Jonathan Wheatley, teammanager bij het team van Red Bull Racing, vindt dat de Formule 1 met Michael Masi een zeer capabele wedstrijdleider heeft. Wheatley ziet dat het moeilijk is om de schoenen van de overleden Charlie Whiting te vullen. Bovendien zag hij dat de taak van Masi werd bemoeilijkt door de open communicatie tussen de teambazen en de wedstrijdleiding. Daarnaast hoopt Wheatley dat deze gesprekken niet meer uitgezonden zullen worden op televisie.
De beslissingen die Masi afgelopen seizoen nam, waren in sommige gevallen zeer controversieel. Wheatley zag dat de wedstrijdleider het niet makkelijk had gedurende het jaar. 'Masi is wel degelijk een talent, maar hij is wel heel erg snel voor de leeuwen gegooid', zegt de Brit bij The Jack Threlfall Show. 'We hopen dat hij ooit de schoenen van Charlie Whiting kan vullen. Charlie was een goede vriend van mij en hij heeft een onwijs groot gat achtergelaten bij de FIA.'
De teammanager steunt Masi dan ook. De rol van de Australiër binnen de sport is precair geworden na de race in Abu Dhabi en nu de terugkeer van Lewis Hamilton nog altijd niet zeker is. 'We hebben Michael na zijn promotie altijd gesteund en dat zullen we blijven doen', vervolgt Wheatley. 'Hij steunt daarbij ook altijd de teams, dus we werken echt wel goed samen. Het is ook gewoon een aardige man die echt geen scherp randje heeft. Hij luistert altijd en doet keihard zijn best.'
'Whiting had het respect'
Whiting was een doorgewinterde wedstrijdleider die veel respect genoot binnen de Formule 1. In 2019 overleed de Brit plotseling en sindsdien vervult Masi de rol als wedstrijdleider. 'Charlie had het respect van iedereen. Hij was consistent in zijn beslissingen en in de manier waarop hij met mensen communiceerde. Hij wist precies wanneer hij mensen moest vertellen dat zij hun mond moesten houden.' Met de beslissingen die Masi maakte in 2021, lijkt het respect voor de nieuwe wedstrijdleider ver te zoeken, maar Wheatley steunt de 44-jarige Australiër. 'Met de juiste steun kan hij de schoenen van Whiting vullen.'
Also read
Horner steunt Masi: 'Wedstrijdleider heeft altijd de intentie om de race te hervatten'
Bayer over online haat richting Masi: 'Hij heeft zelf geen account, maar het is ondraaglijk'
Wheatley hoopt op duidelijke regels in F1
De teammanager ziet dan ook een lastige rol voor de wedstrijdleider en de stewards. Het begint volgens hem al bij de regels van de Formule 1. 'Het zou geweldig zijn om duidelijke regels te hebben binnen de Formule 1. We hebben nu wel de filosofie dat we de coureurs moeten laten racen, maar dat is slechts een filosofie.' De beslissingen van de wedstrijdleiding in Brazilië en Abu Dhabi vielen onder het mom van 'let them race'. Volgens het team van Mercedes vielen deze beslissingen in het voordeel van Red Bull en Max Verstappen.
'Ik denk dat we het helemaal hogerop moeten zoeken bij de World Motorsport Council', vervolgt Wheatley. 'Je hebt het zwart en wit van de regels waar soms helemaal geen ruimte voor interpretatie in zit. De World Motorsport Council moet alle regels duidelijk voorleggen, en dan is het aan de FIA en de teams om er voor te zorgen dat deze op een consistente manier kunnen worden opgevolgd.'
Wheatley: 'Manier van communiceren is ons afgenomen'
Wheatley voerde in de meeste gevallen de gesprekken met de wedstrijdleiding namens het team van Red Bull. Dat deze gesprekken werden uitgezonden, vond de Brit maar zwaar. 'Het is aan de kijkers om te bepalen of het toegevoegde waarde had, maar in mijn ogen was het een grote fout', benadrukt Wheatley. 'Ik praat bijna nooit met de media en de FIA-radio is juist bedoeld om op een bepaalde manier over de reglementen te praten. Je kan nu niet meer zeggen dat de reglementen even anders opgevolgd moeten worden in een bepaalde situatie, omdat het dan voor iedereen wordt uitgezonden.'
Also read
Februari wordt een hele belangrijke maand voor Max Verstappen en Red Bull
Wheatley: 'Verstappen maakt het moeilijk om hem te controleren'
De tirades van Horner en Wolff
Een bijkomend effect van de open communicatie tussen teams en de wedstrijdleiding is dat teambazen de lijn overnamen. Christian Horner en Toto Wolff hebben meermaals druk uitgeoefend op de wedstrijdleiding. 'Dat was inderdaad een gevolg. Ze namen die gesprekken als het ware helemaal over. Dat is natuurlijk wel logisch, want de druk was op die momenten natuurlijk heel erg hoog.' De uitbarsting van Wolff in de allerlaatste ronde van de Grand Prix van Abu Dhabi is de hele wereld overgegaan en wordt gezien als dieptepunt in deze communicatie.
Vandaar dat de FIA heeft besloten om de communicatie tussen teambazen en de wedstrijdleiding te verbieden. Aankomend seizoen mogen Horner en Wolff niet meer met Masi praten tijdens de race. Wheatley zal namens Red Bull de gesprekken weer volledig op zich nemen. Volgens hem is dit al een stap in de goede richting, maar eigenlijk hoopt Wheatley dat de gesprekken niet meer uitgezonden zullen worden op televisie. 'Hier is eigenlijk niemand bij gebaat', concludeert Wheatley.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties