract bij Mercedes voor de rol als reservecoureur. Schumacher is logischerwijs erg blij met de kans bij het Duitse team. 'Ik ben verheugd om deel uit te maken van het Mercedes-AMG PETRONAS F1-team als hun reservecoureur voor 2023, en ik ben vastbesloten om alles te geven om bij te dragen aan hun prestaties in deze zeer competitieve en professionele omgeving', begint de Duitser op de officiële site van Mercedes.
Lees ook
Wolff lovend over samenwerking Schumacher: 'Hij is klaar om Hamilton of Russell te vervangen'
Vrijdag 16 december: Aston Martin kondigt presentatiedatum aan
Aston Martin heeft vrijdagmiddag als eerste van de Formule 1-teams bekendgemaakt wanneer zij de nieuwe auto voor het komende seizoen presenteren. De nieuwe bolide, genaamd de AMR23, wordt op maandag 13 februari 2023 om 20:00u Nederlandse tijd voor het eerst getoond aan de wereld. Daarnaast kon de dag natuurlijk niet voorbijgaan zonder transfergeruchten. Seidl zou naar Audi gaan en voor de komende seizoenen zou Sauber met een interne oplossing komen.
Zaterdag 17 december: Red Bull blijft op dezelfde koers
Na het overlijden van topman Dietrich Mateschitz van Red Bull werd Oliver Mintzlaff de nieuwe F1-verantwoordelijke bij de energiedrankjesgigant. Helmut Marko had een gesprek met de nieuwe baas en deed tevreden zijn verslag. 'We hebben dezelfde basistendens en hij informeerde wederom heel zorgvuldig naar het team en was goed op de hoogte. Red Bull Racing is al lang sensationeel als het gaat om cijfers, succes en marketing. We waren het er dus snel over eens dat we het team in deze succesvolle koers wilden voortzetten'
Lees ook
Marko geeft inzicht in gesprek met Mintzlaff: 'Snel eens over voortzetten succesvolle koers'
Zondag 18 december: Red Bull-plannen 2023?
Red Bull Racing bouwt met de RB19 een evolutie van de RB18, de auto waarmee het team uit Milton Keynes het afgelopen seizoen de dubbel won. Dat meldde het doorgaans goed ingevoerde Auto, Motor und Sport zondag. Het overgewicht moet met de RB19 iets uit het verleden worden en dat zou volgens het Duitse medium drie tienden aan tijdwinst moeten opleveren. Daarnaast wordt de aerodynamica verfijnd, waardoor de RB19 meer downforce produceert zonder het 'scherper' maken van de auto. De stabiliteit wordt daardoor verbeterd.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties