Red Bull Racing bouwt met de RB19 een evolutie van de RB18, de auto waarmee het team uit Milton Keynes het afgelopen seizoen de dubbel won. Dat meldt het doorgaans goed ingevoerde Auto, Motor und Sport zondagmiddag. De basis van de RB18 is al zo goed, dat grote wijzigingen waarschijnlijk uitblijven voor 2023.
De wijzigingen waarover wordt gesproken, zijn vooral zichtbare wijzigingen. Zo wordt er wel gewerkt aan gewichtsvermindering van de nieuwe auto. De RB18 kwam namelijk nooit tot het minimumgewicht van 798 kilo en Red Bull heeft nog altijd een lichtere monocoque klaarliggen. Die werd niet gebruikt gedurende het 2022-seizoen om geen risico's te lopen met het budgetplafond.
Wel wordt gezegd dat overgewicht met de RB19 iets uit het verleden is en dat zou volgens het Duitse medium drie tienden aan tijdwinst moeten opleveren. Daarnaast wordt de aerodynamica verfijnd, waardoor de RB19 meer downforce produceert zonder het 'scherper' maken van de auto. De stabiliteit wordt daardoor verbeterd. Daarbij komt kijken dat er een nieuwe voorband is die gunstig moet uitpakken voor Max Verstappen en daarmee minder voor Sergio Pérez.
Red Bull hoeft niet te lijden onder nieuw vloerreglement F1
De grootste wijzigingen gebeuren waarschijnlijk op onzichtbare plekken voor het publiek. Zo wordt er gekeken naar het optimaliseren van het verpakken van de aandrijfcomponenten van de krachtbron, evenals de koeler en elektronica. Ook is het de vraag hoe de RB19 reageert op de nieuwe vloerreglementen, die geïntroduceerd worden om porpoising definitief de das om te doen.
Zo worden de vloerranden met 15 millimeter verhoogd, wat volgens de FIA vijftien tot twintig 'punten' aan downforce kost. Bij Mercedes vermoedt men dat Red Bull hier in het voordeel kan zijn, omdat zij al aanpassingen hadden gedaan aan de RB18 zonder echt tijd te verliezen. Red Bull leed namelijk niet onder de technische richtlijn tegen porpoising die op Spa werd geïntroduceerd.
F1-teams hopen op negatieve gevolgen budgetstraf Red Bull
De concurrentie hoopt echter wel dat ze wat tijd goed kunnen maken ten opzichte van Red Bull. We moeten namelijk niet vergeten dat de Oostenrijkse renstal minder aerodynamische testtijd heeft dan ieder ander team. Dat heeft te maken met het winnen van het kampioenschap, waardoor er in je testtijd wordt gesneden, en de straf voor het overschrijden van het budgetplafond in 2021.
Ter vergelijking: waar Ferrari als nummer twee 75 procent aan testtijd krijgt, krijgt Red Bull 63 procent. Kortom: het staat niet vast dat Red Bull in 2023 weer zo dominant is als in 2022. Dat is waar de concurrentie in ieder geval op hoopt en waar Red Bull zelf rekening mee houdt. De verwachting in Milton Keynes is dan ook dat het titelgevecht in 2023 door drie teams wordt gehouden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties