Adrian Newey, de topontwerper van Red Bull Racing, was verrast dat Max Verstappen en Sergio Pérez meer topsnelheid hadden dan Ferrari en Mercedes. Volgens Newey was het niet gepland en tastten ze vooral in het duister waarom de andere teams achterbleven. Normaal gesproken moest Red Bull het hebben van de bochten, maar daar was afgelopen seizoen weinig van te merken. Toch was het niet altijd even makkelijk.
'Onze auto was in het eerste deel van het seizoen erg moeilijk af te stellen', begint Newey in gesprek met Auto, Motor und Sport. 'We identificeerden ons kleine werkvenster als een zwak punt en werkten daar specifiek aan. Bovendien zijn we gewicht kwijtgeraakt. Dat helpt niet alleen in één ronde. Het vermindert ook de bandenslijtage. Dat is een functie van de belasting op de banden, of het nu gewicht of downforce is.'
De auto's met grondeffect werken over het algemeen in een kleiner werkvenster dan hun voorgangers. Het is belangrijk dat die voorspelbaar is, omdat de onderkant veel bijdraagt aan de totale downforce. 'De aerodynamica werkt in een kleiner venster en de banden zijn gevoeliger dan vroeger', aldus Newey. 'De voorband was wat zwakker dan we dachten. Dat maakte het over het algemeen moeilijker om de auto's perfect af te stellen.'
Newey had topsnelheid 'niet gepland'
In het afgelopen seizoen beschikte Red Bull wel over een uitstekende topsnelheid. Waar dat ooit een zwakte was, werd dat onder Newey anders. 'Ik zou het niet gepland willen noemen', zegt hij daarover. 'Met volledig nieuwe regels doe je wat je denkt dat goed is. Je hebt geen idee in welke richting de tegenstanders zich ontwikkelen. We zijn zelf een beetje verbaasd dat de andere auto's langzamer waren dan wij op de rechte stukken.'
Toch was nog niet alles geweldig aan de Red Bull. Zo had de RB18 last van zo'n twintig kilogram overgewicht. 'Een heleboel dingen kwamen samen waardoor het gewicht zwaarder werd dan verwacht. De banden waren zwaarder dan eerst gedacht, de wieldoppen, de zijdelingse crashstructuur. Wanneer je een auto ontwikkelt, werk je met toleranties op het geschatte gewicht. We dachten dat we dicht bij de gewichtslimiet zouden zitten. In feite zaten we er ver overheen.'
Het had geen zin om een achterstand goed te maken door harder te rijden
Deels is dat te wijten aan de late start van het ontwerp van de RB18. 'We hadden een probleem bij het slagen voor de zijdelingse crash-test en moesten de structuur daar op het chassis versterken. Bovendien kwamen we nog tekort met de mechanische onderdelen, omdat we lang naar de auto van vorig jaar hebben gekeken. Daarnaast hebben we zoals altijd de tijd genomen met de ontwikkeling van de aerodynamica. Dat betekent dat je daarvoor betaalt in termen van gewicht.'
'Sommige onderdelen, zoals de carosseriepanelen, waren uiteindelijk gewoon te zwaar, omdat ze inderhaast in elkaar werden geflanst', geeft Newey als voorbeeld. 'Dan waren er nog wat domme onderdelen. De voetsteun was een kilo te zwaar. Het was op het laatste moment ontworpen en het werd een zwaar onderdeel. De rondetijd kon niet meer geforceerd worden. Het had geen zin om een achterstand goed te maken door harder te rijden.'
Newey niet altijd blij met regelwijzigingen
Ook tijdens het afgelopen seizoen werden er regels gewijzigd. Daar was Newey niet altijd blij mee, al ging Red Bull er goed mee om. 'De verhoging van het minimumgewicht gebeurde met instemming van bijna alle teams. Als dat het geval is, heb ik geen probleem met een regelwijziging. De richtlijn over de stijfheid van de onderzijde en de slijtage van de vangrail kwam er onder druk van enkele coureurs. Hoe eerlijk of politiek gemotiveerd deze klachten waren wil ik niet zeggen.'
Als de gezondheid van de coureurs een rol hebben gespeeld bij de FIA, dan moet dan vanuit twee kanten worden bekeken, vindt Newey, 'De ene is dat elk team zijn eigen problemen moet oplossen. De andere is interventie door de regelgevers. Ik denk dat er meer druk op de teams had moeten worden uitgeoefend. De passage van een 'gevaarlijk ontwerp' is zo'n druk. Maar om dat af te dwingen, heb je een meetprocedure nodig. Dus ik begrijp dat de FIA voor deze manier heeft gekozen.'
Dat de vloerranden 15 millimeter hoger moeten voor 2023, geeft Red Bull minder buikpijn dan verwacht. 'De reden voor dit alles is om het stuiteren te beteugelen. Je zou kunnen stellen dat we de regel niet nodig hebben, omdat we meten of de auto te veel stuitert. Tien millimeter was volgens mij voldoende geweest, meer om het verbruik van onderdelen te verminderen. De randen van de vloer raken de weg in snelle bochten en raken beschadigd, zodat je ze vaak moet vervangen', besluit Newey.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties